Hur tömma vattentanken? På Silvia?

Henrik

Administrator
Forumpersonal
Jag ska åka utomlands i minst ett halvår och Silvian får stanna hemma. Vattentanken skulle tömmans enligt manualen vid längre förvaring, men hur gör jag det på bästa sätt??
 

arto

Well-known member
Om du inte kan dra upp den som det verkar kunna göras på alla andra maskiner så får du väl lyfta upp och välta hela maskinen :lol:
 

Henrik

Administrator
Forumpersonal
Jo, så rätt :) Den är ju uppdragen och tömt. Tänkte på själva vattnet i "värmepannan". Kanske inte så bra att köra pumpen torr...
 

arto

Well-known member
Ahaa :)

Jag ser inte riktigt hur det skulle kunna vara skadligt att ha vätska i kokaren.

Men, om dom rekommenderar det i handboken så borde det stå tillvägagångssätt.

Att köra pumpen med luft är nog inte så nyttigt. Den dör säkert inte om man gör de då och då... men om det är onödigt så ska man ju låta bli :)
 

Kaffegalningen

Brewtal kaffenörd
De måste mena just vattenbehållaren, den du fyller med vatten.
De kan aldrig mena kokaren, den ska väl aldrig köras torr vad jag kan förstå?

Man kan rentav skada maskinen om man försöker pumpa ut allt vatten från kokaren och torrköra apparaten! :shock:
 

Henrik

Administrator
Forumpersonal
Från manualen: Empty the water tank and the remaining water in the boiler. Men det står inte något mer om hur vattnet ur boilern ska komma ut... jaja, får väl låta den stå med lite vatten. :)
 

Kaffegalningen

Brewtal kaffenörd
Henrik sa:
Från manualen: Empty the water tank and the remaining water in the boiler. Men det står inte något mer om hur vattnet ur boilern ska komma ut... jaja, får väl låta den stå med lite vatten. :)

Hmmm, skumt värre. Någon mer kunnig får väl komma med input.

Vore intressant att få reda på om det ska tömmas om man nu skulle överge sin apparat för en längre period (men det kommer väl inte att hända). :?
 

jb

Well-known member
Det räcker om du tömmer vattentanken!
Däremot skulle jag se till att pumpa igenom ordentligt med vatten när jag drar igång maskinen igen, för att få så fräscht vatten som möjligt innan kaffe produceras...
ska den ställas undan för en lång tid kanske man kan fundera på att tappa ur vattnet ur kokaren också.
 

lothar

Member
Den enda riktigt uppenbara anledningen är ju om den ska ställas i källare eller liknande där det finns frostrisk.. finns det vatten i kokaren så kommer nog maskinen läcka både här och där efter sådan förvaring. Även därför man ska tömma kokaren vid transport i kallt väder.
 

simon h

Member
Återupptar en sjukt gammal tråd men...
Ska precis som trådskaparen åka utomlands i 6mån och lämna silvia hemma. Henrik hur gick det för dig? blir inte blir det inte en smula unket i kokaren av att ha vatten stående där så länge?
 

Pac

Maskindoktorn
6 månader är lång tid. Ni som kan Silvian, hur är det med korrsions/kalkrisken i en silviakokare?
 

mts

Well-known member
min har skött sig riktigt bra faktist, behöver inte kalka av den särskilt ofta trots att det är rätt hårt vatten där jag bor. Nån har skrivit nånstans att dest.vatten är en bra grej att ha i kokaren om den ska stå länge, kanske kan vara en bra idé.
 

Large

Well-known member
Kokaren och diverse rör är i koppar och plast så någon överhängande korrosionsrisk tror jag inte på.
Vad gäller kalkavlagringar så tror jag heller inte att 6 månaders stillastående vatten i en redan regelbundet avkalkad maskin ställer till något katastrofalt. Iaf inget som inte kan fixas med en liten avkalkning innan man drar igång maskinen igen.

Vill man halvtömma en fylld kokare kan man alltid låta den stå på ett litet tag med ångvredet öppet så brukar det komma ut en del vatten via ångröret.
 

Forumstatistik

Trådar
14,663
Inlägg
155,695
Medlemmar
19,363
Senaste medlemmen
IsseBisse
Topp