Mjölkkanna

davan

Active member
Hallå.
Har nyligen fått hem min första maskin och det blev en Gaggia Classic. Som nybörjare och ny medlem på forumet är ett ödmjukt tack på sin plats för alla goda råd och tips som delgivits här.

Jag undrar vilken typ (storlek, form, märke mm) av mjölkkanna som är lämplig till min maskin. (Tänker troligtvis byta mitt ångrör till ett Ranciliorör)

Tacksam för tips.
För närvarande förgyller jag min morgon med en cappuchino gjord på J&N 5 Estate. Gött!
 

jang

Active member
Själv använder jag Anniversario 50cl och är nöjd med den. finns bl a på Kaffemaskinen. Motta proffs är annan väldigt populär kanna. Den jag har räcker för två cappuccinos. Se kannorna på //www.kaffemaskinen.se
 

davan

Active member
Tackar för tipsen!
Har nu bytt mitt ångrör till Rancilio-varianten. Bara positivt så här långt, framför allt att slippa gegget men panarellon! Dock var det lite knöligt att få dit röret och det går knappt att "svänga in" röret över dropp-brickan (Rancilio-röret är lite tjockare).

Hittade av en slump en kanna på ett 2:nd hand hak. Funkar skapligt, men jag skall skaffa en Anniversario när andan faller på. Tyvärr så har jag ingen bild att bjuda på för tillfället (batteri-torsk i kameran...)

En annan gröngölingsfråga (lite off-topic men..): Hur skall man kyla kokaren på bästa sätt efter skumning? Spolar man vatten genom ångröret direkt efter skumning känns det som maskinen skall flyga genom taket... ska det vara så?? :shock:
 

jb

Well-known member
När du har skummat mjölk ska du alltid prima (ventilera) maskinen just genom att spola ut vatten genom ångröret till det rinner en jämn stråle.

Den första stunden får du automatiskt varm ånga/vatten till dess att temperaturen sänks... Sånt är livet ;)
 

jb

Well-known member
CAFFÈ LATTE... Caffè Latte :!:

Du behöver ingen kanna till latte, inte ens en espressomaskin... Bara ett paket mjölk ;) 8) :!:

Jag trodde Chefallo skulle nappa på denna... :D
 

Cheffalo

Hedersmedlem
:lol: nja, tänkte det säkert skulle nappas av någon.
Jag är lite dämpad, varit hos tandläkaren och lidit. Gammal lagning som gått sönder och nu tycks de inte kunna fixa tanden utan rotfyllning. Hur kul är det?! Nej, jag är lite dämpad en stund till.
 

jb

Well-known member
Vad är det dom brukar säga i tuffa filmer... "eat the pain!"

Jag lider med dig, hoppas det ordnar sig snabbt.


ps nu ska vi inte kapa dennsa tråd mer heller :) ds
 

Nickeh

Well-known member
Skulle nog hålla mig till max 0,6 med en gaggia classic. Svårt att få bra fart i större kannor tycker jag. Även om man kör med tempsurf så att man alltid har elementen igång osv.
 

treefinger

Well-known member
Nickeh sa:
Skulle nog hålla mig till max 0,6 med en gaggia classic. Svårt att få bra fart i större kannor tycker jag. Även om man kör med tempsurf så att man alltid har elementen igång osv.

Håller fullständigt med där. Kör med en kanna på 0.6 eller ännu mindre.
 

davan

Active member
Ja, jag håller med om att ha en mindre kanna. Den jag har nu är ca 0.5l och det är tillräckligt svårt att få ångan att räcka till.
Och visst, imorse fick man till något som man med lite god vilja kan kalla mönster på cappan. Knappast värdigt att kalla det latte art, men ändå...

Och det smakade kanon. (Nysprättad Mauro DeLuxe, som provades för första gången...)
 

Cheffalo

Hedersmedlem
0,5 räcker utmärkt till två cappuccino. Själv använder jag mest sådan, men även 0,75 eller en liter om det är många beställda.
 

MrBean

Well-known member
Ja... till Cappuccinon e det lagom med 0,5-0,6 1-2st men när polarna beställer Latte på löpande band... Mycket prylar blir det!

Någon som sett utrustning i kolfiber och titan? borde vara coolt ;)
 

Forumstatistik

Trådar
14,656
Inlägg
155,656
Medlemmar
19,354
Senaste medlemmen
EMJ
Topp