Sidan 1 av 3 123 SistaSista
Resultat 1 till 8 av 24

5 tecken på dåligt kaffeställe

Det är svårt att veta hur kaffet smakar på ett ställe man aldrig besökt. Men det finns vissa tecken på dåligt kaffe...

Stämmer två eller fler av punkterna nedan så tycker jag att du ska gå nån annanstans och dricka din espresso. (Utan inbördes ordning)

1. Portafiltren sitter ej i maskinen.
    2. Baristan kan inte redogöra för vilka bönor som ligger i kvarnen.
    3. Ångröret är fullt av gamla mjölkrester.
    4. Allmänt grisigt runt maskinen.
    5. En enkel espresso kostar 18 kr eller mer.

Detta är alltså saker man kan kolla INNAN man beställer (eller låter bli att beställa) sitt kaffe.

Diskuterade detta med Johan på Solde under lunchen. Han tyckte att en annan varningsklocka kunde vara att doseringshuset på kvarnen var fullt med kaffe, dvs att man inte fick nymalda bönor. Smidigt för baristan, men dåligt för kaffet! Detta är tyvärr alltför vanligt.

Nja.. De flesta doserare funkar bäst om de är fulla och är det bar skjuts i kaffeleveransen så ska det mycket till att det hinner bli dåligt. De flesta kvarnarna man använder i dessa sammanhang är också utrustade med sensor, så de fyller på pö om pö i takt med att det doseras ut. Har man inget kaffe i dosatorn är den poänglös.

Måste nog säga att jag håller med lars, hellre kommer jag till ett ställe som har tom dosator än proppfull. Speciellt om stället är tomt när man kommer, då har man ju ingen aning om när kaffet maldes.

Liten anekdot i ämnet:
    Jag satt på South of folkungagatan på söder i Sthlm och drack en halvdålig espresso. Plötsligt så hör jag från uteserveringen att kvarnen går igång och maler i ca 2min, med en sån stor kvarn så kommer det en del under den tiden. Antagligen var det en enstaka kund som startade den men det var definitivt ingen som kom in på ca 10min efteråt. Detta kändes lite tveksamt så det blir inge mer espresso där.

Citat Ursprungligen postat av Cheffalo
    ...och är det bra skjuts i kaffeleveransen så ska det mycket till att det hinner bli dåligt.
    Med det menar jag att man ska inte generalisera så förbenat hela tiden. Nu var det lågtryck när du var där du var och då ska man kanske försöka hushålla med malningen, osv. Ni förstår vad jag menar.
    Hey, det är ju jag som brukar rekomendera kvarn utan dosator! :wink:

Hah, var ute på Flustret i Uppsala i helgen, svensexa för en polare.
    Beställ aldrig kaffe där i alla fall. Jag roade mig med att beskåda deras espressokonster medans jag stod i baren och insöp en bärs (eller ett tjog).

- Ångröret torkades aldrig, och jag menar aldrig av! :shock:
    - Mjölkkannan sköjldes inte av, de verkade fylla på med mjölk och köra lite "recycle" och emellanåt hälla ut mjölken för att bara fylla i med ny mjölk. :shock:
    - Inga handtag satt i maskinen, de låg på bordet. :shock:
    - Inspirerad av den här tråden frågade jag vad de hade för kaffebönor (eftersom jag gissade att de inte hade en aning), och... "Det vet jag faktiskt inte." fick man till svar. :shock: "Ska du ha en espresso?" frågade de... "Nej, tack." fick de till svar.
    - Allt såg ut att vara helt fel. Espresson rann för snabbt. Skummet var alldeles för hårt (ett stort tjockt lock bara). Allt var bara fel. :shock:

Vidrigt! :shock: :x :evil:
    Dyrt kaffe är ett billigt nöje.

6. Kaffet smakar som det man träffar på längs vägkrogarna. Det har stått i kannan helt sedan morgonen och osar bränt i hela lokalen. Usch och fy!

Citat Ursprungligen postat av Molarin Visa inlägg
    5. En enkel espresso kostar 18 kr eller mer.
    Hur kommer det sig att du inkluderar priset i vad som är dåligt kaffe? Ska en sann barista som brinner för kaffet inte vilja tjäna för mycket pengar?

/Anders

Behörigheter för att posta

• Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •