Sidan 3 av 3 FörstaFörsta 123
Resultat 17 till 20 av 20
    Junior Member
    Reg.datum
    jun 2011
    Så här blir det minst lika gott som Starbucks. Dubble espresso i en coktailshaker med krossad is och röd/full fat mjölk plus vaniljsirap. Sedan skaka ordentligt shakern som om det vore en coktail. Så länge kaffet är bra så lovar jag att det blir mums!
    Senast redigerat av Rosebud den 2011-07-04 klockan 12:21.

Jag krossar is i iskross, kör sen i mixer till snömoskonsistens.
    Blandar i en kall dubbel espresso som är preppad med socker och pulveriserad vanilj. Vaniljsyrup funkar också utmärkt.
    Fyller på med röd mjölk och eventuellt en skvätt mellangrädde.
    Mixar tills den är skummig och fin.
    Vill man göra starbucksvarianten kan man toppa den med vispgrädde ch kolasås.
    Nescafe är som Oboy. En del blandar det med mjölk för att göra det drickbart. Andra avstår helt.

Man kan köpa deras frappuchino på glasflaska, sen finns kaffe och essenser/extrakt här;
    Starbucks

Citat Ursprungligen postat av algr01 Visa inlägg
    I grekland gör de ju något på neskaffe som de kallar frappuchino:
    3 msk vatten, neskaffepulver som vispas hårt med liten visp, det blir mkt skum! Sedan häller de i isbitar, ytterligare vatten och om man vill lite kondenserad mjölk (rekommenderas!). Vill man ha den sötar skall man beställa med socker. Då har de i socker tillsammans med neskaffepulvret.
    vi hade en grek på mitt förra jobb och han älskade att göra sådant, som han förresten kallade för "Frappe" bara. Vi hade ganska lugnt sista sommarn jag jobbade där så då gjorde vi mycket sådant. Han var väldigt noga med mjölken och favoriten var nån liten portionsförpackad kondenserad mjölk. Det lurigaste var i början att få bra skum men då hade vi ganska lite vatten, kanske ett kryddmått bara. Sedan körde en sådan liten mjölkvisp.

Själv gillar jag inte att blaska ut det med mer vatten utan jag brukar köra med bara mjölk istället smakar bättre tycker jag. Han såg ner på mina Frappes hela tiden och menade att det var ingen riktigt frappe men var och en med sitt, jag brukar göra som nedan bara. Perfekt på sommarn!

1) Ta en matsked pulverkaffe och lägg i ca ett kryddmått vatten
    2) Vispa till ett fint skum (med lämpligtvis en mjölkskummare)
    3) Slå i mjölk och rör om

Frappe.jpg
    Uno espresso por favore

Behörigheter för att posta

• Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •