Rostar du hemma?

Rostar du hemma?


  • Totala väljare
    19

Nickeh

Well-known member
Hur många har vi på forumet som rostar hemma?

Har testat lite med popcornmaskin men inget i större skala, skulle vara kul att fixa en bättre lösning och komma igång ordentligt. Och nu när det är medlemsrabatt på gokaffe kanske man skulle slå till på ett startpaket?
 

Kaffegalningen

Brewtal kaffenörd
"Funderar på att börja".

Men, tja, funderar och funderar... Jag har en I-roast 2 och säkert 4 till 5 kilo orostat kaffe hemma. Men jag har inte invigt grejerna än. :shock:

Så rätt svar borde väl vara "Jag ska börja", men det fanns inte som val. ;)

Massor med lustiga omständigheter har gjort att jag inte har kommit till skott än, och nu måste jag vänta på en ny kvarn ochså, mitt i allting. Sedan har jag bara ett kilo Onda kaffe från Mauro att bli av med SEDAN ska jag rosta. Jag ser verkligen fram emot det. 8)
 

plind

Well-known member
Mr Isomac sa:
"Funderar på att börja".

Men, tja, funderar och funderar... Jag har en I-roast 2 och säkert 4 till 5 kilo orostat kaffe hemma. Men jag har inte invigt grejerna än. :shock:

Så rätt svar borde väl vara "Jag ska börja", men det fanns inte som val. ;)

Massor med lustiga omständigheter har gjort att jag inte har kommit till skott än, och nu måste jag vänta på en ny kvarn ochså, mitt i allting. Sedan har jag bara ett kilo Onda kaffe från Mauro att bli av med SEDAN ska jag rosta. Jag ser verkligen fram emot det. 8)

Drick det inte direkt bara 8) Låt det mogna åtminstone 4 dygn.
 

plind

Well-known member
Mr Isomac sa:
Japp, tänkte att när 1/3 av det sista kaffepaketet är kvar är det läge att rosta till. 8)

Låter förnuftigt! Första dygnet efter rostningen bör du förvara bönorna så att de kan "andas" lite eftersom de avger mycket gaser. Sedan kan du flytta över dem till en tät glasburk med gummipackning i locket.
Lätta lite på locket nån gång om dan för att släppa ut gas. Det brukar pysa ordentligt :)
 

pojken_pelle

Active member
plind sa:
Mr Isomac sa:
Nä, man ska ha påsar med envägsventil. 8)

Ja det är väl det allra bästa men var tusan hittar man såna :?: :?: :shock:

Brukar handla mina påsar med envägsventil på http://www.coffeeparts.com/ Tror att jag senast betalde 10 australiensiska dollar i frakt vilket är ungefär 55 kronor. Då handlade jag massa andra prylar också, inga skrymmande och tunga saker dock.

/pelle
 

Marv

Well-known member
pojken_pelle sa:
plind sa:
Mr Isomac sa:
Nä, man ska ha påsar med envägsventil. 8)

Ja det är väl det allra bästa men var tusan hittar man såna :?: :?: :shock:

Brukar handla mina påsar med envägsventil på http://www.coffeeparts.com/ Tror att jag senast betalde 10 australiensiska dollar i frakt vilket är ungefär 55 kronor. Då handlade jag massa andra prylar också, inga skrymmande och tunga saker dock.

/pelle

Eller också sparar man sina köpebönepåsar och återanvänder....
 

Kaffegalningen

Brewtal kaffenörd
Marv sa:
Eller också sparar man sina köpebönepåsar och återanvänder....

Fan, har jag inte tänkt på! :shock:

Jag tänkte vara smart och återanvända de köpta påsarna... Medans jag har slängt säkert 5st fina Mauropåsar utan att tänka tanken att DE kunde återanvändas! :shock: :oops:
 

Nickeh

Well-known member
Såg någon som limmade fast själva ventilen i locket på en syltburk. Är nog en rätt trevlig lösning de första dagarna men sen kanske man håller kaffet bättre i en ordentlig burk.
Har ingen aning om hur täta syltburkar är...
 

Forumstatistik

Trådar
14,632
Inlägg
155,467
Medlemmar
19,331
Senaste medlemmen
ca.nord
Topp