Att brygga eller inte brygga

Jonny Friberg

Well-known member
Vår kaffebar öppnade för drygt ett år sedan och eftert en hel del diskussioner kom vi fram till att även erbjuda bryggkaffe. Problemet är att för många gäster har inte detta kaffe något värde, d.v.s. kopparna är bottenlösa och fylls på hela tiden och efter sista påtåren brukar man lämna kopparna halvfulla. Även om det har köpts en caffè latte eller capuccino så fylls koppen på igen, och igen, och igen, med blaskigt bryggkaffe. Jag har full respekt för att detta är vad gästen vill ha, men i alla andra detaljer på stället så har vi styrt verksamheten ganska hårt.

Visserligen är vårt bryggkaffe av bästa sort, men ändå -- det är som att gå in på en bättre restaurang och bara köpa potatismos, helst efter det att du har avnjutit en middag. Ta gärna lite extra mos efter det också -- ät tills du blir proppmätt och helt mos-trind! ;) Dessutom har vi ett ställe där du får två enkla till samma pris som en bryggkaffe och vill man ha sin espresso americano så får man ju två "vanliga" koppar!

I en liten stad som vår så är det nog tyvärr omöjligt att bara köra espressobaserat, men vi har funderat på att gå över till bistrokannor i två storlekar istället för en vanligt bryggare.

Nu är det inte den snåle krögaren som talar utan en frustrerad kaffevän! ;)

Vad tycker ni man kan göra? Både från gästens och ägarens synvinkel.
 

von Thor

Kaffevision
Kör med snygga Bodum Chambord presskannor i passande storlek och servera den färdigpressad i kannan direkt till kund. Ser snyggt, proffsigt och väldigt gott ut. Jag hade lätt betalat 20kr för en sådan.
 

Lars

Well-known member
Mmm... Potatismos... (tänk Homer) :)

Skämt åsido. Bistrokanna är nog ett uppskattat alternativ. Som du skriver, så är det många som verkar vilja ha den där påtåren och om man då får en egen kanna att leka med, så är lyckan gjord. Dessutom blir det då en naturlig gräns för hur mycket man dricker. Det är nog väldigt få, som kommer att beställa in ytterligare en kanna.
 

Akoa

Well-known member
vonthor sa:
Kör med snygga Bodum Chambord presskannor i passande storlek och servera den färdigpressad i kannan direkt till kund. Ser snyggt, proffsigt och väldigt gott ut. Jag hade lätt betalat 20kr för en sådan.


Jag håller med - kör färskmalet kaffe i bodumkannor av varierande storlekar! Garanterat färskbryggt och garanterat snyggt, dessutom kan kunden välja styrka i viss mån...
 

jb

Well-known member
Som kaffekund så tror jag att man definierar en espresso och en liten kann presskaffe (med påtår på köpet, i kannan) olika.
Jag kan tänka mig att betala 10-15kr för en bra espresso medan jag inte skull tveka att betala runt 20kr för en "3-koppars" pressbryggare med ett gott bryggkaffe i...

Dessutom skulle ni kunna sälja en 8-kopparskanna till några gäster...

Det känns lite extra att få kaffet nybryggt och serverat i kanna på detta vis och smakar ju dessutom väldigt bra :)
 

Peter

Well-known member
Jag skulle definitivt betala 20-30 spänn för en presskanna om kaffet var nymalet (och press-malet) och vattnet hett. Mycket bra omväxling till espresson, framför allt om man har för avsikt att sitta ner en stund.

Helt värdelöst (ur min synvinkel) är den kanna som traditionellt står på varmhållning i svenska caféer och restauranger...

"Det var bättre förr" :) när bryggkaffet faktiskt gick åt (då espresson inte var så vanlig) och kaffet i kannan var relativt färskt. Men idag, när mer än varannan kund dricker latte är kannan oanvändbar. Press-bryggaren däremot, kan ge "bryggkaffet" (icke-espresson) en renässans.
 

