Konvex eller flat

M

Medlem14302

Guest
Ett tag diskuterades det mycket om man skulle ha en konvex tamper eller flat. Ett tag såg jag tom varriationer på konvexa tampers som "usa konvex" och "euro konvex". Vad andvänder ni? Vad har ni upplevt för skillnader? Vad har ni hört om dessa? Har en liten teori som jag måste ventilera med er. Börjat kladda ner illustrationerna så jag borde få in det här om några dagar.
 

Init13

Well-known member
Hmmm...om man ser på kraft och motkraft och på utformningen av filtret. Då tror jag om man använder en flat tamper att trycket centreras in mot mitten av pucken och då kan vattnet flöda lättare utefter väggarna på filtret. Det som talar emot flödet är då tidigare redogörelse av att kaffet sitter fast pga oljigheten.

Med en konvex så fördelas trycket mer ut mot kanterna i pucken. Vattnet kan antagligen då flöda lättare i mitten. Detta är ju inte heller önskvärt.

Man kanske skulle ha en tamper som är flat i mitten som övergår till konvex. Fasen jag får fixa en prototyp :idea: och testa.

Vad talar för eller emot detta? Kom igen nu alla kaffetokar!!
 
M

Medlem14302

Guest
kom igen nu alla kaffetokar? Hahahahaha!! Skrattar så jag gråter! På riktigt.. :lol: Jag vill ha den första prototypen, bara så du vet!
 

Emil

Well-known member
Reg Barber tamper

Hej !
Väntar på min ny Reg Barber tamper som jag betällt från Kanada. Jag valde modellen C-flat på basen vilket innebär att den är platt i mitten och konvex i kanten...
Hoppas den funkar ;)


[/img]
 
M

Medlem14302

Guest
Ok mina vänner nu kommer det...

Har tidigare skrivit hur jag ser på tampingen och jag ger en repris.
Tampingen ser jag som en process av många moment. Alla dessa moment förtjänar en fördjupning och
bör inte uteslutas eller göras mindre viktiga. De är alla av betydelse för processen.
Processen kan utföras på en mängd olika sätt beroende på vilken teknik man använder, vilka verktyg man har till
hands, vilken råvara man arbetar med samt vilken hårdvara som brukas.

Nedanstående kommer att vara tanke nummer ett i denna underbara process.
Ingen guide, ingen lathund, ingen fakta, ingen myt utan endast en sliten Baristas teori och fundering.

Flat eller konvex?

I processen utgör oftast ett verktyg en viktig roll. Verktyget heter Tamper. Eller kaffepress. Eller kaffestamp.
Eller ...

Detta ljuva verktyg kan upenbara sig i olika skepnader, färger, former, vikter och även med olika ytor.
Press ytan på tampern kan i dagsläget vara konvex eller flat. Fler utformningar ch varriationer är på gång och
kan mycket väl i skrivandes stund finnas tillgängliga på marknaden.

Varför byta ut den flata mot en konvex?
Anledningarna är många och väl beprövade samt konstaterade.

På en föräläsning i Göteborg befann jag mig i åhörarskaran då en känd espressokännare skulle förklara alla
anledningarna till att man skulle välja en konvex tamper framför den flata.

En rad anledningar presenterades och föräläsaren var nöjd med sitt utlägg. Just då kom jag på en till.....

Vet inte om jag sett det någonstans, om jag hört det någonstans, om jag läst det någonstans eller om jag kommit på
det själv. Lyriskt började jag vifta med handen och helt plötslit var ordet mitt.

Jag berättade med ett leende vad jag hade på hjärtat och denna "visa" man tittade på mig och sa:
"så e det inte. Någon annan som har någon fråga?"
Experten slutar att vara expert i samma stund som han slutar att vara öppen för diskution, öppen med sinnet,
öppen med hjärtat eller bevisar motsattsen. "Så är det inte" godtar inte ens min nioåriga son som svar, han
kräver förklaring.

