Droppar?

Akoa

Well-known member
Jag har testat min Silva nu i några veckor, men har funderat på en sak:

Jag har alltid lyckats få en bra, eller mycket bra crema, även om jag i övrigt misslyckats med shoten. Dock har jag testat ett halvt kg musetti (ett kaffe jag inte kommer att köpa igen). Dock har jag aldrig fått till någon 25 sekunders shot. Om jag maler fint och tampar hårt så droppar det, men det är tjocka droppar crema som faller ned, nästan som att creman är så tjock att den klumpar sig på vägen ut. Detta får jag till på ca 15sek. Är musetti såpass dålig, eller gör jag ngt simpelt fel?


Mvh Anton

Edit: espresson som jag får på 15 sekunder som droppar smakar helt ok.
 

Akoa

Well-known member
dubbel, jag har inte vägt kaffet, men jag tar i så att jag får ett avtryck från skruven, men inte så mycket att det läcker, vilket jag antar är ca 14gram (förhoppningsvis?)
 

arto

Well-known member
Låter som en vettig mängd det :)

Hur är pucken efter en sån där på 15 s som smakar bra?
 

Akoa

Well-known member
Hmmm, ja ganska torr(om det var det du menade?), men jag är en nybörjare på detta. Jag tror inte att jag kan se sådant som "channeling" som nybörjare, eller är det ngt alla skulle lägga märke till i så fall? Creman blir fantastisk tjock iallafall... :D
 

arto

Well-known member
Tänkte mer om den var sådär lös och geggig, eller som en hård puck :)

Kan du knacka ut den hel så är det iaf ett gott tecken för det mesta har jag märkt.

Kan det vara så att du behöver finlira lite mer, möjligen mal alite lite grövre men packa hårdare, eller tvärtom.

Jättesmå ändringar kan gott ge dig 10 extrasekunder. Möjligen om du kan gå ännu finare med malningen och testa det.

Jag har inte varit med om någon böna som varit omöjlig att få till en rinntid på 25 sekudner med, men har heller inte testat alla sorter så kan inte uttala mig om det är praktiskt möjligt :)

Jag brukar köra runt malningsgrad 6 av mina 8 möjliga på kvarnen. Enbart med ett halvt stegs justering och/eller ändrad mängd/tampning kan jag justera tiden från 5 till oändligt.

Så det handlar om jättesmå ändringar man ska utföra.

Men någon annan kan nog svara dig. Mitt tipps just nu är att försöka chocka din maskin, mal så fint och pask aså pass hårt att du inte får fram nån kaffe. Sedan sänk malningsgraden från det stegvis tills du får en bra rinntid.
 

Akoa

Well-known member
Ok, tack för ditt svar! Vi får se om någon annan också har ngn idé, men jag ska finlira lite imorgon (som jag iofs oftast gör nu i början :))


EDIT: vad har du för kvarn föresten?
 

Cheffalo

Hedersmedlem
Tror inte det finns så mycket annat att säga i ämnet. Droppar det så är det för finmalet/hårt packat osv. Det är bara att mixtra på. Försök inte skylla på kvarnen nu ;) Inte maskinen heller.
Lira, lattja och mixtra vidare.
 

arto

Well-known member
Akoa sa:
Ok, tack för ditt svar! Vi får se om någon annan också har ngn idé, men jag ska finlira lite imorgon (som jag iofs oftast gör nu i början :))


EDIT: vad har du för kvarn föresten?

Har en kitchen aid-kvarn. En liten speciell sak :p

Dock mycket möjd med den :)
 

Akoa

Well-known member
Jag skyller ALLTID på mig själv i första hand, jag litar mer på maskiner än mig själv :lol:
 

Large

Well-known member
Om jag maler fint och tampar hårt så droppar det, men det är tjocka droppar crema som faller ned, nästan som att creman är så tjock att den klumpar sig på vägen ut.
Creman blir fantastisk tjock iallafall...
Hur nyöppnad och nyrostad är Musettin som du använder egentligen ? Det låter som om du försöker göra espresso på för färskrostade bönor.
Är musetti såpass dålig, eller gör jag ngt simpelt fel?
Nej, Musettin är absolut inte dålig även om det finns mer spännande kaffen rent smakmässigt. Jag har fn själv Musetti i kvarnen och kaffet uppför sig riktigt bra. Det går tom att få till hyfsat torra och lättknackade enkelshots med godkänd smak.

Om problemet inte försvinner efter ca en vecka efter det att du öppnat påsen så skulle jag se över min tampingteknik om jag var som du. Du kanske tampar för hårt ? 15 kg låter mer än vad det är irl. Isf att trycka till en gång för kung och fosterland så ha istället målet att få till en homogen, i våg, jämn och fin yta på pucken, från centrum och ända längst ut i kanterna. Mer hobbypyssel än bänkpress sas.
 

Forumstatistik

Trådar
14,632
Inlägg
155,469
Medlemmar
19,331
Senaste medlemmen
ca.nord
Topp