Halvautomatiska vs. manuella?

Akoa

Well-known member
Varför är det så få personer på detta forum som har manuella maskiner? Jag har inte riktigt fattat poängen med de manuella maskinerna vs. de halvautomatiska. Priset på en manuell borde väl vara lägre i jämförelse med en hyfsad halvautomatisk, men de är ju ofta dyrare, varför? Är enda fördelen med en manuell att den är snygg?

Mvh Anton
 

mårris

Well-known member
först måste vi reda ut nomenklaturen:

när man kollar runt på webben verkar dom maskiner som de flesta ha här på forumet räknas som halvautomatiska: Gaggia Classic, Silvian mfl. Dvs maskiner med pump, men utan kvarn.

manuella maskiner verkar vara levamaskiner, dvs utan pump där trycket skapas av en hävarm med en pistong: t ex La Pavonin.

helautomatiska är maskiner som maler och packar kaffet själva och sen brygger automatiskt: typ Jura.

Är det rätt uppfattat?
 

Akoa

Well-known member
mårris sa:
först måste vi reda ut nomenklaturen:

när man kollar runt på webben verkar dom maskiner som de flesta ha här på forumet räknas som halvautomatiska: Gaggia Classic, Silvian mfl. Dvs maskiner med pump, men utan kvarn.

manuella maskiner verkar vara levamaskiner, dvs utan pump där trycket skapas av en hävarm med en pistong: t ex La Pavonin.

helautomatiska är maskiner som maler och packar kaffet själva och sen brygger automatiskt: typ Jura.

Är det rätt uppfattat?

JAPP! Ingen här inne som har en manuell maskin och vill motivera varför?
 

zix

Well-known member
Jag har ingen levamaskin - än.
Men jag uppskattar espresson man får från dem. Den nya Gaggia Achille till exempel.

Smakskillnaden är väl motivationen, i stort sett. Du får mindre "fyllighet" och istället får du ut mer av "detaljerna" i smaken, alltså det som karaktäriserar just det kaffet. Creman blir ofta lite tunnare, och där kan också en stor anledning till smakskillnaden ligga. För mycket crema är inte alltid bra det heller...
Sen finns det säkert såna som vet en massa om skillnaden mellan att pumpa upp ett tryck med en rotations-eller vibrationspump och att manuellt trycka fram vattnet, om det nu finns nån skillnad.

Sen finns det ju en hel del romantik runt gamla maskiner, och jag antar att det kan vara en annan del av motivationen bakom att skaffa en.

P.S. Europiccola och Pro från la Pavoni verkar dock jättesvåra att göra bra espresso med (men visst, det går säkert). De saknar både termostat och fjäder och jag har inte hittills fått nån välsmakande kopp ur en sån maskin. D.S.
 

mårris

Well-known member
Som jag förstått det (men jag är långt ifrån 100 säker) är en manuell maskin för hemmabruk inte helt anpassad för det sätt man gör kaffe på hemma- där man gör en kaffe, eller två. En manuell maskin är beroende av ett kontinuerligt kaffemakande för att hålla rätt temperaturen på gruppen, och på en liten hemmamaskin med sporadiskt bruk verkar det svårt att få en bra temperaturbalans. Och dessutom krävs det en viss teknik...
Eller?
 

niad

Well-known member
Det finns två varianter som man bör skilja på med manuella maskiner. De med fjäder och de utan.

Med fjäder så pressar man ned handtaget/armen och låter sedan fjädern göra jobbet med att pressa vatten genom kaffet medan den trycker upp armen igen. Detta sägs skall ge en möjligen enklare process som blir likadan varje gång på grund av det likadana fjädertrycket. Modeller: Elektra Micro Casa a Leva, Ponte Vecchio Lusso och Export b.la.

De utan fjäder jobbar man tvärtom med så att säga plus att man då måste använda handkraft hela tiden. Man trycker upp handtaget för att tillföra vatten och sedan ned för att pressa genom kaffet, detta ger möjlighet att totalt styra processen om man är bra nog vill säga, annars framhålls dessa maskiner som möjligen svårare att jobba med då allt hänger på kaffemakaren. Modeller: La Pavoni och Gaggias maskiner b.la.

Gemensamt sägs vara att de oavsett storlek på kokare (brukar ligga på från 0,8 liter och upp till ca. 2 liter) så har de alla en tendens att bli för varma efter ett par koppar högst. Det finns de som säger att efter två koppar är det tvärkört att få ut bra kaffe. Man kan jobba med att slå på och av maskinen eller kyla grupphuvudet på något vis för att hejda värmeförloppet sägs det. De är också alla relativt eller mycket känsliga för malning och tampning.

Hemmaskinernas Rolls skall vara Olympia Cremina som går loss på runt 20 tusen, de finns att få tag i nya men med väntetid. Ett bra alternativ för runt 6 tusen skall vara Ponte Vecchio Lusso som också är en maskin med större kokare och mindre tendens att överhetta.

Detta är ungefär vad jag har kommit fram till då jag läst runt lite på nätet innan jag bestämde mig för att satsa på en ny HX i alla fall :)

Jag känner att jag måste kunna servera alla kaffe om jag har gäster. Jag var dock jävligt sugen på en Elektra MC a Leva innan jag ändrade mig. Väntar nu på en Semiatuomatica som borde komma idag eller imorgon.

Armmaskiner borde lämpa sig bra för den som själv dricker två koppar på morgonen och gör en till sig och en till frun på kvällen. Men att ha gäster och att kunna servera dem kaffe om de är mer än typ 4 st verkar inte vara läge på dessa.

Det påstås att det kaffe man får ut om man gör ett bra jobb kan vida överstiga vad du kan få ut av en pumpdriven, detta har jag sett flera samstämmiga omdömen som säger så nog vore det intressant att få en bra kaffe från en armmaskin nån gång.
 

Cheffalo

Hedersmedlem
niad sa:
Gemensamt sägs vara att de oavsett storlek på kokare (brukar ligga på från 0,8 liter och upp till ca. 2 liter) så har de alla en tendens att bli för varma efter ett par koppar högst.

Detta gäller inte Gaggia Achille. Har kört den många gånger, bl.a på nördkvällen i butiken i våras, och den beter sig inte som t.ex Pavonin i det avseendet.
 

niad

Well-known member
Intressant om Gaggian. Jag är från och till mycket sugen på att köpa en armmaskin och jag har inte hittat så mycket tester om Gaggia Achille. Den ser fin ut och om den inte blir överhettad som de andra sägs bli så måste den vara ett riktigt bra val. Men den är ren armstyrka som gäller på, har ingen fjäder har jag förstått.

Om någon har tips på tester, videos eller annat skoj om Gaggia Achille så är jag intresserad av länkar till detta.
 

Forumstatistik

Trådar
14,667
Inlägg
155,720
Medlemmar
19,364
Senaste medlemmen
Knivmackan
Topp