Lund?

MrCheese

Active member
Om "bossen" på Coffee Break står vid spakarna kan du få drickbar espresso. Beställ *inte* en cappucino av någon av de andra, du kommer att få bränd mjölk! Kör med Miscela Elite och är riktigt hyggligt om rätt person serverar. Bra priser också: 20 för en dubbel och 20 för en Cappucino

Bönan bör undvikas. 15cls dubbel espresso med mintchoklad...

Kahls på Nova Lund är väl godkänt...sisådär

Mondo är uteslutet när det gäller espresso

Graffiti Café behöver väl knappast nämnas

Återstår då någon av de 4 Espresso House...men..nej

Tyvärr är det för mig 15 minuters tågresa till Malmö som gäller.
 

OlaA

Well-known member
Ok, som jag befarade.

Jag bor ju i Malmö men är i Lund rätt ofta om dagarna så jag hoppades att det fanns nått ställe som jag missat där jag kunde ta mitt lunchkaffe.

Kan även tillägga Gräddhyllan som ett ställe att undvika.

/Ola
 

Lars

Well-known member
Håller fullständigt med utifrån mina erfaranheter! Coffee Break verkar vara ett av de få ställena där det över huvudtaget kan tänkas gå att få något som påminner om espresso. Jag fick i och för sig, en med tvekan godkänd, Cappuccino som gjordes av en tjej som stod där. Mjölken var åt det varmare hållet men inte övervärmd. Skummet var ok, men inte så homogent som man skulle önska. Den enda riktiga missen var att jag såg att hon tog en del av kaffet från kvarnens spillbricka... Det kan ju i pricip ha legat där hur länge som helst. Känns lite som att idén med att ha en kvarn försvinner... Dock var slutresultatet som sagt OK.

När jag tänker efter så fick jag faktiskt en godkänd espresso på ett ställe på Klostergatan. De hade en Faema E61 maskin och Mazzer kvarn om jag inte minns fel. Har dock för mig att en enkel kostade 20 spänn eller något annat fånigt.
 

Jemo

Well-known member
dricker sällan på lokal, men de få gånger jag har provat har stortorget serverat anständig espresso. och deras cappucino ser i alla fall fina ut (för dom som dricker kaffe med mjölk).
 

tobbeg

Active member
bobby orlando sa:
Systerbarerna Stortorget och Hercules serverade helt ok kaffe så länge jag bodde i Lund, klart bättre än Coffee Break tyckte jag.

Kan bara hålla med, Fick en riktigt god espresso på stortorget igår.

Har tagit ett helt gäng på coffehouse by george uppe på tunavägen, har aldrig varit nåt bra utan oftast överextraherat surt blask.
 

fidelito

Member
Det är illa ställt i Lund. Såg att en ny "trendig" kaffebar öppnat nära Domkyrkan men de använder en HELAUTOMATISK maskin.... inte undra på att Latten kostar 12.

Vill börja med att försvara Kahls Kaffe på Nova Lund. Har druckit cappuccino där många gånger och det kan ha varit tjejen som driver stället varje gång.. hon gör fantastiskt kaffe. Däremot så har jag sett hennes arbetskamrater och de ser verkligen ut som novischer framför spakarna. (som tur var så lyckades jag tajma mitt köp så hon själv gjorde kaffet varje gång!)

Coffee Point, ett stenkast från Stortorget severar riktigt välgjorda cappuccinos och andra mjölkvarianter. Dock så ska espresson undvikas då den först och främst är Lavazza (helt enkelt hemskt om man inte dricker den med mjölk) och för att den är blaskig. (väldigt tunn crema)

Ebbas Skafferi som ligger på en liten gata nära Grand Hotel severar bra kaffe men tjejerna som står bakom spakarna är på tok för otrevliga. (Kan ju bero på att de är underbemannade på kvällarna när det dräller in studenter.)

Coffeehouse by George vid EC.... Gevalians eftersmak är det värsta jag någonsin prövat.

Espresso House... de använder faktiskt Arcaffé sist jag kollade och den är VÄLDIGT god om man väljer någon av deras Robusta blandningar (och om man har tur och slipper en 16-åring som bränner mjölken eller i värsta fall återupphettar gammal mjölk!).
 

Satyricon

Well-known member
Kahls på Nova Lund är inte kasst alls. Men finns inte den där pastaitalienaren i Saluhallen kvar? Jag har inte varit i Saluhallen på ett par år, men då serverade han i alla fall en espresso som var i klass med Malmös bättre espressi.
 

tobbeg

Active member
Satyricon sa:
Kahls på Nova Lund är inte kasst alls. Men finns inte den där pastaitalienaren i Saluhallen kvar? Jag har inte varit i Saluhallen på ett par år, men då serverade han i alla fall en espresso som var i klass med Malmös bättre espressi.

