"Vanligt" kaffe i espressomaskin?

Mangan

Well-known member
Återuppväcker den här tråden då jag har lite undringar i det här ämnet. Jag har funderat på att köpa en helautomat till föräldrarna, så att dom enklare skall kunna ordna sig en kopp kaffe.

Dock vill dom bara ha "vanligt" kaffe. Espresso är alldeles för starkt för dom. Så jag undrar om någon känner till helautomater där det går att öka vattenmängden så att man får ut minst 10 cl, och minska kaffemängd och/eller öka kornstorleken så det det blir lagom svagt kaffe som kommer ut?

Det är ju ett egendomligt problem eftersom de flesta tycker att kaffet i just helautomater blir för svagt. Det skiljer ju lite beroende på vad du tillreder för dryck.

Espresso: det lär ju inte bli för starkt. Jag tror att många ovana espressodrickare har beställt espresso vid två tre tillfällen på sitt lokala kaffehak för att haka på den "nya" flashiga trenden med espresso. Inte sällan får man då något överextraherat, bittert, beskt...u name it. Ett fåtal baristor som fixar en god espresso tycker jag. Det problemet har du ju inte på en helautomat, där är problemet det motsatta. Många letar bönsorter febrilt just för att få mer smak på sin espresso från helautomaten. Det kommer ändå finnas de som tycker att det blir för starkt, men som ovan espressodrickare är det nog inte helt ovanligt att man misstar smak för styrka. En bra espresso från en helautomat är smakrik - inte för besk och stark.

Lungo: här drar du igenom mer vatten när du brygger din espresso på helautomaten och vips så har espresson blivit en lungo. Här kan det faktiskt, beroende på vilken helautomat du har, bli för starkt (i betydelsen att lungon kan få en lite frän och bitter smak). Detta kan du korrigera i viss mån genom att ha en grövre malningsgrad.

Americano: Gör en espresso. Tillsätt varmt vatten direkt från maskinen. Blir som en vanlig kopp brygg fast mindre besk och mer smakrik. Lik lungon i smaken fast utan den eventuella bittra smaken.

Long black: en inverterad americano. Börja med hett vatten, tillsätt en espresso. Ingen större smakskillnad, förutom att du får mer crema och därigenom en liten nyansskillnad i smak.

Sammanfattningsvis har jag svårt att tro att det kommer att bli för starkt för dina föräldrar med en helautomat. Däremot så kommer det att bli mera smak än med det vanliga bryggkaffet. Den extra smaken kan tolkas som att det blir för starkt/beskt men så är ju inte fallet och den villfarelsen brukar försvinna efter en kopp eller två.

Lycka till! ;)
 

Ignatius Riley

Well-known member
Det finns också en "vanlig" kaffebryggare med kvarn som maler rätt ned i bryggtratten, kostar drygt en tusing och heter Electrolux.
Det kanske kan vara nåt för den som endast är ute efter bryggkaffe?
 

emperor

New member
Svarar mig själv så här drygt två år efter trådstarten...
Det blev till slut en Jura F70 (ingen inbyggd alltså).

Måste säga att jag blev rätt förvånad över resultatet från den.
Det "vanliga" kaffet är helt fantastiskt! Underbar crema, starkt och supergott.
Espresson däremot är jag inte helt nöjd med. Alldeles för svag och mer brun än svart i färgen.
Har inte hunnit mixtra så mycket än, så jag hoppas fortfarande kunna få till den.

Någon som har tips på inställningar, bönor etc? Kör just nu Zoegas Zuprema.
 

Forumstatistik

Trådar
14,630
Inlägg
155,463
Medlemmar
19,331
Senaste medlemmen
ca.nord
Topp