Hellmanska, Nyköping

zix

Well-known member
På väg hem från Stockholm till Gbg förra helgen så tog vi rast i Nyköping. Vi hamnade på Hellmanska Gården och skulle ha lite käk. Gammal handelsgård står det på webben att det är. Inredningsbutik och mysig innergård/trädgård. Mat fick vi alltså i oss, men jag fick också i mig en dubbel espresso av en ung kille som verkade vara där mest på helgerna. Detta var iallafall en lördag, och jag hyste små eller inga förväntningar på att få en godkänd espresso. Men det fick jag!
1. Portafiltren satt i.
2. Killen slog ur portafiltret OCH rensade ur det med en borste, samtidigt som han körde vatten genom gruppen.
3. Stampade kaffet ordentligt och jämnt
4. Han kollade hela tiden på det när det rann igenom. Det gjorde jag också, och det rann fint!

Summa summarum alltså: mysig innergård (delvis med tak om det skulle regna), ok käk och ovanligt bra espresso!
Sa till honom efteråt att han var värd ett bättre kaffe än Inferno (min erfarenhet hittills har varit att de vanligen bara brukar servera det på ställen där man helst inte vill dricka kaffet rent). Tipset till er andra - om någon här har vägarna förbi - är att gå dit och testa; hade jag bara tur med min barista eller är det kanske alltid bra?
 

Forumstatistik

Trådar
14,658
Inlägg
155,669
Medlemmar
19,355
Senaste medlemmen
peter.ohlsson
Topp