Så mina vänner, nu kommer min fundering och det är ni som nu är de visa män och kvinnor som skall
bolla tillbaka tankar och synpunkter till mig.


Varför välja konvex, sista anledningen.


bild1.gif


Bild 1
Ett handtag med Portafilter redo att användas.


bild2.gif


Bild 2
Handtaget placeras under kvarnen och kaffe börjar malas ner i i
handtaget. En genomsnittlig kvarn maler ner kaffet så att kaffekornen träffar mittpunkten på PF (PortaFiltrets) botten. Denna träffyta som är centrum i PF består oftast som träffyta för kaffet under resten av processen till PF är fullt eller tills önskad mängd kaffe finns i PF. Man kan ofta se att träffytan just var centrum i PF genom att kaffet malning ligger i PF som en pyramid.


bild3.gif


Bild 3
Hur kommer kaffet ner och fyller sidorna på PF?
Jo, när kaffet har fallit ner i centrum så rinner det ner utmed
cetrumpunkten ner mot kanterna på PF.


bild4.gif


Bild 4
Eftersom kaffet faller ner från en höjd så packas det ihop lite när det landar. Detta tack vare tyngdkraften mina vänner =). Eftersom det först landar i centrum av PF och resterande kaffe landar på det kaffe som träffat centrum och i sin tur rullar ner längst centrum kaffet ut på sidorna så packas kaffet mest i centrum. Kaffe som #faller# landar i centrum och resten #rullar# ner längst sidorna. Faller = packas, rullar ner = Packas ej.
Detta sker konstant och oavbrutet tills PF är fyllt till önskad nivå.


bild5.gif


Bild 5
När PF är fyllt och kvarnen har tystnat stannar vi upp och ser vad det är som hänt i handtaget. Kaffet som Fallit = packats i mitten har nu bildat
en "stav" av hårdpackat kaffe. Med hårdpackat menar jag hårdare än det kaffe som befinner sig på utkanten av centrum i PF.



bild6.gif


Bild 6
Om vi nu använder en flat tamper kommer vi att pressa ner kaffet nästan precis som det är. I värsta fall trycker vi ut mitten staven av kaffe och gör staven större i diameter. Är detta så farligt?



bild7.gif


Bild 7
Om man efter pressen med en flat tamper utför en extration kommer dushen att börja släppa ut vatten som genast letar efter lättaste vägen ner genom kaffet. Då vi har en stav av hårdare packat kaffe i mitten av extrationsytan kommer den att bli sämre extraherad.



bild8.gif


Bild 8
Om vi nu istället tampar med en konvex tamper pressar vi staven ut mot sidorna på ett helt annat sätt. Kaffet fär en jämnare packning i hela pf och vattnet kommer inte att känna så stor densitetsskillnad i kaffet som det skulle gjort annars.

-------------------------------------------

Detta är nu endast en av många andra dokumenterade och omtalade fördelar med att använda en konvex tamper istället för en traditionell flat.
Kanske stämmer dessa tankar fullt ut, kanske stämmer de till vis del, det är upp till er att avgöra.
Bolla med mig och varrandra mina vänner. Låt diskutionen bli ett faktum!


Som vanligt vill jag tacka Christian Andersson, ägare till kreativt.se för de otroliga illustrationerna!!
 

lupoo

Well-known member
IMPONERANDE DC!

När Du beskriver det på detta sätt så övergår dina tankar till en verklig sanning. Att förklara något på ett tydligt sätt samt att hålla sitt sinne och hjärta öppet är något man får öva sig på mycket när man umgås med sina barn (9-årig son, jo jag känner igen det ;) )

Härligt att läsa dina tankar och funderingar som är fyllda med så mycket KÄRLEK till kaffe och hantverket kring detta. TACK!

ps Dundersnygga illustartioner ds
 

Marv

Well-known member
Tack DC för ännu en välillusterad lektion.
Det du skriver låter helvettigt. Jag antar att det steg som du inte har beskrivigt här, nämligen fördelningen av kaffet i filtret kan påverka densitetenfördelningen av kaffet ganska avsevärt. Har du några tankar kring fördelningen av kaffet ?
Skulle vara intressant att prova att jämföra en flat och en konvex tamper med hjälp av ett naket filter och se skillnaden.

