Konvex eller flat

arto

Well-known member
Jag brukar NSEW:a såhär:

"Knacka" på PF med fingret så höger försvinner.
Tampa ytan jämn/i pass (brukar inte tampa hårt hemma).
NSEW:a och lite nordväst och lite sydsydöst med lika lätt/hårt.

Klart, det funkar rätt bra med dom kaffena jag kör med, flat tamper :)
 

AA

Skottjägare
NSEW-metoden har jag förstått går ut på att man tampar sas uppe, nere, höger, vänster. Så långt är jag med.
Jag brukar först trycka lite lätt, knacka, tampa ca 15 kg, pollera, bort med kantspill, klart! när jag tampar.
Om jag nu ska köra enligt NSEW, ska jag köra detta i båda tampningsstegen eller bara i första (den lätta) eller bara i sista(den hårda)?

Vi tampade bara 1 gång men vi fördelade bönorna i filtret med en stållinjal från norr till söder och tillbaks och därefter väster till öster och tillbaks.
Vi tampade alltså inte 4-5 gånger.

/AA
 

AA

Skottjägare
Grymt imponerande AA. Du har helt klart forskartalanger ;-)

Nu skall vi inte överdriva! :)
Inte svårt att göra expriment av denna typ när man har alla maskiner och allt material som krävs.

Tillägas bör kanske att testet gjordes med en "ridgeless" LM-lookalike filterkorg. Jag har i efterhand funderat på om det kunde blivit skillnad om vi hade kört med Silvias originalkorg som har ridge.

Får kanske kolla om vårt bygge finns kvar i verkstan.

Ha de´

/AA
 

JvD

Well-known member
Nu skall vi inte överdriva! :)
Inte svårt att göra expriment av denna typ när man har alla maskiner och allt material som krävs.
Nää, nu skall du ta åt dig ;-) Jag avsåg inte främst den tekniska biten utan de faktum att ni var så konsekventa och försökte konstanthålla så många variabler som möjligt samt blindtestade i slutet också. Skönt nördigt i detta samanhang ;-)
 

Jemo

Well-known member
tänkte blåsa liv i den här tråden igen och lägga till ytterligare en dimension till diskussionen. jag har nämligen bespetsat mig på en torr och funderar över de olika formerna på basen. det lutar nog åt en soft konvex botten, men jag skulle gärna vilja höra era åsikter/teorier för resp emot att välja en "konformad", dvs den som de kallar för trapez, jämfört med en vanlig cylinderformad. här finns illustrationer: http://www.pasmarose.de/catalog/pro...d/162?osCsid=541fb957719abe820c8ac39b109fc1a5
 

zix

Well-known member
Jag fattar inte vad det ska vara för vits med konformen (trapez). Förutom att den ser bra ut från sidan. Kan väl knappast bli lättare att bedöma om tampern sitter rakt?
Jag har för mig att det är lättare att lyckas med konvex botten när man inte är maskin. D.v.s. den är mer förlåtande för vinkelfel när man pressar. Kanske även mer förlåtande för olika hårt tryck? Om det stämmer i verkligheten har jag ingen aning om, jag har inte sett några tester där man jämför resultat för manuell pressning vs. maskin-pressning med flata resp. konvexa tamperbottnar.
 

Jemo

Well-known member
en fördel med trapez-formen som jag tycker mig uppleva efter en knapp veckas användning är att det blir mindre kaffespill på kanten av filterkorgen. men det kan ju också bero på att passformen på denna tamper är bättre än den förra.
 

puttec

Well-known member
Har kommit in sent i denna tråd men måste bara säga att jag ändrat inställning i vikten av att tampa, även om jag fortfarande tror att det är så många ytterligare moment och hårdvaruskillnader som avgör den slutliga produkten.
 

jojo

Well-known member
Med hänvisning till DCs inlägg som startade tråden:

Jag förstår inte varför kaffet skulle bli jämnare tampat i hela filterskålen om man använder en konvex tamper och kaffet packas hårdare i mitten pga att det faller ner där från kvarnen....

Om man naturligt får mer kaffe i mitten av filter och sedan har en tamper som är konvex betyder ju det: man tampar ännu mer där det är ännu mer/hårdare packat kaffe - det borde väl leda till en STÖRRE koncentration av kaffe/hårdhet på packningen av kaffet i mitten?

Eller menas att en konvex tamper pressar ut mer kaffe på sidorna.... inte pressar det kaffet nedåt?
 

linken

lilla Kaffe & Chokladhandeln
Jepp, för att minska risken att vattnet går rakt ner från bryggruppen och inte passerar kaffet på sidorna (tror jag...).
 

jojo

Well-known member
happ.. så man vill förstärka effekten av att kaffet packas hårdare i mitten när man fyller portafiltret.. ?

Om det är det man vill kan man inte ha en konvex filterkorg då? Och någon sa tidigare i tråden att hans spridarfilter var konvext.. då blir det ju ännu mer vatten i mitten??

förvirrad :p
 

botze

Well-known member
Har inte läst hela tråden, ber om ursäkt om detta redan sagts eller så men jag måste bara få protestera mot resonemanget att kaffet skulle "packas" mer i mitten än på sidorna p.g.a. nedfallande kaffe från kvarnen... jisses, det kan inte vara många micronewton vi pratar om här. Sen lägger du på 10-15 kgs tryck med tampern... det är DÅ kaffet packas. Att det ev. ligger något något något lite mer packat i mitten torde vara tämligen irrelevant när du trycker på med 15 kg. Är jag ute och cyklar? :lol:
 

jojo

Well-known member
Jag tycker att det botze säger låter vettigt. Motargumentet (som jag inte vet om jag håller med om) är nog förmodligen:

1. att det inte packas av att det ramlar ned i mitten
2. men att det är mer kaffe i mitten när man börjar tampa
3. och att det därför blir mer motstånd i mitten pga detta
4. och slutligen att en konvex tamper "puttar ut" lite av det extra kaffet till sidorna

Själv har jag en platt tamper och ställer den lite lätt på kaffehögen innan jag tampar, snurrar något varv på den (löst), lyfter på den och se att det ser jämnt fördelat ut, och sedan tampar jag.
 

jojo

Well-known member
Jag har nu skaffat en konvex tamper och jag måste säga att jag tycker att det blir aningen bättre med den.

Spridarfiltret på min Isomac Millenium är konvext och jag läste på en amerikansk sida att någon tyckte att man skulle ha en konvex tamper till ett konvext spridarfilter.

En liten notis är att: Jag tyckte mig behöva justera kvarnen lite när jag bytte tamper mot det grövre. Någon som har upplevt detsamma?

Jag kan också tillägga att distributionen av kaffet i filterkorgen är väldigt viktig. Resultatet och puckarna blir väsentligt mycket bättre om kaffet är bra distribuerat i filterkorgen innan.
 

Forumstatistik

Trådar
14,663
Inlägg
155,691
Medlemmar
19,362
Senaste medlemmen
henrik_moderator
Topp