"Vanligt" kaffe i espressomaskin?

emperor

New member
Är grymt sugen på en inbyggd espressomaskin men jag vill kunna njuta av gott "svenskt" kaffe också, inte bara espresso.

Jag har sett att espressomaskiner kan göra vanligt kaffe, men hur smakar det? Måste det inte finnas två kvarnar isåfall? Eller gör dom bara espresso med mer vatten?

Någon som har erfarenhet av inbyggda espressomaskiner?
 

Molarin

Well-known member
Om det är helautomatisk maskin du frågar om så stämmer det att endast vattenmängd skiljer från espresso och "vanligt" kaffe.

Om du har en manuell eller halvautomatisk maskin kan du välja att istället göra en "Americano". (Espresso utspädd med hett vatten)
 

jb

Well-known member
Kan vi inte förtydliga att det rör sig tekniskt om två helt olika bryggmetoder när vi pratar bryggkaffe/filterkaffe och espresso så någonstans får man kompromissa...

Det bästa sättet att göra "Svenskt kaffe" i en helautomat eller espressomaskin är precis som nämns att göra det Italienarna kallar för Caffè Americano dvs. man spär ut espresson med varmt vatten.

Detta är kvalitetsmässigt den bästa metoden då man gör en espresso med hyggligt lagom mängd koffein och som inte överextraherats med allt det negativa det medför!

Om man däremot ställer in den helautomatiska (eller gör så i espressomaskinen också, för all del) att brygga med stor mängd vatten/längre tid så gör man i princip vad som definieras som en caffè Lungo (eller kanske ännu längre ;) ), alltså en lång espresso och där man tack vare den betydligt längre extraktionen får ett sämre kaffe pga överextraktion och betydligt större mängd koffein i sitt kaffe.

Enkelhet men försämring av kaffe...
 

plind

Well-known member
Köpte för ett tag sen en påse Zoega "Mollbergs blandning" som jag malde lite grövre än espresso och extraherade som vanligt dvs. runt 25sek.
Mängden jag fick ut blev väl en ordinär kaffekopp(drygt 1dl.)
En kopp vanligt kaffe helt enkelt fast med crema och betydligt mer smak än om jag skulle kört den i vanliga bryggaren genom melittafiltret.
Rekommenderas :p Bra om man har gäster som mot all förnuft och förmodan tycker espresso är för tufft 8)
 

emperor

New member
plind sa:
Köpte för ett tag sen en påse Zoega "Mollbergs blandning" som jag malde lite grövre än espresso och extraherade som vanligt dvs. runt 25sek.
Mängden jag fick ut blev väl en ordinär kaffekopp(drygt 1dl.)
En kopp vanligt kaffe helt enkelt fast med crema och betydligt mer smak än om jag skulle kört den i vanliga bryggaren genom melittafiltret.
Rekommenderas :p Bra om man har gäster som mot all förnuft och förmodan tycker espresso är för tufft 8)
Så det finns hopp :)
Men det var alltså inte espressobönor i påsen?
Jobbigt, isåfall, att behöva skifta bönsort mellan kopparna :?
 

jb

Well-known member
Cheffalo sa:
Men nymalet och färskbryggt, bättre än vanligt kaffebryggarkaffe 8)

Självklart förutsätter jag att man använder en filterbryggare med mer än 1000W effekt (eller en pressbryggare...) som kan göra kaffet korrekt OCH att man mal färskt OCH att man dricker det när det är nybryggt 8)

Jag sa dock inte att det INTE var ett alternativ, eller? :twisted:
Ville mest förtydliga bryggteknik m.m.

Man får ju alltid väga alla för och nackdelar och göra ett val som passar bäst för ändamålet... :D
 

zix

Well-known member
lungo ska inte rinna under längre tid än espresso. Det ska däremot malas grövre och oftast packas hårdare. En bra lungo bör inte smaka överextraherat.
Men visst, allt kaffe passar inte till lungo. plinds upplevelse med mycket crema delar jag. Har lyckats med det ett par gånger, men särskilt lätt är det inte att få till det.
Lungo är inte alls dumt faktiskt. Smakar inte som americano, mer åt moka-hållet.
 

jb

Well-known member
SKA, är ett spännande ord att använda i en bransch där det finns mååånga olika idéer, tekniker och åsikter (ju längre man håller på och ju mer lär man sig, desto mer får man att fundera kring och desto mer vidgar man sina "vyer") ;)

Jag håller dock med dig att strävan bör vara att inte få för extremt lång extraktion... Och dessutom (om vi nu ska förenkla) sä är det inte så svårt att förändra dosering/tamping för att få en OK lungo på ca 4cl med samma malning som en espresso på ca 3cl. I mina ögon är ju lungon inte den perfekta espresson iaf utan snarare ristretton... Men alla har vi olika smak och idéer :)

Dock är det så att traditionellt så görs ristretton ofta endast genom att korta extraktionstiden och lungon genom att förlänga den... De allra flesta ställer sig inte och ändrar malningen när du beställer en lungo!

:!: Det var dock inte det ämnet gällde utan det faktum att de allra flesta väljer att ställa en större vattenvolym på de helautomatiska maskinerna och på detta sätt skapa en stor kopp kaffe - vilket inte är den bästa lösningen utan normal extraktion + påfyllnad av varmt vatten.
 

zix

Well-known member
jb sa:
Dock är det så att traditionellt så görs ristretton ofta endast genom att korta extraktionstiden och lungon genom att förlänga den... De allra flesta ställer sig inte och ändrar malningen när du beställer en lungo!
Nä, och just därför beställer jag traditionellt aldrig lungo. ;)
Men jag är naturligtvis inte sämre än att jag kan ändra mig om någon kan visa mig att det går...

Annars håller jag helt med dig: att pumpa igenom en massa mer vatten för att få en svagare kopp kaffe är inte höjdarbra. Många automatiska maskiner har man fått sånt kaffe av... blääähhh. :?
 

Jemo

Well-known member
jag dricker nästan enbart espresso, men ibland har jag funderat på att göra en americano. en fråga på temat: när man späder ut espresson med vatten, använder man då vattnet från kokaren (om man har en hx alltså), eller blir det för hett? hur gör ni?
 

GuruX

Well-known member
jag dricker nästan enbart espresso, men ibland har jag funderat på att göra en americano. en fråga på temat: när man späder ut espresson med vatten, använder man då vattnet från kokaren (om man har en hx alltså), eller blir det för hett? hur gör ni?
Rätta mig om jag har fel.
När du väl har gjort espresson behöver du inte oroa dig för att vattnet du göra americanon med är för varmt (så länge du inte ställer koppen på en platta och börjar koka såklart). Du har ju redan extraherat kaffet ur bönorna, det är där vattentemperaturen är kritisk.
 

Dogbert

Active member
Återuppväcker den här tråden då jag har lite undringar i det här ämnet. Jag har funderat på att köpa en helautomat till föräldrarna, så att dom enklare skall kunna ordna sig en kopp kaffe.

Dock vill dom bara ha "vanligt" kaffe. Espresso är alldeles för starkt för dom. Så jag undrar om någon känner till helautomater där det går att öka vattenmängden så att man får ut minst 10 cl, och minska kaffemängd och/eller öka kornstorleken så det det blir lagom svagt kaffe som kommer ut?
 

andersno

Well-known member
Är det inte bättre att då välja en filterbryggare med inbyggd kvarn om det är "vanligt" kaffe de vill ha?
Finns en tråd om det men hittar inte den.
 

Forumstatistik

Trådar
14,656
Inlägg
155,656
Medlemmar
19,354
Senaste medlemmen
EMJ
Topp