Lund?

Jemo

Well-known member
klostergatans vin och delikatess har väldigt bra espresso. jag har provat tre gånger (olika folk bakom spakarna varje gång, ingen en av gångerna var det silvermedaljören, tror jag).

ett ställe som däremot inte har en susning om det allra mest elementära i espressokonsten är grannstället klostergatans fisk. de har dock väldigt bra mat. jag var där och åt en fantastisk tonfisk häromdagen. bad om en enkel espresso efter och fick något som liknade en utspädd lungo. jag tipsade dem om att försöka med 3 cl vatten nästa gång...

konstigt att det är så dåligt med ok kaffeställen i en stad som har ungefär 30 000 dagdrivare som inte gör mycket annat än dricker kaffe på stan.
 

tobbeg

Active member
Var förbi Klostergatan vin & delikatess idag igen. De har börjat köra på Ramhedens competition 2007 som Daniel ramheden körde när han kom tvåa i barista cup om jag inte tar fel.

Det är fyra afrikanska bönor och nåt rent fruktansvärt gott. Finns att köpa där för 80 kr, då får man en 250 g påse. Gå dit och prova!
 

andersno

Well-known member
Var inne på vin och delikatess idag. Baristan (inte Remheden) var själv inte nöjd med kaffet just idag, och gav mig en ny dubbel när jag inte var helt nöjd med första. Den andra var bättre men båda var lite för syrliga för min smak.

Men likväl den bästa jag druckit i Lund på länge, och mycket bra service!
 

costodia

Well-known member
Jag testade gamla "Bönan" som bytt namn till Piccolo nu, idag.

Nu käör de Filicori och det tycker jag är schysst. Men tjejen vid spakarna sa att maskinen var gammal och sliten och behövde service.

Jag gillar konceptet med 10 kronors för en enkel espresso, det blir liksom aldrig svårt att bestämma sig om man ska ta en snabb eller inte.
 

mrjohan

Well-known member
Avlutade en trerätters på Klostergatans Vin & Delikatess med en enkel. Bambaatan behandlades med respekt! Bästa espresson jag druckit på restaurang!
 

Jemo

Well-known member
menar du coffeehouse by george? jag har i och för sig inte varit där på över ett år, men senaste (och troligtvis sista) gången jag var där hade jag en av mina absolut sämsta kaffeupplevelser i lund. kanske har de bytt ägare sedan dess? eller varit på kurs?
 
K

kaffenörd

Guest
Kahls, Nova Lund håller är helt ok. dock alltid ganska lång kö och lite stimmig miljö.
 

Joakim C

Well-known member
Vart får men den bästa maten i Lund? Vi tänkte ta en tur till grannbyn och få oss en bit god mat men jag har lite dålig koll på restaurangerna. Jag läser lite om Klostergatans Vin när det gäller kaffe, men hur är deras mat? Det får gärna va lite franskinspirerat eller italenskt men huvudsaken är att det blir nån form av god kulinarisk upplevelse.

edit: nånting Spanskt är också av intresse
 

Satyricon

Well-known member
Frågan är om man kan äta riktigt gott i Lund sedan Petri Pumpa bommade igen. Lunch äter man förstås fortfarande med behållning på Clemens vid Stadsbiblioteket, men på kvällen är det nog värre. Sydsvenskans Bong var ju inte alltför förtjust i Klostergatans vin: http://sydsvenskan.se/dygnetrunt/bong/

Fonduen sägs dock än i dag vara helt ätbar på restaurang Sandra i södra änden av Stora Södergatan, och om italienaren på Lilla Fiskargatan finns kvar är han nog ett säkert kort (ligger liksom inne på en gård). Grand Hôtel har jag inte käkat på, men det sägs vara högst dugligt. Vinkällaren lär vara en av de bättre i landet, kanske den bästa.
 

Jemo

Well-known member
jag har aldrig blivit missnöjd på klostergatan. helt klart en av stans bästa restauranger (jag äter ute ganska ofta när jag har gäster på jobbet och har därför hyfsad koll). klostergatans fisk har också bra mat, men undvik kaffet, det är heeelt värdelöst. godset är ok, carlssons trädgård också. grand undviker jag helst, de har helt hopplöst långsam service.
 

Almapeso

Well-known member
Håller inte alls med om Sydsvenskans recension av Klostergatans delikatess, kalasställe och alltid bra med folk.

Ytterligare ett ställe som jag skarpt gillar är St Michels vin och tapasbar:
http://www.stmichel.se/tapasbaren/restaurangen.htm
Finns även som restaurang och vinkällare ett stenkast bort från tapasbaren.

Det tredje stället att rekommendera (har inte varit där personligen) är Bantorget 9.
http://www.bantorget9.se/

Italia på lilla fiskaregatan ligger kvar, mycket bättre än Fellini vid stationen.

Vad gäller de olika ställernas kaffe vet jag endast att Klostergatans vin och delikatess är duktiga. Inte druckit kaffe på övriga ställen.
 

Tumadre

Active member
tog en latte på espressobar i Lund, precis framför tågstationen.
10 kr för en enkel! fin lokal, trevlig personal.

Perfekt skum, perfekt temperatur

men...

DET SMAKAR INGENTING! :D
Det smakade verkligen ingenting, var som att dricka varmt vatten.
De använde filicor eller filicon, kunde inte se vad det stod på påsen.
 

Forumstatistik

Trådar
14,663
Inlägg
155,693
Medlemmar
19,363
Senaste medlemmen
IsseBisse
Topp