Ett seriöst förslag!

kaleii

Well-known member
Hallå gott folk.

Vi har ju gnällt en hel del om kaffeställen som säljer undermåliga drycker, och jag har därför ett förslag. Vi hade en liknande diskussion när forumet öppnade, men nu tycker jag att vi är tillräckligt många för att genomföra det.

Tanken är att vi sammanställer en lista med möjliga fel som förekommer, med en kryssruta bredvid. Sedan markerar vi de rutor som gäller och lämnar kvar lappen på bordet när vi drar. Längst ned till höger står det "riktigtkaffe.se" och längst ned till vänster kan det stå "medlemsnummer:" så att man kan fylla i sitt nummer (kolla på http://www.riktigtkaffe.se/memberlist.php). De vanliga felen är ju bl.a. att portafiltren inte sitter i maskinen, kopparna är inte förvärmda, för mycket kaffe, kaffet bryggs för fort, mjölkrester på ångröret, omvärmd mjölk, bränd mjölk, ingen koll på kaffebönor (om man nu frågar om det), för tunn crema, smutsigt kring disken, för lång paus mellan att portafiltret sätts i och bryggningen påbörjas. Vi får ju skriva ihop en lista.

Vad säger ni? Man skulle kunna få plats med typ fyra eller sex lappar på ett A4-papper, så att man lätt kan ta med sig den. Det blir en rätt trevlig tillsägelse, då man inte behöver konfrontera folk. Sedan gör vi ju lite reklam för forumet. Tanken är att vi sammanställer en fin mall i pdf-format som kan hämtas från sidan, så att folk kan skriva ut dem och ta med dem på stan.

Typ så här (ja, det är ett fult och snabbt utkast):

Vad tror ni?
 

Molarin

Well-known member
Idén har dryftats förr och jag tänkte faktiskt på den så sent som i söndags. Ska ta tag i det ganska omgående.

Själv tycker jag att lappen ska vara "tvådelad" med både positivt och negativt.
 

niad

Well-known member
Låter inte dumt, jag skulle gärna lägga en lapp, Kanske hellre än att börja tala med någon som inte vill bli "rättad" av en kund. Många går i försvarsställning om man påpekar nåt även om man är övervänlig. Hittar de en lapp som denna så kan de utan att behöva skämmas rätta sina misstag för sig själva. Problemet kan vara att få dem att godta att det som påpekas är "rätt" sätt att sköta hantverket på. Kan man hänvisa till någon skrift eller sida på nätet som av alla kan anses vara ett rättesnöre så kanske de kan ta till sig det ännu bättre.

Beställde en Macchiato i LKPG häromdagen. Fick en tunn brygd med massor av skum i en full Cappucinokopp med Kahls märke på. Annars såg hantverket av baristan bra ut. Han visste tydligen bara inte vad en Macchiato var, eller så hörde/fattade han fel.

Kanske skall man ha med en liten text om de vanligaste kaffevarianterna och om man fick det man beställde eller inte.

Bra också med idén om att ha med både positivt och negativt på lappen.
 

kaleii

Well-known member
Tja, vi medlemmar ska väl vara ett slags rättmärke, så jag tycker väl egentligen att det bör räcka med en länk till riktigtkaffe.se... Sedan skulle vi visserligen kunna utöka sidan med lite fler informativa texter (tänk homebarista eller coffegeek).

Det är klart att man inte kan tvinga folk att ta lärdom, men om de är intresserade eller helt enkelt känner sig orättvist behandlade så kan de ju gå till sidan och skriva ett inlägg. Eftersom vi har fältet för medlemsnummer så kan man ju på sidan se vem det är som har lämnat lappen. Det kan ge upphov till riktigt fina diskussioner.
 

wesaft

Well-known member
Om vi ska börja dela ut dessa lappar måste vi först ha en utförlig faq kring alla moment och/eller en nybörjar del.
Eller en tråd som dessa lappmottagare kan mötas upp i och få hjälp.
Jag föredrar nog ett i visitkortsformat en bra url www.riktigtkaffe.se/guide
ev några rutor man kan bocka i på baksidan, där man kan fylla i texten själv.


PS. Enda sen jag gick med har jag grämt mig lite då och då över att jag är nummer 13, tänkte direkt att jag skulle byta, men nej jag är inte vidskeplig. Fast jag har itne haft någotn tur alls sen jag gick med. Dags att skapa sin egna tur och vända på det här :) DS.
edit : jag vill egentligen ha kaleiis # 8, ska vi byta?
3:an verkar ledig, kan jag få den?
 

von Thor

Kaffevision
Härligt att detta ämne tas upp igen. Men jag känner mig lite tveksam till att lämna lappar efter sig. Jag skulle inte göra det i alla fall. Tror inte att de ställen tar till sig informationen på rätt sätt. jag tror mer på en cafe-kommission, ungefär som Cheffalo och några gjorde i göteborg. Håller med om att det är avsevärt mer omständigt att genomföra. Visionen är ju att detta forum ska bli så pass känt att personer i cafe-branchen ska gå in hit och titta och söka upp information själva. Samt att deras kunder ska leta här efter info och sedan ställa krav själva. Kanske man ska ha månadens cafe som folk får fokuserar på, och därmed kanske besöka lite mer och ger fler kommentarer om under en begränsad tid. Kanske man kan ha den där lappen och sedan rapportera in hit?
 

Kaffegalningen

Brewtal kaffenörd
Hmmm, jag vete sjutton om stora lappar vore så populärt. Känns nog mer som att bli utpekad när någon har kryssat i dittan och dattan. Eventuellt en lista på de vanligaste felen, så kan de hitta sina egna fel själva.

Tror nog på visitkort med en länk till tex riktigtkaffe/guide där de möts med texten "Har Ni fått ett visitkort? Då kan vi säkert hjälpa Er att göra ännu bättre kaffe! bla bla bla" eller något.

På visitkortet kunde det även stå något i stil med "Har någon lämnat detta visitkort efter en kaffebeställning? Då finns det något som kan och bör förbättras i kaffehanteringen på Er servering, läs mer på www.blablabla".

Sedan har jag nog ingen förhoppning om att dårar som äcklar sig med mjölk ska lära sig något. Det bör väl vara sunt förnuft att man inte låter mjölk torka till ett vidrigt skinn och köra ner denna flaga av gammal mjölk gång på gång i en mjölkkanna. Jag tror att de begriper att det inte är rätt, de bryr sig bara inte.

Men samtidigt finns det säkert en del serveringar/personer som skulle ta det till sig på rätt sätt.
 

Senaste inläggen

Forumstatistik

Trådar
14,652
Inlägg
155,618
Medlemmar
19,351
Senaste medlemmen
Zeepreeme2
Topp