Att hålla maskinen ren

Jemo

Well-known member
Som ny medlem imponeras jag verkligen av aktiviteten på denna sajt. Jag är en självlärd "leva-användare" (La Pavoni Europiccola) som hittills varit ganska slarvig med att hålla maskinen ren (bortsett från att diska filter och filterhållare som jag självklart gör dagligen). Jag tycker det verkar så omständigt att plocka isär maskinen så jag vill inte göra det förrän det blir absolut nödvändigt (= när det är dags att byta packningarna). Jag undrar därför om någon har något bra tips på hur man sköter makinens regelbundna (dagliga/vecko-/månatliga) hygien. Räcker det att använda vanlig avkalkningslösning då och då (ungefär hur ofta?) eller finns det andra metoder/medel som rekommenderas? Jag undrar också om någon har något bra tips på hur man håller kvarnen (M-203) fräsch. Har sett att vissa sajter säljer någon sorts rengöringsbönor som tydligen rensar ur systemet och vissa maler ris i samma syfte, men jag tycker det verkar lite suspekt. Någon som vill dela med sig av sin erfarenhet och klokskap i dessa frågor?
 

Cheffalo

Hedersmedlem
Skruva isär kvarnen och gör rent ordentligt istället.
Rengöring och avkalkning är två helt olika saker!
Skruva bort spridarfiltret nån gång varannan vecka och gör rent innanför detta (det lilla filtret på maskinen, ovanför filterhandtaget) och glöm inte att avkalka regelbundet. Olika beroende var du bor, vilket inte framkommer av din profil..
 

Jemo

Well-known member
Tackar för tipsen. Jag bor i skåne (=ganska hårt vatten). Upptäckte att det faktiskt gick att plocka isär, rengöra och sätta ihop igen på mindre än fem minuter. Fast varannan vecka känns nog lite overkill. Har haft maskinen i ett par år och detta är första gången jag rengör ordentligt. En gång varannan månad kanske.
 

Forumstatistik

Trådar
14,658
Inlägg
155,664
Medlemmar
19,355
Senaste medlemmen
peter.ohlsson
Topp