Tack än en gång för ditt engagemang på detta forum !
 
Hmm.. jag kan köpa den där illustationen och tanken till en viss del.
1. Men vad händer om du tex rör på greppet i en cirkelformad rörelse vid fyllning, så att kaffet får en större spridning än att bara falla rakt ned?
och
2. Hur fungerar det där om du tex har en kvarn med doserare? Då faller inte kaffet ned på samma sätt i greppet.

Ledsen om ja rör till det ;)

Men frågar man inte får man inget veta :)
 
M

Medlem14302

Guest
Svaret på dina frågor skulle kräva nya invecklade guider.
Det finns minst 30 liknande frågor jag skulle kunna lägga till som kompletering till dina.

Rotera handtaget kan vara lite svårt att hinna med i tex en av våra kvarnar. 19 gram på 1.5 - 2 sec...

Tror att du kan komma på en del svar själv med hjälp av illustrationerna ovan som baseras på en kvarn som maler rakt ner. Utifrån den ovan givna guiden kan man då fantisera hur det påverkar tex om kvarnen maler ner kaffet lite "åt sidan" eller om kaffet hamnar lite snett i handtaget om det doseras ut manuellt från kaffebehållaren på kvarn som besitter en sådan.

Guiderna skulle bli många... ;)
 

Massiv

Massivo utan o
.....här är killen som alltid är lite efter,men jag spånade fett på det här innan jag köpte min tamper!!Dcs upplägg var jävligt bra och jag går på hans linje men det som avgjorde när jag köpte tampern var att jag kollade på spridarfiltret på brygghuvudet och det är ju konvext (på min maskin iallafall)...så det kändes självklart efter den upptäckten att ta parti för konvextamper!!
 
M

Medlem14302

Guest
Ler med hela ansiktet! Längtar lite tills all hets med tävlingen lagt sig så jag kan lägga ut lite nya saker att diskutera. Har ett gäng nya illustrationer och tankar.
 

iZappa

Well-known member
Bild 8
Om vi nu istället tampar med en konvex tamper pressar vi staven ut mot sidorna på ett helt annat sätt. Kaffet fär en jämnare packning i hela pf och vattnet kommer inte att känna så stor densitetsskillnad i kaffet som det skulle gjort annars.

-------------------------------------------

Detta är nu endast en av många andra dokumenterade och omtalade fördelar med att använda en konvex tamper istället för en traditionell flat.
Kanske stämmer dessa tankar fullt ut, kanske stämmer de till vis del, det är upp till er att avgöra.

I den seneste tid har jeg sett at folk påpeker at buen på den konvexe tamperen + 15kg i trykk nedover ikke er stort nok til å generere sidevegs kraft. Dette betyr at man får et mer kompakt midtpunkt og mindre kompakte deler ytterst i filteret.

Dessuten tror jeg slik som andre her sier at valg av tamper må tilpasses etter portafilteret og showerscreenen man skal bruke. Ikke alle filter er konvexe i bunn, eks Nuova Simonelli Aurelia som er flate. Men ikke minst doserer forskjellige kverner forskjellige samt at folk distribuerer kaffen ulikt. Selv er jeg opplært til å bruke "Stockfleths" metoden og får da en annen distribuering i filteret enn den på bildene.

Derimot liker jeg min konvexe tamper bedre enn min flate, da jeg personlig synes den gir best stabilitet.

Tamping er i allefall et spennende felt, og mest sansynlig ett med mange ubekreftede vedtatte sannheter.
 