Hansa

Member
Håller helt med att vissa koppar är bottenlösa men... :cry:

Vi som ligger lite "off mainstream" måste leva på bryggkaffe tyvärr.
Vi kör luncher(30-60 koppar inom 10-30 minuter :? ) och har ofta elever som kommer i klump om ca 10-25 pers(samtidigt :shock: ) och vill ha en kaffe direkt.

Det blir många kannor på bänken det. (någon som vill ha jobb som presskaffebarista under rusningen.. ring gärna)

Däremot är det en alldeles utmärkt idé att erbjuda nymalet(pressbryggt) åt de som uppskattar gott kaffe och vill sitta en stund.

Tyvärr måste nog vi leva sida vid sida med både bryggkaffe, presskaffe & espresso

Däremot kan man göra som vi gör med vårt bryggkaffe för att hålla kvaliten uppe. Vi har en ganska högljudd kaffeklocka som ringer efter 18 minuter. Då kastar man sig på den, brygger en ny kanna (tar ca 6 minuter) och häller helt sonika ut det gamla kaffet om det inte gått åt.

Det värsta som kan hända är att förbrukar 18 kannor kaffe per öppetdag i kaffedriftkostnad om vi inte har en enda gäst. Det tycker vi är ett billigt sätt att ha bryggkaffe av hög kvalitet hela dagen.

Efter ett par veckor sitter den tiden i ryggmärgen och våra gäster har alltid bryggkaffe av hög kvalitet.

Sen kan man alltid påpeka för caféet, kaffebaren eller restaurangen att man vill ha bra kaffe då en kopp oftast kostar mellan 15-20 kr. Jag skulle personligen aldrig betala för gammalt bränt bryggkaffe.
 

Jonny Friberg

Well-known member
Vi kör espresso på lunchen så där är kapaciteten inget problem. Är man i en liten by måste en del av verksamheten bli folkbildning, därför bjuder jag på en espresso på maten. Vill gästen ha bryggkaffe går det bra mot ett tillägg på 10 kr. För oss går det snabbare att langa fram espresso än bryggkaffe. Och det ser betydligt snyggare ut! Vi använder bara en kanna till bryggkaffet så det har sällan stått på för länge. Oftast så brygger vi en ny kanna direkt om någon beställer becklut.

Vad gäller kaffekvalitet så skär det i hjärtat varje gång någon beställer en sån där bryggkaffe, när man vet att de kan få något så mycket bättre. (Märk väl min irritation över bryggpåfyllda latteglas tidigare.) Fram till 15-16-tiden brukar jag fråga alla som vill ha "vanligt" kaffe och de vill ha espresso eller bryggkaffe. Jag känner ju inte dem och det inte vad som är vanligt. Hos oss är espresso/caffè latte det vanligaste. Vill de ha det som är vanligast här? Det måste det vara. Men framåt kvällen så blir man avtrubbad och häller snällt upp utan att bråka.

MEN, mitt problem i den här tråden handlade också om vad man gör åt det bottenlösa folket som inte tycker att kaffe är värt någonting (och ofta lämnar kvar kaffe i kopparna efter påtår). Visserligen har vi ju själva skapat problemet genom att erbjuda bryggkaffe från början, men det var nog en nödvändig kompromiss. Bistrokannor var ett förslag, men det är lite svårt att lösa praktiskt om man har ett diskrum på 2 kvm. Vi har funderat på att ha rikitgt fula, klumpiga och hemska muggar till bryggkaffet, men det kanske inte är en bra idé.
 

