Projekt: Egen Rost

Nickeh

Well-known member
Efter att testat att rosta lite med popcornmaskin så har jag bestämt mig för att ta det ett steg vidare...

Det hela började med att jag pratade med Molarin om att börja rosta lite mer seriös och tanken om att modifiera popcornmaskinen fick mig att börja leta runt på nätet lite.
Sedan tidigare hade jag Sweet Maria's bland bokmärkena, detta är en klockren sida att börja på. Utöver denna hittade jag en länksida med massor utav projekt Homeroaster.
Där hittade jag en länk till en kille som byggt en trumma som går att använda i gasolgrillar. Den såg inte speciellt avancerad ut så jag började överväga om det var värt att modifiera popcorn maskinen som är rätt begränsad vad gäller tempratur kontroll och mängden bönor man kan rosta...

Så fösta steget till en egen rost blir att bygga en liknande trumma. Har hittat perforerad plåt 1 mm tjock med 5 mm hål som borde vara perfekt för ändamålet.

Först tänkte jag fixa något slags elektriskt värmeelement istället för gasbrännare. Detta eftersom man får mycket bättre möjligheter att styra profiler och sådant via enchipsdatorer och tempratursensorer. Detta kändes dock lite väl mycket att hantera så projektet lades på hyllan någon vecka...

Men idag var jag hemma hos föräldrarna som har en gasolgrill. Berättade för pappa om projektet och han kom på att han hade bytt brännare på grillen för att fästet till den gamla hade rostat sönder, men själva brännaren var fortfarande brukbar så som det ser ut nu så har jag en fungerande brännare vilket gör att jag väldigt enkelt kan komma igång med ett gasdrivet system.

Kommer alltså att börja med en gasoldriven rost och eventuellt om jag hittar bra delar upgradera till en elektrisk med tiden.

Just nu är det mest någon slags motor för att rotera trumman som står högst på listan, har hittat två vindrutetorkarmotorer på blocket som jag hoppas finns här i närheten. Isf. så har jag det löst, skulle det vara stendött får jag köra handvevat tills att jag hittar en motor i närheten utav Umeå.

Kommer att uppdatera tråden eftersom projeketet fortsätter. (Om det fortsätter ;) )
Har iaf. räknat lite på det och tror mig kunna bygga allt för en kostnad omkring 6-700 kr vilket i mina ögon är väldigt överkomligt för en rost som klarar utav lite större mängder bönor...

Alla tips är välkomna!
 

Nickeh

Well-known member
Updatering: Så här på slutet av grillsäsongen så måste man ta vara på varenda chans man får, det var precis vad jag gjoder när jag plockade fram min elektirska grilltändare och kom på att där har man ju fasen ett rätt ok element till en riktigt billig penning.

Testade ikväll att rosta några bönor i en teklämma ovanför grilltändaren.
Vet inte riktigt hur jag ska tolka det hela, kom upp i ca 160 grader och bönorna i teklämman fick rätt fin färg efter ett tag. Timade tyvär inte försöket.
Det jag blev lite förvirrad över var att jag inte hörde några cracks. Min förklaring var att inte alla bönor avger ljud vid rostning? Någon som kan bekräfta eller dementera detta?
 

Marv

Well-known member
Nickeh sa:
Updatering: Så här på slutet av grillsäsongen så måste man ta vara på varenda chans man får, det var precis vad jag gjoder när jag plockade fram min elektirska grilltändare och kom på att där har man ju fasen ett rätt ok element till en riktigt billig penning.

Testade ikväll att rosta några bönor i en teklämma ovanför grilltändaren.
Vet inte riktigt hur jag ska tolka det hela, kom upp i ca 160 grader och bönorna i teklämman fick rätt fin färg efter ett tag. Timade tyvär inte försöket.
Det jag blev lite förvirrad över var att jag inte hörde några cracks. Min förklaring var att inte alla bönor avger ljud vid rostning? Någon som kan bekräfta eller dementera detta?

LoL :lol: du måste vara den första som rostar kaffe i en teklämma ! Den mängden räcker väll inte ens till en espresso ?
 

Nickeh

Well-known member
Marv sa:
LoL :lol: du måste vara den första som rostar kaffe i en teklämma ! Den mängden räcker väll inte ens till en espresso ?
Det räcker nog inte till något alls, men för att kolla om elementet går att använda så är det inte så dumt :)
 

Marv

Well-known member
Nickeh sa:
Updatering: Så här på slutet av grillsäsongen så måste man ta vara på varenda chans man får, det var precis vad jag gjoder när jag plockade fram min elektirska grilltändare och kom på att där har man ju fasen ett rätt ok element till en riktigt billig penning.


Är det inte något likande som alpenroast använder sig av ?
http://www.sweetmarias.com/prod.swissmar-alpenrost2.shtml
Verkar vettigt, då det enkelt att reglera effekten om man skulle vilja.

Jag har haft funderingar på att bygga om en varmluftsugn till trumrost.
Tanken var att kombinera varmluften med någon typ av element för att få litet indirekt värming via strålning. Då skulle nog en grilltändare vara ganska idealisk. Projektet är dock på tankestadiet fortfarande.
 

Nickeh

Well-known member
I sensate nummret utav allt om elektronik bygger dom om en mackugn för att löda ytmonterat. Det är nog något som man skulle kunna få bra med inspiration till styrkretsen på.
Eventuellt så kan man ju undersöka hur en mackugn skulle passa för att installera en roterande trumma i.

Det är samma princip som alpenroast. Skulle vara intressant att hitta mer detaljer på hur den fungerar. Använder den något luftflöde under själva rostningen tro?
 

Nickeh

Well-known member
Gjorde ett andra försök idag, körde med en bit folie bakom värme elementet för att riktia värmen lite bättre.

Verkar faktist som att detta kommer att kunna fungera, elementet verkar dock inte hålla en så jämn tempratur. Varierade mellan 212 och 160 grader.
Blir kul att se vad en sånhär rigg kan prestera tillsammans med en tempsensor och en microprocessor som reglerar tempraturen.
 

Marv

Well-known member
Nickeh sa:
Gjorde ett andra försök idag, körde med en bit folie bakom värme elementet för att riktia värmen lite bättre.

Verkar faktist som att detta kommer att kunna fungera, elementet verkar dock inte hålla en så jämn tempratur. Varierade mellan 212 och 160 grader.
Blir kul att se vad en sånhär rigg kan prestera tillsammans med en tempsensor och en microprocessor som reglerar tempraturen.

låter som ett kul projekt ! 8) . Man kanske skulle köpa detta nummer av allt om elektronik. En fundering är om man inte måste skärma temp sensorn från strålingsvärmen annars kan nog reglerkretsen lätt få tuppjuck.

Håll oss uppdaterade kring hur det går.
 

zix

Well-known member
En GeneCafé kostar ju flera lusingar, och kan ändå bara rosta 250g. För mesigt för mig. Grillelementidén gillar jag, har i över ett års tid haft ett par grillelement liggande just med tanke på att bygga en trumma. Det blir bara aldrig av...
Ikeas bestickställ "Ordning" är i rostfritt och har hål. Tror att det skulle funka fint som trumma. Jag tänkte försöka med att sätta ihop två stycken till en trumma, men det skulle förstås gå fint att använda bara ett och sätta ett lock på. Hålen är lite stora men det går nog bra att trä en ståltråd genom dem, så kan inte bönorna trilla ut.
Har hittat en variant på dimmer (en som inte skickar ut en massa skräp i elnätet) för hög effekt - det blir ju sisådär en 800W per grillelement. (Jag är rätt övertygad om att man behöver två grillelement för att få tillräcklig effekt, 800W är för lite och 1600W är kanske lite mycket, men man får reglera ner värmen med effektkontrollen).

Vi har en gammal infragrill som håller cirkus 700W effekt. Värmarna sitter som de ofta satt på de äldre modellerna, i toppen. Den blir alltså ungefär som en inbyggd grill.
Testade rostning i denna grill med en snabbt hoprafsad trumma av ett sånt där gnistskydd till öppna spisen och en stor platt burk. Burkens botten blev trummans ena sida, toppen den andra. Bredd på trumman var ca 30-35 cm. Diametern: cirkus 18 cm om jag minns rätt.
Den inbyggda värmeslingan i infragrillen räckte inte alls till. Bättre fart blev det om man la ett lager grillkol i botten, men det tog fortfarande för lång tid: över 300g blev det aldrig klart, med 100-200 tog det ungefär 25-30 minuter. Smaken var helt OK men jag kunde konstatera:
1. Man behöver mer effekt än man tror. Gas är nog inte så dumt, med tanke hur mycket effekt en enda brännare ger. Om man får upp effekten kan man börja göra rostprofiler, vilket för mig är en förutsättning för att jag ska finna det värt att bygga trumrost.
2. Grillkol är inte heller så dumt att rosta med, faktiskt. Ger en lite speciell smak också. En rost där man kan kombinera olika värmekällor kanske vore nåt.
3. Trumman är inte helt trivial att få till. Ingen raketvetenskap direkt, men man får tänka lite innan man börjar skruva, och experimentera innan man hittar rätt. Den svarta sträckmetallen jag använde ledde antagligen bort för mycket värme. Eller nåt. Och trumman var nog onödigt stor för min grill.
4. Någon form av reflektor skulle hjälpa mycket om man använder elvärmeslingor. Och en lucka, ett lock el.dyl. (med nån slags ventil förstås) så att man kan stänga till om trumman, så värmen inte smiter ut.
 

Lassekongo

www.gokaffe.se
Varför inte en helt vanlig ugn med roterande grillspett?

Hej!
Jag har skaffat en begagnad gammal hederlig ugn (Blocket, fick den gratis om jag hämtade den) som har ett roterande grillspett. Tanken från min sida var inte att grilla kyckling utan att modifiera spettet genom att svetsa fast en perforerad trumma så att det skulle gå att ha kaffebönor i den. På så vis skulle det vara enkelt att rosta större mängder kaffe, gissar att bortåt ett kg inte är orimligt ifall trumman går att göra hyffsat stor. (Till er som undrar: Nä, jag hade inte tänkt att använda den i köket pga rökutveckling, familjefriden mm utan det lutar mer åt à la pannrummet eller dyl...)