Det här måste undersökas. Jag kommer ihåg att jag gick runt på saluhallen och såg några fina faema e61 maskiner. Är det stället som serverar pasta och pizza?
 

tobbeg

Active member
Satyricon sa:
Kahls på Nova Lund är inte kasst alls. Men finns inte den där pastaitalienaren i Saluhallen kvar? Jag har inte varit i Saluhallen på ett par år, men då serverade han i alla fall en espresso som var i klass med Malmös bättre espressi.
Provade saluhallen igår, den rödhåriga kvinnan som jobbar där klämde ut en mycket kompetent enkel. De får mina rekommendationer vilken dag som helst, väldigt god pizza också.
 

MrCheese

Active member
Får ta och prova Saluhallen imorgon!

Kruxet med Espresso House är väl att de inte anställer öht enligt kompetens bakom spakarna(såvitt jag vet) så det är i stort sett omöjligt att få något vettigt där...
Det är riktigt synd att se hur de misshandlar den stackars vackra La Marzoccon det har på Espresso House vid stationen.

Håller med om tjejen på Kahls, hon är riktigt duktig.
 

Wilderwein

Well-known member
Jag var i Lund förra helgen och det blev att vi tog en fika på Coffee Break. Jag måste säga att vi drack mycket gott kaffe och den lilla tjejen som servade oss var väldigt duktig. Hon tampade bra, höll maskinen ren och snygg plus att hon kunde hälla upp fint. Allt var i sin ordning. Rekomenderas!
 

tobbeg

Active member
Jag var i Lund förra helgen och det blev att vi tog en fika på Coffee Break. Jag måste säga att vi drack mycket gott kaffe och den lilla tjejen som servade oss var väldigt duktig. Hon tampade bra, höll maskinen ren och snygg plus att hon kunde hälla upp fint. Allt var i sin ordning. Rekomenderas!

Coffee break brukar kunna servera en bra enkel för det mesta, Ibland när jag har varit där har den varit lite för lång.
 

MrCheese

Active member
De gånger jag köpt enkla på Coffee Break så har de alltid varit runt 5cl och väldigt underextraherade. De gör vad jag sett inte "fuskenkla" utan kör med enkelfilter.
Cappuccinon har alltid varit med dåligt skummad fluffig mjölk eller kokhet sådan.
Jag måste ha otur eller högre krav ;)
Men med tanke på att de tar 20 kronor för en Cappuccino så kan man väl ha överseende.

På tal om Lund så var jag och provade Coffee Point ett par gånger. Den ena gången fick jag en bränd enkel och den andra gången en cappuccino som jag inte ens kunde börja dricka pga hettan. Killen som gjorde den hade den lustigaste skumningsprocedur jag någonsin sett. Han höll pipen lång under mjölkytan tills att mjölken var varm och blåste sedan ner lite luft i den. Mjölken började skrika som den gör när man övervärmer...snubben fortsätter...det börjar ryka om den och till sist slutar han. Brände tungan av mig trots att jag var försiktig.
 

tobbeg

Active member
De gånger jag köpt enkla på Coffee Break så har de alltid varit runt 5cl och väldigt underextraherade. De gör vad jag sett inte "fuskenkla" utan kör med enkelfilter.
Cappuccinon har alltid varit med dåligt skummad fluffig mjölk eller kokhet sådan.
Jag måste ha otur eller högre krav ;)
Men med tanke på att de tar 20 kronor för en Cappuccino så kan man väl ha överseende.

Jag var med om många liknande tillfällen på coffee break tidigare. JAg har en känsla av att de börjat utbilda sin personal bättre under senaste tiden.
 

MrCheese

Active member
Nytt café i Lund: Il Café D'italia. Ligger där gamla Svea låg, vid Mondo.
Öppnade idag så jag tänkte prova det, namnet lät ju lovande!

Fin miljö, det såg ut som att det var ett par som ägde stället.
15 kronor för en enkel lät prisvärt som tusan(för att vara Lund). Där tog det positiva dock slut. Blev serverad en kvarntampad 5cls enkel på Gevaliabönor(!!). Det här verkar inte vara någon tillfällig lösning eftersom kopparna var från Gevalia också. Creman var 1mm tjock och blekare än min vinterpäls.

Totalt bottennapp!
 

tobbeg

Active member
Då baristan på klostergatans vin och delikatess knep andraplatsen i barista cup var jag ju tvungen att smita in och ta en enkel. Nu var det inte han som stod bakom spakarna men jag fick ändå en strålande enkel på bourbon bönor. Kan rekommenderas även om 20 kr är lite för dyrt för en enkel.

Provade också Kahls uppe på Nova, riktigt bra det med. Det är fan inte varje dag man får två perfekta enkla ute på stan.
 

Forumstatistik

Trådar
14,615
Inlägg
155,377
Medlemmar
19,320
Senaste medlemmen
Stormbringer
Topp