AA

Skottjägare
För ca 1 år sedan så gjorde jag och en vän en högst vetenskaplig test vad det gäller tampertyper.

Vi började med att svarva ut 3 olika "tamperbottnar" dvs flat, us och euro. Vi gjorde därefter ett stativ där vi fäste en arm med en gängad axel där vi kunde skruva fast dom olika tamprarna.
Vi fixerade portafiltert så att tampern träffade kaffet så exakt det bara gick (dvs lika mycket i hela korgen) och använde en dragvåg för att få så lika tamptryck som möjligt.

Vi malde och vägde på vår våg så att alla shots fick samma vikt kaffe i filtret. Vi malde rakt ner i en stor behållare och skopade över kaffe med en sked därifrån. Vi distribuerade med NSEW-metoden.
Jag började göra shots till honom och sen gjorde han till mej och allt skedde blint.

Testet utfördes på en pidad Silvia och resultatet var chockerande!
Både Jonas och jag var överrens att det fanns ingen vinnare. Vi kände ingen smakskillnad på någon av dom 3 shotsen.

Det roligaste av allt var att 3 pers i verkstan stod och spanade på oss utan att vi visste om det och efter dom 3-4 timmarna vi la ner så blev vi nördförklarade av dessa. Jag måste erkänna att jag blev lite stolt över att bli kallad nörd!

Ha de´

/AA
 

iZappa

Well-known member
Wow, slike tester står det respekt av. Og jeg er ikke overasket over at dere ikke fant noen smaksforskjeller mellom de ulike tamperene. Jeg har ingen ekspertsmaksløker og klarer heller ikke å skille espressoer på smak etter hvilke tampere jeg bruker.

Likevell tror jeg at det bare er et tidsspørsmål før vi får se nye tampere som kan utgjøre en smaksforskjell. Espresso slik det gjøres i dag er et forholdsvis ungt forskningsfelt og det vil sikkert komme nyvinninger.

Tester som du har gjort AA og andre som går inn for det er et skritt på vegen.
 

Wannabe

Well-known member
För ca 1 år sedan så gjorde jag och en vän en högst vetenskaplig test vad det gäller tampertyper.

Vi började med att svarva ut 3 olika "tamperbottnar" dvs flat, us och euro. Vi gjorde därefter ett stativ där vi fäste en arm med en gängad axel där vi kunde skruva fast dom olika tamprarna.
Vi fixerade portafiltert så att tampern träffade kaffet så exakt det bara gick (dvs lika mycket i hela korgen) och använde en dragvåg för att få så lika tamptryck som möjligt.

Vi malde och vägde på vår våg så att alla shots fick samma vikt kaffe i filtret. Vi malde rakt ner i en stor behållare och skopade över kaffe med en sked därifrån. Vi distribuerade med NSEW-metoden.
Jag började göra shots till honom och sen gjorde han till mej och allt skedde blint.

Testet utfördes på en pidad Silvia och resultatet var chockerande!
Både Jonas och jag var överrens att det fanns ingen vinnare. Vi kände ingen smakskillnad på någon av dom 3 shotsen.

Det roligaste av allt var att 3 pers i verkstan stod och spanade på oss utan att vi visste om det och efter dom 3-4 timmarna vi la ner så blev vi nördförklarade av dessa. Jag måste erkänna att jag blev lite stolt över att bli kallad nörd!

Ha de´

/AA


NSEW-metoden har jag förstått går ut på att man tampar sas uppe, nere, höger, vänster. Så långt är jag med.
Jag brukar först trycka lite lätt, knacka, tampa ca 15 kg, pollera, bort med kantspill, klart! när jag tampar.
Om jag nu ska köra enligt NSEW, ska jag köra detta i båda tampningsstegen eller bara i första (den lätta) eller bara i sista(den hårda)?
 

Forumstatistik

Trådar
14,632
Inlägg
155,467
Medlemmar
19,331
Senaste medlemmen
ca.nord
Topp