JvD

Well-known member
Under min studietid i Köpenhamn möttes man ofta av just en bistrokanna på bordet som man själv fick pressa efter ca 4 minuter. Rätt trevlig faktiskt och har bara mötte det på några få ställen (ofta resturanger) i Sverige. Däremot är det A och O att det är nymalet annars anser jag att poängen går förlorad. Samtidigt kan jag gissa att logistiken kring en bistromodellen är annorlunda och mer krävande jämfört med en bryggare med anslutet vatten och filter. Samtidgt bör väl understrykas att mycket bättre BRYGGKAFFE än det man kan få ur en riktig industrimaskin, med bra färskmalet kaffe, är svårt att få. Sedan må det vara hänt att jag, med många andra, personligen anser att "bistrometoden" är bättre och ger ett godare kaffe. Ta det som en livsuppgift att få folk dricka bättre kaffe. Erbjud biostrokaffe till bra pris och med två olika sorters kaffe/kaffeblandningar. Gör ett experiment någon dag, under en begränsad tid (inte under lunchtid). Sär att ni bara erbjuder bistrokaffe just nu, pga tekniska problem ;-) Bra priser kan ju vara en bra start för att omvända ekonomistiska och snåla bryggkaffefascister ;-)
 
M

Medlem14302

Guest
Jag förstår denna frustration. Om vi på en dag säljer ca 500 kaffe så är 50 -100 av dem "vanligt" bryggkaffe. Vi valde att köpa en Bravilor Bonomat bryggare och två extra termosar. Länk Denna maskin brygger ner i termoskanna och håller kaffet garanterat färskt. När en kund sedan beställer "vanligt" kaffe är det bara att med 3-4 tryckningar pumpa fram det rykande kaffet. Tro mig, med ett bra kaffe blir resultatet bra. I vår lunch ingår det bryggkaffe eller espresso. Innan lunchen kommer bryggs det kaffe ner i tre termosar för att i värsta fall kunna tillgodose ca 100 lunchgästers förfrågan om "vanligt" kaffe. (om inte jag lyckas sälja in en espressobaserad dryck efter maten mot ett tillägg av 10 riksdaler...) Bryggaren är dyr men håller kaffet färskt under mycket lång tid så svinnet minskar.
 

jb

Well-known member
Med risk för att låta tröttsam men det är faktiskt så att alla kunder inte vill ha espresso eller espresso med mjölk!

Dessutom får vi inte ha en övertro på att vårt Svenska kaffedrickande kommer att enbart bestå av espresso i framtiden även om det blir en större andel än dom få procent vi hade för några år sedan...

Dessutom är det ju så att ett brett utbud av kaffedrycker kan locka fler kunder (vill väl alla ha... ;) ) och ger alla en större möjlighet av kaffenjutande... Jag föredrar definitivt att dricka många riktigt fina Arabica-kvaliteter, singel origins etc. bryggda i pressbryggare än ur epsressmaskinen...

Valfrihet är bra!
 
M

Medlem14302

Guest
jb, så talar en vis man. En man med för hantverket, entusiasm och stor kärlek men som även sett verkligheten i vitögat.
 

Thomas

Well-known member
Det verkar som att det på något sätt skulle vara finare med en Espresso än bryggkaffe. Vissa här verkar också beklaga sig över att det faktiskt finns folk som inte är särskilt intresserade av kaffe, och inte heller är några finsmakare. För vissa är kaffe en passion, för andra något de tycker om att dricka efter lunch eller på morgonen, eller tillsammans med kompisen.

Borde man inte istället glädjas åt att det finns kunder som köper kaffe, och som man måhända kan få in pengar genom på annat sätt? Bullen förmodar jag att det blir några kronor i vinst på, och måhända även kaffet (även ett exklusivt kaffe torde ge några kronor över i vinst till ägaren?)
 

Kaffegalningen

Brewtal kaffenörd
Finns det folk här som har någon erfarenhet av en vacuum-bryggare?

När jag jagade efter en rost och grönt kaffe för länge sedan så läste jag om en snygg och rätt cool pryl, nämligen en http://www.sweetmarias.com/prod.brewers.vacuum.shtml#cona

Blev sugen på att köpa en sådan och testa... men gjorde aldrig det. Tänkte att det var onödigt när man ändå ska skaffa sig ett monster till espressomaskin.

Såhär efteråt när man har känt på både billig och rätt smaklös espresso (färdigmalet från Willys, Ica, i brist på bättre...) så undrar man hur bryggkaffe skulle kunna smaka OM det var nymalet av bra bönor? Hmmm...

