Besk espresso med mokaflor, samt lite frågor om isomac!

Stompan

Well-known member
Hej!

Jag har en isomac giada med en prof inox kvarn. Det är mitt första kaffekit och jag labbar friskt hemma för att få de där himmelska dropparna. Köpte senast mokaflor (80/20 och 60/40) från kaffegrossisten, och jag är inte nöjd med resultatet! Kaffet får en tydlig besk eftersmak trots att extraktionstiden och trycket ligger inom föreskrivna gränser. Har bara testat med kahls espressokaffe innan, och det blev hyggligt. Är det någon som kan tipsa om ett bra kaffe till min maskin? Om någon har en prof inox kvarn så vore jag EVIGT tacksam om jag kunde få en rekommendation på malningsgraden också.

En annan fråga om giada; Eftersom brygghuset har en stor sexkantig mutter så känns det som att pucken går sönder om man har för mycket kaffe..kan man fixa detta genom att ha i lite mindre kaffe och ha finare malningsgrad?

Är det "dåligt" om kaffet droppar från filterhållaren när man gör espresso, ska det rinna i en tunn stråle om man har lyckats med packning osv?

Tack för en grymt bra forum!

/David från Lund.
 

Kaffegalningen

Brewtal kaffenörd
Om det bara droppar så är det nog för fint malet, det ska rinna fram (inte forsa obehindrat, men rinna). Droppar det snålt får du bara ut svart tjära.

Isomac kvarnar har jag inte mycket till övers för, du hittar en liten tråd om det här på forumet om du är intresserad. ;)

Kanske är det för mycket robusta i kaffet för din smak? Jag tor inte att 60/40 är något för mig i alla fall...
 

Tamper

Well-known member
Jag skulle rekommendera att du väger kaffet några gånger så ser du hur mycket 14 gram kaffe är i ditt brygghantag.
Med för mycket kaffe blir Muttern ett problem och tar i.

Jag har en ganska fin malningsgrad mellan 2 och 3 på min Prof-inoxkvarn och jag måste justera lite varje gång jag byter kaffe.
Tänk dock på att graderingsringen går att lyfta upp och "sätta fel" så siffrorna kanske inte alls stämmer för din kvarn.


Angående kaffeval så har jag provat ett tiotal sorter och det enda som åkt direkt i sopkorgen har varit Zoegas. Alla funkar utmärkt smakmässigt men crema och smak varierar ju givetvis beroende på vad man väljer för kaffe.
 

Stompan

Well-known member
Tack för bra svar! Ska bara fixa nån våg som kan mäta upp 14 gram med atomprecision=) Men 14 gram, det är alltså för en dubbel espresso?

Angående trycket; jag brukar ha mellan 13 och 14 bars övertryck..är det rimligt?
 

Cheffalo

Hedersmedlem
Stirra dig inte blind på den där lilla tryckmätaren. De är sällan tillförlitliga. Titta på strålarna, tunna mussvansar som inte rör sig för mycket. Det vill du ha.
 

Peter

Well-known member
Angående våg; jag letade efter en liten våg med acceptabel precision och acceptabelt pris och hittade en på Jula ("Minivåg") som är ok. Den är inte så noggrann som specifikationen säger, men den är bra nog, även för kaffe. :)
 

Johan

Well-known member
Mr Isomac sa:
Isomac kvarnar har jag inte mycket till övers för, du hittar en liten tråd om det här på forumet om du är intresserad. ;)

Jag har letat efter den tråden du refererar till, kan du vara snäll och posta en länk till den.

--Johan
 

Forumstatistik

Trådar
14,658
Inlägg
155,672
Medlemmar
19,355
Senaste medlemmen
peter.ohlsson
Topp