Konvex eller flat

Neo

Well-known member
Det finns väl inga rätt eller fel när det gäller hur en tamper ska vara i botten? man kan väl bara resonera logiskt utefter de kriterier som finns. Jag tror att det är en kombination av hur maskinen är byggd, hur kaffet är malet osv som i kombination med en tamper som avgör hur det blir i slutändan. Även om det är kul att undersöka på mikroskopisk nivå tror jag inte att det spelar någon större roll för slutresultatet.

Kaffet är gott... jag är nöjd
 

Almapeso

Well-known member
Jag har nu skaffat en konvex tamper och jag måste säga att jag tycker att det blir aningen bättre med den.
Kan bara hålla med, uppgraderade till en konvex tamper ifrån Coffeelabdesign (fick två stycken handtag också för den delen, riktigt trevligt folk)

Spridarfiltret på min Isomac Millenium är konvext och jag läste på en amerikansk sida att någon tyckte att man skulle ha en konvex tamper till ett konvext spridarfilter.

En liten notis är att: Jag tyckte mig behöva justera kvarnen lite när jag bytte tamper mot det grövre. Någon som har upplevt detsamma?
I mitt fall krävde det att jag gick från 10 till 8 (ojusterad Rocky doser där knivarna går emot vid 4/5 ungefär)

Jag kan också tillägga att distributionen av kaffet i filterkorgen är väldigt viktig. Resultatet och puckarna blir väsentligt mycket bättre om kaffet är bra distribuerat i filterkorgen innan.
Håller med. Då jag har en förmåga att lägga tyngden snett så kunde det bli storslalombackar i filterkorgen. Jag använder nu en tandpetar i kombination med tummen och sedan en rak lutning för en bra och jämn tampning.

Även om det kanske rör sig om petitesser så känner jag mig inte helt hundra när jag står med orginaltampern som kom med Silvian.
 

jojo

Well-known member
Till Almapeso:

Fick du alltså justera malningsgraden mot det finare när du bytte till en konvex tamper? Jag var tvungen att justera kvarnen så att det blev grövre... dvs det motsatta(!)

Det här är bara en liten chansning men kan det ha att göra med formen på Rancilios spridarfilter? Jag vill minnas att spridarfiltret är helt rakt/platt på Silvian..?
 

Almapeso

Well-known member
Till Almapeso:

Fick du alltså justera malningsgraden mot det finare när du bytte till en konvex tamper? Jag var tvungen att justera kvarnen så att det blev grövre... dvs det motsatta(!)

Det här är bara en liten chansning men kan det ha att göra med formen på Rancilios spridarfilter? Jag vill minnas att spridarfiltret är helt rakt/platt på Silvian..?

Jag har suttit och funderat lite på detta under dagen.
Och jag tror att den bakomliggande orsaken var att jag med min nya tamper fick ett bättre tryck och behövde således bara pressa ner 1 gång.
Med min förra "plast"-tamper blev det lite NSEW blandat med några rejäla tryck i varje hörn och putsning osv etc. Tror att det kan gjort att jag pressade ihop de lite grövre kornen som bidrog till längre extraheringstid.
 

Croma

Active member
En liten följdfråga, var inne och kollade på Reg Barber och om man ska beställa måste man ange inte bara mm (tex 53) utan även tiondelar! Hur vet man vilken tiondel som just sitt PF behöver?! Är detta överkurs på hög nivå eller något man ska försöka utreda innan ett ev köp?
 

Fabian

Well-known member
Det kan ju vara en idé att höra med andra som har samma maskin och beställt från Reg Barber, nånstans lär det finnas nån om man googlar, annars är det säkert lugnt att köra på det angivna måttet exklusive decimaler.
 

Croma

Active member
Misstänker att du har helt rätt, dvs en ren 53,0 mm blir nog kalas! Dock är det alltid så med för mycket val, hade de sagt att de har en 53 mm helt enkelt skulle man aldrig ifrågasatt det, men nu när det finns alternativ VILL man ju bara veta att man köper det mest optimala :)
 

ake_l

Well-known member
Kan inte låta bli att kasta mig in i diskussionen ;)
Här är en kvasi-vetenskaplig idé. Se bifogad bild.
Det känns intuitivt som att packningskurvan blir bättre om man missar lite och inte packar exakt vågrätt med en konvex tamper (händer iaf mig...).
I bilden skall den blå ovalen representera en konvex tamper medan den nästan vågräta linjen är en flat dito. Känns det inte som vattnet gärna skulle ta genvägen vid A men att det blir mer jämnt fördelat med den konvexa tampern?
Om sedan "pelaren" som DC beskriver nästan elimineras så är det ju ännu bättre.
Min gissning är att det är enklare för en amatör att få jämnt resultat mellan shotsen med en konvex tamperän en flat tamper.
 

Bilagor

  • tamper.jpg
    tamper.jpg
    39.9 KB · Visningar: 26

AA

Skottjägare
Blir till att göra så, dock kvarstår en fråga: om nu min korg är 53,3 sk då tampern vara 53,2 eller 53,1 osv? Att den måste vara lite mindre är ju självklart, men hur mycket?

Jag kan posta mina mått ikväll när jag kommer hem om du vill. Då kan du se toleransen på mina tamprar och korgar.

/AA
 

AA

Skottjägare
Förlåt! Jag lyckades förtränga det hela helgen :blush:
Jag rusar ut i verkstan på direkten och och hämtar in skjutmåttet.
Om 5 minuter så...

/AA
 

AA

Skottjägare
Jag har nu mätt mina 2 mest använda tamprar och mina 2 mest använda korgar. Resultatet blev följande:

Synessos 14g korg är 58,60mm där kanten på pucken hamnar. Då ligger det ca 17,5g i den. Kanterna på denna korg är mycket svagt lutande inåt.
LM:s dubbelkorg är 58,51mm där kanten på pucken hamnar. Då ligger det ca 17,5g i den. Kanterna på denna korg är raka.

Min Impod Interrogativo mäter 58,00mm.
Min Xpressivo Presso Barista mäter 58,15mm.

Den kombo som används mest är Synesso & Xpressivo. Passformen är ganska perfekt. Hade jag fått välja så hade jag haft tampern kanske 0,2-0,3mm större men det funkar bra som det är.

Kör man NSEW-tampning så funkar alla kombinationer utmärkt.

Lycka till!

/AA
 

shogun

Well-known member
Jag valde en Impod Interrogativo (konvex) 58mm till Vetranons PF. Den sitter som en smäck och ger ett alldeles ypperligt minimalt spel. Snudd på ett halvt kilo i vikt

interogativo.jpg
 

Forumstatistik

Trådar
14,667
Inlägg
155,720
Medlemmar
19,364
Senaste medlemmen
Knivmackan
Topp