Och frugan påstår ibland att hon kan "sakna vanligt bryggkaffe" även om hon älskar cappuccino. Variation förnöjer antar jag.

Så väcks mina tankar på den eleganta Cona vacuum prylen till liv... Ska man, ska man inte? Hmmm... :? Kaffemaskinen har inte dylika skapelser, eller planer på att införskaffa till sortimentet? :)
 

Tamper

Well-known member
Den påminner mycket om Don Pedro, klassikern från Nils Johan som man ibland kan hitta begagnat.

Annars kan man köpa en ny Bodum Santos, men i mitt tycke är det bättre att lägga pengarna på en Eva Solo.
 

Kaffegalningen

Brewtal kaffenörd
Tamper sa:
Den påminner mycket om Don Pedro, klassikern från Nils Johan som man ibland kan hitta begagnat.

Annars kan man köpa en ny Bodum Santos, men i mitt tycke är det bättre att lägga pengarna på en Eva Solo.

Hmmm, Eva Solo verkar inte vara något för mig! Skum tygbeklädd sak. Ocool. (nästan ful) ;)

Bodum Santos, tja. Skillnaden är väl att den måste man ha på spisplattan, inte lika kul som att elda med sprit. ;) Dessutom inte alls kul om man har en spishäll med induktion.

frågan är väl om det är något att ha, vacuum-bryggeriet? Vore kul att testa, men lite dyrt testande om det inte är någon hit, eller knappt någon skillnad från vanligt bryggkaffe.

Men lätt snyggast av brygg, Bodum santos och Eva solo är ändå Cona. Visst, dyrast med, men det spelar väl ingen roll, så länge den är något att ha "kaffemässigt". Svårt det där... Har aldrig smakat på vacuumkaffe. :?
 
M

Medlem14302

Guest
Thomas sa:
Det verkar som att det på något sätt skulle vara finare med en Espresso än bryggkaffe. Vissa här verkar också beklaga sig över att det faktiskt finns folk som inte är särskilt intresserade av kaffe, och inte heller är några finsmakare. För vissa är kaffe en passion, för andra något de tycker om att dricka efter lunch eller på morgonen, eller tillsammans med kompisen.

Borde man inte istället glädjas åt att det finns kunder som köper kaffe

Bra Thomas, bra. Tillsamman med jb´s inlägg tycker jag att vi har sumerat denna tråd ganska bra. Som heltids kaffe nörd gillar jag alla bryggformer och respekterar dom. Sen att jag gillar espresso mer av 1000 olika anledningar är en annan sak.

När jag föreläser brukar jag ofta få frågan: "Vilket kaffe är det bästa kaffe du druckigt? Jag brukar svara: Det bästa kaffet jag druckigt var en vinternatt på stranden i Falkenberg, väl påklädd fick jag kaffet serverat i pappersmugg från en termos. Detta kaffe hälldes upp av en vacker kvinna vars hår lystes upp av det starka månljuset

Med stor förväntan efter en fortsättning på mitt uttalande frågar folk vidare, ok, men vad var det för kaffe? Kenya, Yirga, specialblandning? Och jag svarar alltid med ett leende.. Det vet jag inte. Men det jag vet är att det var det bästa kaffet jag druckigt. Kanske var det kaffet.. kanske var det det den kalla vinternatten.. kanske var det den vackra kvinnan eller allting på en och samma gång. Många gånger är det inte kaffet i sig som har huvudrollen utan är en viktig del av allt runtomkring. Det är just därför jag facineras så av kaffe. Att en kopp i dåligt sällskap smakar så bittert och dåligt men samma kopp i rätt sällskap och ögonblick kan vara så himmelsk och sammetslent... En nödvändig bit i livets pussel.
 

von Thor

Kaffevision
Vackert indeed!

Med andra ord, vad gör vi alla här? Borde vi alla inte ses i en enda stor fest och dricka kaffe Tillsammans och skippa allt skitsnack om konvex eller flat tamper?
 

Forumstatistik

Trådar
14,658
Inlägg
155,671
Medlemmar
19,355
Senaste medlemmen
peter.ohlsson
Topp