Panik! Trasig Gaggia?

Anne

Well-known member
Jag har en Gaggia Espresso. Har funkat felfritt i snart ett år. Idag satte jag på den, lät den stå och värma upp rätt länge. Skummade mjölk, nemas problemas.. skulle dra igenom lite vatten och.. inget vatten. Inget händer. Ångknappen är avstängd, vredet avstängt förstås, och jag gör precis som vanligt. Det kommer INGET vatten. Alls.

VAD kan vara fel?

*hjälplös*
 

Cheffalo

Hedersmedlem
Jag förmodar att det finns vatten i tanken? 8)
Låter det något, eller är maskinen helt tyst?
Stod den länge på ånguppvärmning?
 

Anne

Well-known member
Cheffalo sa:
Jag förmodar att det finns vatten i tanken? 8)
Låter det något, eller är maskinen helt tyst?
Stod den länge på ånguppvärmning?

Det finns vatten i tanken, jodå. :)
Den låter, faktiskt precis som när den brygger, bara att det inte kommer något vatten. (Alls - inte en droppe.)
Njae, den stod väl på uppvärmning en halvtimme eller nåt. Ånguppvärmning - då vet jag nog inte riktigt vad du menar.. jag hade bara strömbrytaren på liksom, inte ångknappen.
 

Anne

Well-known member
Cheffalo sa:
Ja, då var den inte i ångläge.
Har du haft den länge, köpt begagnad? Kalkat av den någonsin?

Köpt ny. Ca... 9 månader tror jag den är, rätt sparsamt använd, säg ett par gånger i veckan, max. Inte avkalkad nej. (Fast inte borde det väl bli totalstopp??)
 

Cheffalo

Hedersmedlem
Avkalka ca var 6e månad i fortsättningen.
Nu tror jag inte det är det det beror på, men jag har sett så många avlidna förkalkade maskiner för att det ska vara roligt längre.
Ta den till inköpsstället och be att få den garantikollad. Jag kan inte komma på någon rimlig anledning till det du beskriver. För du har väl försökt ventilera? Trycka på pumpknappen samtidigt som du öppnar ångvredet (som när du ska pumpa ut hett vatten).
 

arto

Well-known member
Vore den täppt så skulle det väl låta så som när pumpen går på maxkapacitet, typ när man täpper till maskinen med för mycket/finmalet kaffe.

Låter den helt normalt, så som när du gör en vanlig espresso?
 

Anne

Well-known member
Den lät normalt - och den är tydligen magiskt självläkande, för nu när jag testar så.. funkar det exakt som vanligt.

Otroligt skumt.

Kalka av - jag köpte nåt jox häromsistens, några tabletter, det är förhoppningsvis rätt. (Ja, jag låter rätt ointelligent just nu, sorry - det har varit en riktigt jävlig dag, och det här var liksom grädden på moset.)

:)
 

Cheffalo

Hedersmedlem
Man kan inte nog poängtera vikten av regelbunden ventilering. Jag får intrycket att du inte gör det så ofta? Varje gång man skummat mjölk, maskinen sugit luft och varit oanvänd en tid ska man öppna ångvredet och starta pumpen tills det kommer en stadig stråle vatten ur ångröret.

Hoppas den beter sig bra i fortsättningen.
 

Anne

Well-known member
Cheffalo sa:
Man kan inte nog poängtera vikten av regelbunden ventilering. Jag får intrycket att du inte gör det så ofta? Varje gång man skummat mjölk, maskinen sugit luft och varit oanvänd en tid ska man öppna ångvredet och starta pumpen tills det kommer en stadig stråle vatten ur ångröret.

Hoppas den beter sig bra i fortsättningen.

Det är nog inget jag gjort så värst regelbundet nej. Tack för tipset!
 

JORMA

New member
Jag tar mig friheten att låna tråden.

Min knappt årsgamla Gaggia Evolution skulle göra come back efter sommaruppehåll i kväll, men det gick inte alls som tänkt. Ljudet är ungefär som vanligt, möjligen lite lamare, men det kommer inget kaffe. Jag har skruvat loss och rengjort spridarfiltret men utan resultat. Jag har försökt mata vatten genom ångröret men det fungerar inte heller. Kalk borde inte vara något större problem (?) eftersom att jag bor i Umeå.

Jag är rådvill. Nån som har någon idé vad felet kan vara?
 

Cheffalo

Hedersmedlem
Jag blir så trött. Varför tror så många att de har destillerat vatten hemma i kranen?
Det spelar ingen roll var ni bor, man måste kalka av sin maskin.
 

Anne

Well-known member
Cheffalo sa:
Jag blir så trött. Varför tror så många att de har destillerat vatten hemma i kranen?
Det spelar ingen roll var ni bor, man måste kalka av sin maskin.

Ja, du får väl ursäkta oss puckon då, men det är inte sådär jättesjälvklart... (Tja, och i mitt fall verkar det ha varit något helt annat som ledde till icke-funktion.)

Jag kan ju bara tala för mig själv, men jag vet inte sådär våldsamt mycket om teknik och maskiner, men jag är lika förtjust i en god kopp kaffe för det. Jag uppskattar att det finns folk att fråga vid behov - men ännu mer skulle jag uppskatta lite extra förståelse och vänlighet. :roll:
 

Cheffalo

Hedersmedlem
My bad. Glömde såna där smileys igen ;)
Men i sak är jag bestämd. Alla som någon gång har ägt åtminstone ett ångstrykjärn borde känna till att vatten innehåller saker som växer fast på insidan värme-elementet.

:p
 

JORMA

New member
Jag vet inte markant mer om kalk i vattnet än om hur man klyver uran. Jag har aldrig kalkat av vare sig kaffebryggare eller ångstrykjärn och de har fungerat alldeles utmärkt ändå. Hur som helst, tror du att det kan vara orsaken till att min maskin strejkar?
 

Marv

Well-known member
JORMA sa:
Jag tar mig friheten att låna tråden.

Min knappt årsgamla Gaggia Evolution skulle göra come back efter sommaruppehåll i kväll, men det gick inte alls som tänkt. Ljudet är ungefär som vanligt, möjligen lite lamare, men det kommer inget kaffe. Jag har skruvat loss och rengjort spridarfiltret men utan resultat. Jag har försökt mata vatten genom ångröret men det fungerar inte heller. Kalk borde inte vara något större problem (?) eftersom att jag bor i Umeå.

Jag är rådvill. Nån som har någon idé vad felet kan vara?

hur länge kör du pumpen? Jag har för mig att det kan ta en stund innan kokaren har fyllts upp ordentligt. Det kan också ta en stund innan pumpen sugit upp tillräckligt med vatten för att fungera effektivt.
 

Uben

Member
JORMA sa:
Jag har aldrig kalkat av vare sig kaffebryggare eller ångstrykjärn och de har fungerat alldeles utmärkt ändå.

Jag måste bara intyga vad du säger. Sålänge jag har bott uppe i norrland så har jag aldrig haft problem med kalk. Jag kikade just på vattenkokaren som har använts flera gånger om dagen i ett par år. Det finns inte ens den minsta beläggning på värmeslingan.
 

Forumstatistik

Trådar
14,632
Inlägg
155,467
Medlemmar
19,331
Senaste medlemmen
ca.nord
Topp