Nu har jag ju inte gjort detta ännu, kanske det aldrig blir av heller, men jag kan redan nu gissa mig till att rotationen på "spettet" ur ett bönperspektiv antagligen går alldeles för långsamt.

Sedan tror jag också att det hade varit en stor fördel ifall ugnen hade varit en varmluftsugn, just för att få en bättre värmeöverföring till bönorna inne i trumman. Jag vet åtminstone en person som rostar sina bönor på plåt med stor framgång i en varmluftsugn. Kanske skulle det även fungera med en perforerad plåt och vanlig varmluftugn?

Sedan tror jag du ska släppa popcornmaskintanken, de jag sett är alldeles för klena. Köp hellre en varmluftspistol, finns ju sådana som ha en avancerad temperaturreglering om det nu kan vara något.
 

Nickeh

Well-known member
Måste snickra ihop en tunna innan jag kan säga något mer, men 2 st utav grilltändaren som jag har som var på 950 W inbyggd i en tunna utav rostfritt som reflekterar värmen mot rost trumman borde vara mer än tillräckligt vilket gör att man får rätt mycket plats att justera profilen på.

Har dock inte bestämt helt klart resten av detaljerna... Om man kollar på alpenrosten så har den kylnings perioder vilket man kanske borde överväga att bygga in, isf. så kommer man behöva en fläkt som orkar knuffa ganska mycket luft och sen en ventil som kan stänga tunnan efter kylningen så att värmen inte smiter.

Sedan hur man skall utforma själva tunnan är inte helt klart, antingen blir det en preforerad tunna med bara 3 st raka L profiler i för att röra bönorna. Men jag har även sett lösningar med spiralformade kopparrör vilket har den fördelen att då kan man tömma tunnan genom att rotera den baklänges.
Dett gör ju att man kan få hela processen automatisk med lite tankekraft och klurig mekanik.

En annan liten detalj är ju frågan om man skall rotera tunnan med en axel som går genom tunnan och ha tunnan fast monterad resten av maskninen eller om man skall försöka sig på samma princip som alpenrosten med ett drivhjul från motorn som får grepp om en krage på tunnan.... Det sistnämnda är ju bra iom att man då kan plocka ut tunann för rengöing...

Fick iaf. ett PIC experiment kit idag. Så när jag väl fått ihop det och kan programmera processorn så ska jag börja klura på styrprogrammet.
 

cango

Well-known member
"En GeneCafé kostar ju flera lusingar, och kan ändå bara rosta 250g. För mesigt för mig. "

300gr åt gången. jag rostar alltid två gånger på raken, och vill man rosta 4-5 ggr på raken så är det inga problem.
 

zix

Well-known member
cango sa:
"En GeneCafé kostar ju flera lusingar, och kan ändå bara rosta 250g. För mesigt för mig. "

300gr åt gången. jag rostar alltid två gånger på raken, och vill man rosta 4-5 ggr på raken så är det inga problem.
OK då!
Jag vill upp i ett halvkilo ungefär. Hinner jag med en rostomgång på 25 minuter i veckan så får jag vara glad... har tre barn (ännu ganska små) så det är rätt intensivt hemma. Ugnen har tillräcklig kapacitet (cirkus 300-500g) men trumrost är ju rätt mycket bättre.

nickeh, det där med tömning/öppning av trumman är något att fundera på. Man kan ju också ha en stump som sticker ut på varje sida, utan att det behöver vara en genomgående axel, liksom. Om tunnan går att öppna på mitten så får man nog ut bönorna rätt snabbt och effektivt. Vet inte hur det skulle funka med din tunna.
 

Nickeh

Well-known member
Har ju inte spikat något ännu, håller på att försöka komma på bra lösningar på alla små detaljer innan jag sätter igång. Någon gång då jag har tid över skall jag koppla in min Windows hårddisk och dra igång Sketchup för att rita en prototyp men först så ska jag nog komma igång med styrkretsarna och bestämma värmelement, motor och fläkt som skall användas till projektet....

Känns just nu som ett rätt matigt projekt och det ligger nog några månader fram i tiden innan konstruktionen kan börja för fullt. Borde iofs. kanske köpa på sig två grilltändare innan grill säsongen anses vara över...
 

zix

Well-known member
Nickeh sa:
Känns just nu som ett rätt matigt projekt och det ligger nog några månader fram i tiden innan konstruktionen kan börja för fullt. Borde iofs. kanske köpa på sig två grilltändare innan grill säsongen anses vara över...
japp, det där lät rätt mycket. Men när du får färdigt det så blir det nog en svårslagen rost. Jag önskar lycka till!
 

dyknicke

Active member
Tackar!

Jo, TMC i all ära, men efter ett tag så kan man förutspå 99% av inläggen. CoffeeGeek är värst...

Skall erkänna att jag inte varit den mest aktiva sista tiden. Intresset finns dock kvar. Dock på en lite mer sansad nivå ;)

/Nicke
 
Topp