En enkel Moccaccino till vardags.

Kaffegalningen

Brewtal kaffenörd
En Moccaccino kan vara väldigt mycket.
Kan vara chokladsås som trixas med en lyxig etsning, kan vara med grädde eller annat tjofs på, eller så kan den helt enkelt vara en godare Cappuccino med lite mer chokladsmak.

Det här receptet är det senaste av de ovanstående förslagen, nämligen Cappuccino med lite mer chokladsmak. En stor sådan, om jag får bestämma. ;)

1- Häll upp mjölk i en kanna.

2- Lägg i en halv till en tesked med Oboy i mjölken. (kan bytas ut mot chokladsyrup, men jag tycker faktiskt att Oboy blir godare).

3- Dosera och packa för en dubbel espresso.

4- Skumma mjölken med Oboy (som blandas ner i mjölken under skumningen) och brygg espresso samtidigt om maskinen tillåter det, annars i valfri ordning.

5- Häll upp i en stor mugg/kopp och gör din något chokladifierade Cappu, som numera kallas Moccaccino.


Personligen är det precis så här jag vill ha mitt kaffe (om det inte ska vara en espresso då, tar det ibland med). En stor cappuccino med lite mer chokladsmak. Behöver inte någgot socker eftersom Oboyn är lite söt i sig. Inte för söt, som jag tycker att det tyvärr blir med chokladsyrup.

Helt lagom, helt enkelt. :)

Om man absolut vill det kan man ta lite chokladsås på, du vet sån där man brukar ha på glass?
Lägg upp lite coolt på skummet och dra till med en exklusiv etsning som får gästerna att tappa andan. 8)

Men chokladsås och etsningar hör inte vardagen till, det är något man lyxar till med ibland. Annars blir det för mycket av det goda. Det ger en lite sötare och än mer chokladig Moccaccino. Coolt och gott ibland, men inte för ofta till mig i alla fall. 8)
 

Forumstatistik

Trådar
14,632
Inlägg
155,468
Medlemmar
19,331
Senaste medlemmen
ca.nord
Topp