5 tecken på dåligt kaffeställe

Molarin

Well-known member
Det är svårt att veta hur kaffet smakar på ett ställe man aldrig besökt. Men det finns vissa tecken på dåligt kaffe...

Stämmer två eller fler av punkterna nedan så tycker jag att du ska gå nån annanstans och dricka din espresso. (Utan inbördes ordning)

1. Portafiltren sitter ej i maskinen.
2. Baristan kan inte redogöra för vilka bönor som ligger i kvarnen.
3. Ångröret är fullt av gamla mjölkrester.
4. Allmänt grisigt runt maskinen.
5. En enkel espresso kostar 18 kr eller mer.

Detta är alltså saker man kan kolla INNAN man beställer (eller låter bli att beställa) sitt kaffe.
 

Lars

Well-known member
Diskuterade detta med Johan på Solde under lunchen. Han tyckte att en annan varningsklocka kunde vara att doseringshuset på kvarnen var fullt med kaffe, dvs att man inte fick nymalda bönor. Smidigt för baristan, men dåligt för kaffet! Detta är tyvärr alltför vanligt.
 

Cheffalo

Hedersmedlem
Nja.. De flesta doserare funkar bäst om de är fulla och är det bar skjuts i kaffeleveransen så ska det mycket till att det hinner bli dåligt. De flesta kvarnarna man använder i dessa sammanhang är också utrustade med sensor, så de fyller på pö om pö i takt med att det doseras ut. Har man inget kaffe i dosatorn är den poänglös.
 

von Thor

Kaffevision
Måste nog säga att jag håller med lars, hellre kommer jag till ett ställe som har tom dosator än proppfull. Speciellt om stället är tomt när man kommer, då har man ju ingen aning om när kaffet maldes.

Liten anekdot i ämnet:
Jag satt på South of folkungagatan på söder i Sthlm och drack en halvdålig espresso. Plötsligt så hör jag från uteserveringen att kvarnen går igång och maler i ca 2min, med en sån stor kvarn så kommer det en del under den tiden. Antagligen var det en enstaka kund som startade den men det var definitivt ingen som kom in på ca 10min efteråt. Detta kändes lite tveksamt så det blir inge mer espresso där.
 

Cheffalo

Hedersmedlem
Cheffalo sa:
...och är det bra skjuts i kaffeleveransen så ska det mycket till att det hinner bli dåligt.

Med det menar jag att man ska inte generalisera så förbenat hela tiden. Nu var det lågtryck när du var där du var och då ska man kanske försöka hushålla med malningen, osv. Ni förstår vad jag menar.
Hey, det är ju jag som brukar rekomendera kvarn utan dosator! ;)
 

Kaffegalningen

Brewtal kaffenörd
Hah, var ute på Flustret i Uppsala i helgen, svensexa för en polare.
Beställ aldrig kaffe där i alla fall. Jag roade mig med att beskåda deras espressokonster medans jag stod i baren och insöp en bärs (eller ett tjog).

- Ångröret torkades aldrig, och jag menar aldrig av! :shock:
- Mjölkkannan sköjldes inte av, de verkade fylla på med mjölk och köra lite "recycle" och emellanåt hälla ut mjölken för att bara fylla i med ny mjölk. :shock:
- Inga handtag satt i maskinen, de låg på bordet. :shock:
- Inspirerad av den här tråden frågade jag vad de hade för kaffebönor (eftersom jag gissade att de inte hade en aning), och... "Det vet jag faktiskt inte." fick man till svar. ;) :shock: "Ska du ha en espresso?" frågade de... "Nej, tack." fick de till svar.
- Allt såg ut att vara helt fel. Espresson rann för snabbt. Skummet var alldeles för hårt (ett stort tjockt lock bara). Allt var bara fel. :shock:

Vidrigt! :shock: :x :evil:
 

shogun

Well-known member
6. Kaffet smakar som det man träffar på längs vägkrogarna. Det har stått i kannan helt sedan morgonen och osar bränt i hela lokalen. Usch och fy! :angry:
 

GLC

Well-known member
Senast jag var på ett mindre bra kaffeställe så skummade de mjölk i ett 0,5l rostfritt mått och tog 24 kr för en espresso, ingen info om det var en enkel eller dubbel. Ville inte veta hur snabbt den espresson lär skulle ha runnit igenom.

Slutsats. Trocadero är gott :D
 

Buffeln

Well-known member
På jobbet (Volvo PV) skummas mjölk enligt följande princip:

- Kannan töms/rengörs aldrig (ev. på fredagseftermiddagar...) :unsure:
- Skummningen går ut på att uppnå största möjliga bubblor och låter som när någon gurglar sig i bubbelpoolen... :angry:
- Skummningen avbryts strax innan mjölken självantänder... :mad:

Någon som blir sugen? :lol:
 

Molarin

Well-known member
Hur kommer det sig att du inkluderar priset i vad som är dåligt kaffe? Ska en sann barista som brinner för kaffet inte vilja tjäna för mycket pengar?

