Sidan 1 av 5 123 ... SistaSista
Resultat 1 till 8 av 33

Projekt: Egen Rost

Efter att testat att rosta lite med popcornmaskin så har jag bestämt mig för att ta det ett steg vidare...

Det hela började med att jag pratade med Molarin om att börja rosta lite mer seriös och tanken om att modifiera popcornmaskinen fick mig att börja leta runt på nätet lite.
    Sedan tidigare hade jag Sweet Maria's bland bokmärkena, detta är en klockren sida att börja på. Utöver denna hittade jag en länksida med massor utav projekt Homeroaster.
    Där hittade jag en länk till en kille som byggt en trumma som går att använda i gasolgrillar. Den såg inte speciellt avancerad ut så jag började överväga om det var värt att modifiera popcorn maskinen som är rätt begränsad vad gäller tempratur kontroll och mängden bönor man kan rosta...

Så fösta steget till en egen rost blir att bygga en liknande trumma. Har hittat perforerad plåt 1 mm tjock med 5 mm hål som borde vara perfekt för ändamålet.

Först tänkte jag fixa något slags elektriskt värmeelement istället för gasbrännare. Detta eftersom man får mycket bättre möjligheter att styra profiler och sådant via enchipsdatorer och tempratursensorer. Detta kändes dock lite väl mycket att hantera så projektet lades på hyllan någon vecka...

Men idag var jag hemma hos föräldrarna som har en gasolgrill. Berättade för pappa om projektet och han kom på att han hade bytt brännare på grillen för att fästet till den gamla hade rostat sönder, men själva brännaren var fortfarande brukbar så som det ser ut nu så har jag en fungerande brännare vilket gör att jag väldigt enkelt kan komma igång med ett gasdrivet system.

Kommer alltså att börja med en gasoldriven rost och eventuellt om jag hittar bra delar upgradera till en elektrisk med tiden.

Just nu är det mest någon slags motor för att rotera trumman som står högst på listan, har hittat två vindrutetorkarmotorer på blocket som jag hoppas finns här i närheten. Isf. så har jag det löst, skulle det vara stendött får jag köra handvevat tills att jag hittar en motor i närheten utav Umeå.

Kommer att uppdatera tråden eftersom projeketet fortsätter. (Om det fortsätter )
    Har iaf. räknat lite på det och tror mig kunna bygga allt för en kostnad omkring 6-700 kr vilket i mina ögon är väldigt överkomligt för en rost som klarar utav lite större mängder bönor...

Alla tips är välkomna!

Updatering: Så här på slutet av grillsäsongen så måste man ta vara på varenda chans man får, det var precis vad jag gjoder när jag plockade fram min elektirska grilltändare och kom på att där har man ju fasen ett rätt ok element till en riktigt billig penning.

Testade ikväll att rosta några bönor i en teklämma ovanför grilltändaren.
    Vet inte riktigt hur jag ska tolka det hela, kom upp i ca 160 grader och bönorna i teklämman fick rätt fin färg efter ett tag. Timade tyvär inte försöket.
    Det jag blev lite förvirrad över var att jag inte hörde några cracks. Min förklaring var att inte alla bönor avger ljud vid rostning? Någon som kan bekräfta eller dementera detta?

Senior Member Marvs avatar
    Reg.datum
    mar 2006
    Citat Ursprungligen postat av Nickeh
    Updatering: Så här på slutet av grillsäsongen så måste man ta vara på varenda chans man får, det var precis vad jag gjoder när jag plockade fram min elektirska grilltändare och kom på att där har man ju fasen ett rätt ok element till en riktigt billig penning.

Testade ikväll att rosta några bönor i en teklämma ovanför grilltändaren.
    Vet inte riktigt hur jag ska tolka det hela, kom upp i ca 160 grader och bönorna i teklämman fick rätt fin färg efter ett tag. Timade tyvär inte försöket.
    Det jag blev lite förvirrad över var att jag inte hörde några cracks. Min förklaring var att inte alla bönor avger ljud vid rostning? Någon som kan bekräfta eller dementera detta?
    LoL du måste vara den första som rostar kaffe i en teklämma ! Den mängden räcker väll inte ens till en espresso ?
    La Scala Aida, Rossi RR81, Xpessivo Barista

Citat Ursprungligen postat av Marv
    LoL du måste vara den första som rostar kaffe i en teklämma ! Den mängden räcker väll inte ens till en espresso ?
    Det räcker nog inte till något alls, men för att kolla om elementet går att använda så är det inte så dumt

Senior Member Marvs avatar
    Reg.datum
    mar 2006
    Citat Ursprungligen postat av Nickeh

Är det inte något likande som alpenroast använder sig av ?
    http://www.sweetmarias.com/prod.swis...penrost2.shtml
    Verkar vettigt, då det enkelt att reglera effekten om man skulle vilja.

Jag har haft funderingar på att bygga om en varmluftsugn till trumrost.
    Tanken var att kombinera varmluften med någon typ av element för att få litet indirekt värming via strålning. Då skulle nog en grilltändare vara ganska idealisk. Projektet är dock på tankestadiet fortfarande.
    La Scala Aida, Rossi RR81, Xpessivo Barista

I sensate nummret utav allt om elektronik bygger dom om en mackugn för att löda ytmonterat. Det är nog något som man skulle kunna få bra med inspiration till styrkretsen på.
    Eventuellt så kan man ju undersöka hur en mackugn skulle passa för att installera en roterande trumma i.

Det är samma princip som alpenroast. Skulle vara intressant att hitta mer detaljer på hur den fungerar. Använder den något luftflöde under själva rostningen tro?

varför inte para en tvättmaskin med ett par varmluftspistoler..... :wink:
    They said: "There's too much caffeine in your bloodstream, and a lack of real spice in your life"

Gjorde ett andra försök idag, körde med en bit folie bakom värme elementet för att riktia värmen lite bättre.

Verkar faktist som att detta kommer att kunna fungera, elementet verkar dock inte hålla en så jämn tempratur. Varierade mellan 212 och 160 grader.
    Blir kul att se vad en sånhär rigg kan prestera tillsammans med en tempsensor och en microprocessor som reglerar tempraturen.

Behörigheter för att posta

• Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •