Igenkorkat brygghuvud

Satyricon

Well-known member
Finns det något man kan göra åt ett igenkorkat brygghuvud eller är maskinen nu bortom räddning?

Jag har en Gaggia Espresso (7,5 år gammal) och när jag skruvar bort filtret ser jag att vattnet bara kommer från ett av de fyra hålen i brygghuvudet. Jag har backflushat massvis med gånger, men det förblir täppt.

Jag vet inte om kaffet blir så mycket sämre, men det blir ju knappast bättre heller. Någon som har något tips?
 

jb

Well-known member
Med några års erfarenhet fån butik och försäljning av dylika maskiner kan ett tips vara att också skruva bort aluminium-"klumpen" som sitter innanför silfiltret (med en insexskruv om jag inte missminner mig) och lägga det i blöt i avkalkningsmedel och/eller bryggruppsrengöring... eller en i taget :) för att sedan borsta rent ordentligt och om det iaf inte funkar, med stort tålamod, köra igenom ett gäng med avkalningsmedel för att "tvinga bort" de sista eventuella rester av kalk/smuts... Ja, kalkar man inte av från början kan detta faktiskt behövas... ;)

I den butik vi drev några år gjode jag ett antal sådan räddningar. :)
 

Satyricon

Well-known member
Kalka av är nog bra, men det verkar tyvärr inte räcka.

Jag läste någonstans att man kan lossa plattan med de fyra hålen (den sitter med två insexskruvar eller vad det heter). Skruvarna fick jag bort, men plattan gick inte att rucka ens med mycket grovt våld.

Jag kan ju försöka en avkalkning till, högkoncentrerad...
 

Satyricon

Well-known member
jb sa:
Med några års erfarenhet fån butik och försäljning av dylika maskiner kan ett tips vara att också skruva bort aluminium-"klumpen" som sitter innanför silfiltret (med en insexskruv om jag inte missminner mig) och lägga det i blöt i avkalkningsmedel och/eller bryggruppsrengöring... eller en i taget :) för att sedan borsta rent ordentligt och om det iaf inte funkar, med stort tålamod, köra igenom ett gäng med avkalningsmedel för att "tvinga bort" de sista eventuella rester av kalk/smuts... Ja, kalkar man inte av från början kan detta faktiskt behövas... ;)

I den butik vi drev några år gjode jag ett antal sådan räddningar. :)

Hann inte läsa detta förrän jag postade förra inlägget...

Men du har rätt; de första åren slarvade jag med avkalkningen. Det är väl det jag får betala för nu.
 

Cheffalo

Hedersmedlem
Sånt ser jag varje vecka i butiken, folk som kommer insläpande med igenkalkade vrak. Därför sitter det en massa röda lappar överallt så ingen ska kunna gå därifrån utan att ha blivit upplyst om vikten av avkalkning. 8) Att du inte kan få låss den tyder på att brygghuspackningen är helt intorkad, den brukar påminna om superlim i det tillståndet.

[Satyricon. Fellini (filmen) eller Petronius (boken)?]
 

Satyricon

Well-known member
Cheffalo sa:
Att du inte kan få låss den tyder på att brygghuspackningen är helt intorkad, den brukar påminna om superlim i det tillståndet.

Superlim är nog ordet. Har försökt med slägga och mejslar utan att lyckas. Nu får det vara. Jag blåser på ett tag till med den här burken (den funkar trots allt rätt bra) sen får jag se mig om efter något nytt. Blir väl en ny Gaggia...
 

Moka

Member
Satyricon sa:
Kalka av är nog bra, men det verkar tyvärr inte räcka.

Jag läste någonstans att man kan lossa plattan med de fyra hålen (den sitter med två insexskruvar eller vad det heter). Skruvarna fick jag bort, men plattan gick inte att rucka ens med mycket grovt våld..

Jag har samma problem som Satyricon, med min Gaggia Coffee (och troligen av samma orsak: bristfällig kalkning de första tre åren). Dålig vattengenomströmning genom brygghuvudet. Jag lyckades få loss plattan med hjälp av en snickarhammare. Bände loss den med klon. Det såg otrevligt ut därunder så jag rengjorde med svinto och hårdare verktyg. Kontrollerade att de fyra hålen inte var igentäppta. Slog på maskinen. Primade enligt instruktioner och höll andan - men nej. Ingen förbättring på vattengenomströmning. Jag antar att problemet måste sitta längre upp i maskinen. Några synpunkter, förslag? Är det värt att lämna in den på reparation?
 

Satyricon

Well-known member
Moka sa:
Jag lyckades få loss plattan med hjälp av en snickarhammare. Bände loss den med klon.
Imponerande!

Moka sa:
Det såg otrevligt ut därunder så jag rengjorde med svinto och hårdare verktyg. Kontrollerade att de fyra hålen inte var igentäppta. Slog på maskinen. Primade enligt instruktioner och höll andan - men nej. Ingen förbättring på vattengenomströmning. Jag antar att problemet måste sitta längre upp i maskinen. Några synpunkter, förslag? Är det värt att lämna in den på reparation?

Det låter skumt.

I mitt fall är inte vattengenomströmningen dålig i det enda hål som släpper genom vatten. Där är det fullt blås. Om vattnet i din Coffee rinner dåligt trots att de fyra hålen är rensade måste ju förträngningen sitta högre upp, som du säger.

Om det är lönt att lämna in den för reparation vågar jag dock inte svara på.
 

MrBean

Well-known member
Det är bara att fortsätta demonteringen, lägg delarna i vaskmedel varva med citron syra, beställ nya packningar, pilla, borsta, slipa med finaste vattensandpapper, gräv, rota runt i kanalerna och montera ihop med de nya packningarna, blir som nytt!!
 

lothar

Member
Men kalk är ju ändå lösligt. Borde i princip lossna om man skruvar isär alla delar och lägger dem i avkalkningsbad i en vecka och byter vatten/citronsyra då och då. Inte så roligt, men det borde inte gå att misslyckats - kalk är ju som sagt lösligt.
 

MrBean

Well-known member
Min Cimbali-kokare tog över en vecka att kalka ur och jag använde förutom Kockens Citronsyra även "Kinapinnar" :idea: att hacka och nöta bort kalksten med. Lagom hårt för att inte repa kopparen.
 

Senaste inläggen

Forumstatistik

Trådar
14,652
Inlägg
155,618
Medlemmar
19,351
Senaste medlemmen
Zeepreeme2
Topp