Kafferost

Kaffemannen

Well-known member
Jag vet att några av er (eller är det en?) jobbar på att tillverka en egen rost. Men, är det någon som har djup erfarenhet av en "hemmarost" för mellan 150-250g kaffe? Märke (förutom CR-100), pris och resultat?

Jag funderar på att börja sälja rostar, men i detta läget är det mer av eget intresse. Kan behöva lite feedback innan dess... Jag har tidigare rostat på större rostar hos leverantörer m.m., men skulle vilja få tag på en vettig och stabil rost för hemmabruk. Jag har hittat många...många..mååånga rostar på nätet, men skulle vilja få kontakt med någon som har provat en som håller måttet!
 

cango

Well-known member
jag har en
http://www.hasbean.co.uk/product_info.php?cPath=45_28&products_id=507

(pris 260£ +frakt)

rostar knappt 300gr
rostat sen senhösten förra året med den. (ca 2 x 300gr i veckan, eller var 5-6 dag)
Plus: jämna rostningar. återupprepningsbara. Bra kontroll. lätt att handskas med.

minus: mitt elektronikboard gick paj vid ett tillfälle. Jag skulle avbryta en rost innan tiden, och jag klickade lite för mycket på (fel?) knapp, och den sluta fungera. Så det får nog klassas som mitt fel, antar jag.
Fick ett nytt board skickad på ett par tre dagar, och bytte den själv, och allt har funkat sen dess utan problem. (noga med hur jag trycker å vrider ;-) ) Servicen med Hasbean var utmärkt.

Tiden för att kyla bönorna klagar en del på, men då jag inte känner skillnad, så bryr jag mig inte så värst. Och kan man dumpa dom och kyla med egen metod, så är det säkert bättre. (man kan stanna maskinen precis när man vill)
 

Kaffemannen

Well-known member
Tack för tipset! Ska kika på den och läsa noga. Om man låter rosten göra "allt" (dvs kyla mm) hur lång tid för ca 200g?
 

cango

Well-known member
för MIG tar det 16,5 minuter för rostningen och ca 10 min för kylningen, men jag brukar dumpa dom vid ca 7-8 minuter redan. (då tempen kanske nåt ca 70 grader enligt maskinen.)

detta ger mig ett kaffe som är liiite mer än mellanrostat. så tiden hänger hur rostat man vill ha det.

om man rostar ännu en gång direkt efter - då får man dra av en halv minut ca, då maskinen startar från varmt.
 

Kaffegalningen

Brewtal kaffenörd
cango sa:
minus: mitt elektronikboard gick paj vid ett tillfälle. Jag skulle avbryta en rost innan tiden, och jag klickade lite för mycket på (fel?) knapp, och den sluta fungera. Så det får nog klassas som mitt fel, antar jag.

Fick ett nytt board skickad på ett par tre dagar, och bytte den själv, och allt har funkat sen dess utan problem. (noga med hur jag trycker å vrider ;-) )

Hmmm, men man ska väl definitivt kunna trycka, vrida och ratta på alla knappar i vilken ordning man vill, utan att man för den skull ska bränna sönder något kretskort!

Definitivt inte ditt fel, det låter som en barnsjukdom, något de måste fixa. Man ska inte kunna "knappa sönder" en apparat bara genom att trycka på knappar. :?
 
Topp