Nuova Simonelli Ellimatic - SÅLD

niad

Well-known member
Då jag inom kort kommer att få en ny maskin till köksbänken så är min gamla Ellimatic till salu. Funderade ett tag på att ha den i sommarstugan men den blir lite för stor för köket där är jag rädd.

Om maskinen och skicket:
-------------------------------------
Den är från -89 eller möjligen -90. Vit som på bilden och med en liten spricka i plasten på högra kanten framifrån. Jag kan tänka mig att man slipar lite och målar upp den så är det klart, eller så låter man bli för det är inget som syns knappt om man inte vet om det. Även en lite plastdetalj inne i hålet för vattenpåfyllning har en spricka men den är limmad och syns inte då den är inne under skalet i underdelen av toppen på locket, en del som bara har till uppgift att låta locket sitta kvar utan att ramla ned i vattenbehållaren.

Den är köpt ny till mig direkt från en restaurangfirma i Lkpg -90. och har inte använts mycket egentligen. Jag körde den utan att ha ett hum om hur det skulle gå till i början av -90 talet, hade den framme igen för ett par år sedan men det blev inte bra utan kvarn och sedan har jag haft den i förråd i många år.

Jag tog fram den i början av sommaren och har använt den nu för upp till 10 kaffe om dagen under sommaren. Den fungerar som jag kan förstå utmärkt. Jag får mala rätt fint för att få bra kaffe men nu har jag lyckats att komma fram till mycket bra resultat med tjock fin crema och 25 sek shots. Att ha en kvarn är ett måste till denna maskin då den kräver mer finmalet än vad som går att köpa. Den ger torr och fin ånga med grymt tryck och att skumma mjölk är mycket lätt när man fått kläm på det.

Det som anses negativt med den är den grunda droppbrickan och att den inte är så "snygg" enligt vissa. Annars verkar de flesta vara överens om att det är en bra pålitlig maskin som utan vidare kan jobba i en liten restaurang där man serverar några tiotal kaffe om dagen med den.

Om den är i behov av service eller annan handpåläggning kan jag inte svara på men den ser ut som ny inuti för ögat och den fungerar som sagt utan problem, jag slår på den på morgonen och gör kaffe och sedan på eftermiddagen, kvällen och sedan får den vara på under kvällstimmarna varje dag.

Borde kunna vara en maskin för den som vill ha en superbillig HX och i värsta fall kan tänka sig att byta lite packningar och sånt (om det nu behövs). Själv har jag inte för ett ögonblick känt att jag behövt byta nåt, den fungerar ju perfekt och är i dagligt bruk som sagt.

Intresserade kontaktar mig direkt så ringer vi varandra och pratar. Jag kan skicka bilder förstås på detaljer m.m. för den som är seriöst intresserad.

Prisidé: Runt 2000kr, har sett att de gått för lite drygt detta på Ebay i alla fall.

 
Topp