Frappuccino, någon?

Anne

Well-known member
Det är ju antagligen som att svära i kyrkan, men jag gillar verkligen Starbucks. Gott kaffe, och suverän frappuccino. Och hur jag än blandar och försöker hemma så.. blir det inte bra. Min blir inte alls lika tjock och krämig. För att inte tala om kedjornas (wayne's osv) taskiga imitationer - tunt kallt kaffe med isbitar? Nej tack.

För den som inte vet, så är en frappuccino som en tjock milkshake i konsistensen. Totalt underbart. Nån som lyckats med bra hemmavarianter?
 

Lars

Well-known member
Starbucks har jag bara besökt i USA och där suger det verkligen! Kaffet brukar inte smaka något vidare och mjölken brukar serveras skållhet. Kanske det är annorlunda på andra ställen, men inget av det 10-tal Starbucks (vad gör man när det inte finns något alternativ) jag har besökt har lyckats prestera något vettigt kaffe. Varken med eller utan mjölk. Starbucks kan ha varit hyfsat från början när de körde med La Marzocco maskiner, innan det blev ett slags Kaffe-McDonald´s. Det är ju inte precis några entusiaster som jobbar där heller!

Sorry! Har ingenting med ämnet att göra, men Starbucks gör mig upprörd!
 

Wilderwein

Well-known member
Med viss risk för att göra sig mindre populär här på forumet, men jag håller med Anne, det blir inte alls bra hemma men skulle verkligen vilja få det mer Starbucks likt, ett schysst komplement på sommaren tycker jag.
 

Lars

Well-known member
Jag rekommenderar att ni gör cappuccino eller latte som vanligt, dvs skummar mjölken. Det som brukar serveras på typ Wayne´s är kaffe+kall mjölk, vilket jag inte alls tycker är samma sak. Nackdelen med att skumma mjölken är förstås att det går åt mycket is för kylningen. Är det så att det ingår glass i Starbucks Frappuccino?
 

wesaft

Well-known member
Jag tycker det är kul att ni säger vad ni tycker, klart man får gilla starbucks.
Jag har aldrig testat den kedjan så jag ska inte uttala mig.
Testa några av islatterecepten som det fanns en tråd om.
En milkshake som smakar cappuccino, det låter faktiskt lockande.
 
M

Medlem14302

Guest
tre fjärdedelar mjukglass (måste vara från mjukglassmaskin), 1 fjärdedel standard mjölk, en enkel eller dubbel kyld, lätt sötad espresso. Mixa ordentligt med en långsamt gående mixer. Starbucks frappuccino... De tillsätter även smaksättning.
 

Anne

Well-known member
På Starbucks verkar man blanda - jag har tittat noga, många gånger - ett shot kaffe eller espresso, något flytande ur en kanna som ser ut ungefär som oboy (har testat med mjölk med en aning chokladsmak, men..) och en rejäl skopa is. Ingen skummad mjölk. Ingen mjukglass. (Absolut inte, faktiskt.) Och jag har en kanonmixer. Men ändå.. nä, inte. Så det mystiska är väl vad de har i kannan, egentligen. :)

Jag avgudar Starbucks lattes och frappuccinos - bästa nånsin för min del, faktiskt. (Både i USA, England och Frankrike...) Men jag vet att många är mindre imponerade. :) Sen är ju företaget direkt onda, men det är en annan femma...
 

Gloria

Member
Frappucino?

På Starbucks verkar man blanda - jag har tittat noga, många gånger - ett shot kaffe eller espresso, något flytande ur en kanna som ser ut ungefär som oboy (har testat med mjölk med en aning chokladsmak, men..) och en rejäl skopa is. Ingen skummad mjölk. Ingen mjukglass. (Absolut inte, faktiskt.) Och jag har en kanonmixer. Men ändå.. nä, inte. Så det mystiska är väl vad de har i kannan, egentligen.

Hmmm själv är jag en idiot.....har lyckats göra en hyffsad kopia själv för några månader sedan.....:blush:men vart så dum att jag inte skrev ner hur jag gjorde......:angry: Men som Anne skriver så är det ingen glass eller mjölk....jag har för mig att jag mixade isbitar, stark espresso och chokladsås!! Det blir som en slags "slush".....har letat på min dator men hittar inget recept...suck:(
 

Axel

Well-known member
mixar man isbitar,espresso och rörsockersirap blire ju en emolution elelr hur de nu stavas.. Sedan kan man alltid leka med lite andra ingredienser. De rör sig på ett läskigt vis!skumma islatte mjölken 2-3 sekunder funkar det med!
 

