Projekt: Egen Rost

Nickeh

Well-known member
Updatering, har mer eller mindre bestämt mig för att bygga något i stil med alpenrost rent mekaniskt.

Har fått allt jag behöver för att börja latja med microprocessorn så snart ska jag ta och sampla ett chip till tempratur sensorn och sen så ser vi hur det funkar :)

Hoppas verklige att detta går att genomföra men som det känns nu så funderar jag på att undersöka vad det kostar att leja ut fabrikation utav trumman till en lämplig plåtslagare men innan dess så måste jag ju ha ritningar på hela bygget...
 

Kaffegalningen

Brewtal kaffenörd
Hah, freak vad coola och galna uppfinningar det finns!
Kolla in http://www.sweetmarias.com/homemade-homeroasters.html :lol:

Den där som ser ut som en liten fabrik med skorsten är lite läcker. :)
Blir man ju sugen på att ratta ihop något eget, en egen perfekt rost! Frågan är väl egentligen bara om man kommer att klara av att göra en mycket bättre rost än Genecafé?

Kanske inte ändå då... Lika bra att ge upp och köpa en Genecafé istället (när min I-roast 2 har dött, eller jag tröttnat på den). Men en egen kylbricka kanske, med fläkt under och att par armar som vispar omkring kaffet lite lugnt? (man har ju läst om att Genecaé kyler ner kaffet lite för sakta enligt vissa förståsigpåare). Hmmm...
 

cango

Well-known member
Mr Isomac sa:
Hah, freak vad coola och galna uppfinningar det finns!
Kolla in http://www.sweetmarias.com/homemade-homeroasters.html :lol:

Den där som ser ut som en liten fabrik med skorsten är lite läcker. :)
Blir man ju sugen på att ratta ihop något eget, en egen perfekt rost! Frågan är väl egentligen bara om man kommer att klara av att göra en mycket bättre rost än Genecafé?

Kanske inte ändå då... Lika bra att ge upp och köpa en Genecafé istället (när min I-roast 2 har dött, eller jag tröttnat på den). Men en egen kylbricka kanske, med fläkt under och att par armar som vispar omkring kaffet lite lugnt? (man har ju läst om att Genecaé kyler ner kaffet lite för sakta enligt vissa förståsigpåare). Hmmm...

jag ska prova bygga nåt med plåtdurkslag+hink+dammsugare. (ja, dammsugarn tar man bort sen...)

mina 2 första rostningar med GC gjorde jag på snickeriet jag jobbar. Kylde då av bönorna i durkslag som jag kopplade till spånsugen. (Hela skiten höll på att sugas in, sån sug var det.) då kyldes bönorna ner till ca handtemperatur på ca 10-15 sekunder...
 

Kaffegalningen

Brewtal kaffenörd
Hmmm, nej ingen dammsugare till min grej. Det ska vara kompakt och designat för det specifika ändamålet. En bordsfläkt som ligger ner tror jag. :)
 

Nickeh

Well-known member
Dags för updatering trorjag...
Har börjat fila lite småt på elektroniken, fått ordning på en microprocessor och en programmerare. Beställt sample på IC-kretsen som skall hålla ett öga på tempratruen.. Ska börja leta efter någon lämplig motor nu när jag fått ordning på det jag har...

Det bästa som jag ser det med att bygga själv är att du har möjglihet att justera alla variabler. Styrkretsarna går ju att fixa på vilket sätt man vill bara man är berädd att lägga ner timmar och timmar av att läsa datablad pärm till pärm...
Men som sagt det är et långt projekt och troligtvis kommer det inte vara klar ens när man har en färdig rost. Finns alltid plats för förbättring
 

arto

Well-known member
Får man fråga sig varför ni inte funderar på gasuppvärmning mer? Kanske blir för svårreglerat?
 

Nickeh

Well-known member
Precis, det finns säkert elektroniska ventiler iofs.

Men att reglera ett elektrisk element är ju helt klart smidigast, sen så slipper man ju hålla på att bygga saker som kan explodera :)

Fick för övrigt hem de två sample kretsar som jag beställde så snart så kan jag börja bygga en liten modell på det hela...

Högsta prioritet nu är att hitta ett värmelement från någon grossist så att man har lite vettigare delar istället för att måsta slakta massa annat för att få ihop det...
 

Marv

Well-known member
Nickeh sa:
Precis, det finns säkert elektroniska ventiler iofs.

Men att reglera ett elektrisk element är ju helt klart smidigast, sen så slipper man ju hålla på att bygga saker som kan explodera :)

Fick för övrigt hem de två sample kretsar som jag beställde så snart så kan jag börja bygga en liten modell på det hela...

Högsta prioritet nu är att hitta ett värmelement från någon grossist så att man har lite vettigare delar istället för att måsta slakta massa annat för att få ihop det...

En ide kan vara att använda starka halogenlampor. Jag vet att de användes i en MOVPE utrustning vi hade på jobbet som värmekällor för att värma upp substraten.
 

Nickeh

Well-known member
Börjar på att vara länge sedan senaste updateringen.

Som det ser ut nu så väntar jag mest på att min ekonomi ska hålla för att kunna börja bygga på riktigt.
Vet ungefär vart jag skall hitta allt jag behöver osv. men det tillkommer ju alltid en massa smått somman inte räknat med. Men alla viktiga delar har jag koll på känns det som.

Har dock börjat fundera om det inte skulle vara en enklare och bättre lösning att köra på gasol med en elektriskt stryd ventil...
Någon som har koll på fördelar/nackdelar mellan gas och el?
 

Marv

Well-known member
Nickeh sa:
Börjar på att vara länge sedan senaste updateringen.

Som det ser ut nu så väntar jag mest på att min ekonomi ska hålla för att kunna börja bygga på riktigt.
Vet ungefär vart jag skall hitta allt jag behöver osv. men det tillkommer ju alltid en massa smått somman inte räknat med. Men alla viktiga delar har jag koll på känns det som.

Har dock börjat fundera om det inte skulle vara en enklare och bättre lösning att köra på gasol med en elektriskt stryd ventil...
Någon som har koll på fördelar/nackdelar mellan gas och el?

Tja en stor fördel med gas är att det har högt energiinnehåll. Skall man ha mycket effekt med el blir det stora strömmar.
 

Nickeh

Well-known member
Projektet ligger på is tills januari troligtvis... Måste få pengar till övers innan jag kan satsa på det...
Kommer att köra vidare med utveckling utav styrkretsarna lite smått men om allt går som planerat så ska jag i januari ha kollat över hur jag skulle göra ett gasbaserat system och utifrån det bestämt vad som är bäst....
Och om nu ekonomin vill sig så kommer jag att sätta igång med det hela på riktigt.
 

Nickeh

Well-known member
Blev aldrig något började studera så det finns inga pengar att lägga på en rost :) Har ingen plats för det som jag bor nu heller så det är lagt på hyllan.
 

Forumstatistik

Trådar
14,630
Inlägg
155,464
Medlemmar
19,331
Senaste medlemmen
ca.nord
Topp