/Anders

Det bygger på år av research och testande... Espresso som kostar 12-15 kr är oftare godare än de som kostar 18-20 kr. Det beror inte på min snålhet utan på själva inrättningens prisstrategi och bristande kaffeintresse.
 

MaZ

Well-known member
På jobbet (Volvo PV) skummas mjölk enligt följande princip:

- Kannan töms/rengörs aldrig (ev. på fredagseftermiddagar...) :unsure:
- Skummningen går ut på att uppnå största möjliga bubblor och låter som när någon gurglar sig i bubbelpoolen... :angry:
- Skummningen avbryts strax innan mjölken självantänder... :mad:

Någon som blir sugen? :lol:

Vardå? PVH eller?
Är väl det enda stället man kan få "nästan-riktigtkaffe" på PV vad jag vet men det är ju ändå en sån där ful helautomatare som man får handha själv. Eller?
 

Ernst

Well-known member
Både PV och PVH-restaurangerna har fått nya fina 2-gruppers Coffee Queen samt en dags utbildning av nån "senior barista" som såg rätt duktig ut. I början var kvaliteten OK men den har gradvis sjunkit. De flesta i personalen är inte alls intresserade men det finns några undantag. :)
 

andersno

Well-known member
Det bygger på år av research och testande... Espresso som kostar 12-15 kr är oftare godare än de som kostar 18-20 kr. Det beror inte på min snålhet utan på själva inrättningens prisstrategi och bristande kaffeintresse.

Ok! Jag är inte säker på att jag håller med men ska forska lite på området. :) Det känns som att jag har druckit många bra kaffe där de har prissättning tex 20/22 för enkel/dubbel.
 

rhide

Well-known member
Man må skylla på att espresso-kulturen är ny, men jag tror det kommer finnas dåliga kaffehak i alla tider. Som exemplet där man låtit en kanna vanligt kaffe stå hela dagen - samma sak gäller givetvis espresso. Man måste helt enkelt som kund lära sig att urskilja vilka ställen som är bra och vilka som är dåliga.

I frågan om prissättning är jag är beredd att hålla med Molarin. Vad jag sett tenderar caféer som väljer en lägre prissättning att vara mer insatta i vad de serverar... Givetvis beror detta på caféets läge, men som en grov tumregel stämmer den ganska bra.

Ytterligare en sak som utmärker ett dåligt hak är förstås sponsring av stora kommerciella rosterier. Om cafeét endast serverar zoegas, illy eller kahls kan man ju lika gärna vända i dörren...
 

jodah

Well-known member
6. Kaffet smakar som det man träffar på längs vägkrogarna. Det har stått i kannan helt sedan morgonen och osar bränt i hela lokalen. Usch och fy! :angry:

Fick en sån espresso på ett Bowlinghak i sthlm.

Och då var alla punkter på "checklistan" ok, med tveksamhet på vilka bönor som kördes eftersom jag glömde fråga.

Det var synd att jag inte såg när dom gjorde den, för att det för mig är det ett mysterium hur man få ur nått så vidrigt ur en espressomaskin.
 

Roenbaeck

Well-known member
Jag håller med om priset. Bland alla de ställen jag varit på i Stockholm, och det är många, så gäller följande:

10-12kr - har alltid smakat bra
12-15kr - har gjort mig besviken ibland
15-20kr - som att singla slant
20-30kr - är nästan aldrig bra

Tror det hänger samman med det faktum att man kan hålla ett lågt pris om man vet att efterfrågan är så stor att det blir lönsamt ändå. Ett ställe som tar 10kr lär rotera rätt mycket mer kaffe på en dag än de som tar 30kr för en espresso.
 
10-12kr - har alltid smakat bra

Pressbyrån och 7-Eleven tar tolv kronor för en espresso.

rolleyes.gif
 

Roenbaeck

Well-known member
Pressbyrån och 7-Eleven tar tolv kronor för en espresso.

Jag får göra ett tillägg till regeln då:
Gäller bland ställen där potential till god espresso finns.

Undrar hur mycket man skulle få anstränga sig för att klämma fram en riktigt god espresso på Pressbyrån? Troligen omöjligt ;)
 

Heffa

Well-known member
På jobbet (Volvo PV) skummas mjölk enligt följande princip:

- Kannan töms/rengörs aldrig (ev. på fredagseftermiddagar...) :unsure:
- Skummningen går ut på att uppnå största möjliga bubblor och låter som när någon gurglar sig i bubbelpoolen... :angry:
- Skummningen avbryts strax innan mjölken självantänder... :mad:

Någon som blir sugen? :lol:

Hur som helst så är kaffet som numera finns att köpa i Duetten oändligt mycket bättre än "kaffet" som finns i automaterna på PV :cool:
En av tjejerna som får rycka in som barista har dessutom lyckats prestera ett par-tre helt ok koppar latte till mig.
 

Forumstatistik

Trådar
14,630
Inlägg
155,463
Medlemmar
19,331
Senaste medlemmen
ca.nord
Topp