embr

Well-known member
Det där mystiska är "base", alltså en färdigblandad bas som de mixar med kaffe och andra ingredienser. Du har väl läst Wikipedias artikel i ämnet? Mycket informativ. Det verkar också gå att hitta sån bas till försäljning på Ebay, men det känns lite skakigt tycker jag. Tror inte det är en produkt som SB officellt säljer för hemmabruk, så då kan man fråga sig var de kommer ifrån. Också stort frågetecken för om man kan "få till det" på rätt sätt hemma även med rätt bas, förstås. Sammanfattningsvis verkar det knöligt att kopiera Frappuccino hemma, så det är väl bara att fortsätta vänta på att SB etablerar sig i Sverige, heh. :)
 

embr

Well-known member
Jag kunde inte låta bli att Googla en gång efter recept på Frappuccino för hemmapularen, och tycker det här låter väldigt roligt. Inte gott (alls), men roligt. Jag undrar iofs lite hur nära det kan komma i smak, med den nivån på ingredienser. Man får nog vara rätt desperat för att köra på den varianten.

Länken finns i ett inlägg på intressanta (om man gillar Starbucks) sajten Starbucks Gossip, en blogg där många SB-baristor ("partners") hänger. Skoj läsning, tycker jag.
 

Vrålapan

Member
En frappe innehåller vad jag förstått bara is, espresso och lite rörsocker (sirap). Kör allt i en mixer och det blir som en milkshake i konsistensen.
 

GLC

Well-known member
Var för ett par år sedan i Madrid, hur varmt som helst var det. Då blev det både en och två frappuccino från Starbucks. Hur kaffet är vet jag inte men de var grymt goda iaf, och antagligen inte de nyttigaste.

Säkert svårt att hålla hög kvalitet ju fler ställen som öppnar, men att rent generellt ogilla större företag ser jag inte vitsen med.
 

algr01

Well-known member
I grekland gör de ju något på neskaffe som de kallar frappuchino:
3 msk vatten, neskaffepulver som vispas hårt med liten visp, det blir mkt skum! Sedan häller de i isbitar, ytterligare vatten och om man vill lite kondenserad mjölk (rekommenderas!). Vill man ha den sötar skall man beställa med socker. Då har de i socker tillsammans med neskaffepulvret.
 

godis_knugen

Well-known member
hmm, gamla "coffee cup" gjorde en grymt go frappuchino. de tog en näve is, lite mjölk, sirap (choklad,mint och lite hasselnöt... om jag minns rätt) och någon hemligt sörpa de hade i en kyld kanna. blanda allt i en mixer och kör en bra stund.
 

Rosebud

Member
Så här blir det minst lika gott som Starbucks. Dubble espresso i en coktailshaker med krossad is och röd/full fat mjölk plus vaniljsirap. Sedan skaka ordentligt shakern som om det vore en coktail. Så länge kaffet är bra så lovar jag att det blir mums!
 
Senast ändrad:

Tamper

Well-known member
Jag krossar is i iskross, kör sen i mixer till snömoskonsistens.
Blandar i en kall dubbel espresso som är preppad med socker och pulveriserad vanilj. Vaniljsyrup funkar också utmärkt.
Fyller på med röd mjölk och eventuellt en skvätt mellangrädde.
Mixar tills den är skummig och fin.
Vill man göra starbucksvarianten kan man toppa den med vispgrädde ch kolasås.
 

Pulcino

Well-known member
I grekland gör de ju något på neskaffe som de kallar frappuchino:
3 msk vatten, neskaffepulver som vispas hårt med liten visp, det blir mkt skum! Sedan häller de i isbitar, ytterligare vatten och om man vill lite kondenserad mjölk (rekommenderas!). Vill man ha den sötar skall man beställa med socker. Då har de i socker tillsammans med neskaffepulvret.
vi hade en grek på mitt förra jobb och han älskade att göra sådant, som han förresten kallade för "Frappe" bara. Vi hade ganska lugnt sista sommarn jag jobbade där så då gjorde vi mycket sådant. Han var väldigt noga med mjölken och favoriten var nån liten portionsförpackad kondenserad mjölk. Det lurigaste var i början att få bra skum men då hade vi ganska lite vatten, kanske ett kryddmått bara. Sedan körde en sådan liten mjölkvisp.

Själv gillar jag inte att blaska ut det med mer vatten utan jag brukar köra med bara mjölk istället :) smakar bättre tycker jag. Han såg ner på mina Frappes hela tiden och menade att det var ingen riktigt frappe :) men var och en med sitt, jag brukar göra som nedan bara. Perfekt på sommarn!

1) Ta en matsked pulverkaffe och lägg i ca ett kryddmått vatten
2) Vispa till ett fint skum (med lämpligtvis en mjölkskummare)
3) Slå i mjölk och rör om

Frappe.jpg
 

Forumstatistik

Trådar
14,632
Inlägg
155,467
Medlemmar
19,331
Senaste medlemmen
ca.nord
Topp