Resurrection of the single shot ...

Dricker du singel eller dubbel espresso på caféer?


  • Totala väljare
    3

Esprhasse

Active member
Jag hade nog inte riktigt fattat där här med singel :oops:. Har alltid tryckt ner dubbla i små singelkoppar och på caféer har jag aldrig förstått vitsen med att ta en singel för 18 spänn, när en dubbel kostar 23. Dålig valuta för pengarna med singel, har jag tyckt.

Nu vet jag bättre. Jag har letat fram mitt singelfilter, tampar rejält och får fina ljusbruna mussvansar som så övertygande varslar om en perfekt espresso. När vi är fler har jag tidigare alltid serverat dubbelshots i singelkoppar. Varför? Ja inte vet jag. Jag trodde man skulle göra så.

Nu kör jag två singelshots i dubbelfiltret och gästerna är lika glada - minst. Blir jag sugen på mer gör jag fler singlar. Dubbelshots är groteska. Definitivt i små koppar, men även i Cappuccinokoppar.

Fram för fler singlar på Caféerna!

Länge leve singeln! OK särbo är också bra, men sambo och gifta, de bara krånglar till tillvaron :lol:
 

Kaffegalningen

Brewtal kaffenörd
Esprhasse sa:
Nu kör jag två singelshots i dubbelfiltret och gästerna är lika glada - minst.

Hmmm, hur gör man då?

Blir det inte en dubbel av två singlar som du pressar ner i ett dubbelfilter?
Eller menar du att du gör två separata singelshots, som drickes en och en? (fast i dubblefiltret då) :?

EDIT: röstade för en dubbel, fast jag har aldrig tagit en espresso på något café. Skulle jag göra det tar jag en dubbel, singlar är alldeles för små, man hinner knappt dricka innan det tagit slut... ;)
 

Esprhasse

Active member
Mr Isomac sa:
Esprhasse sa:
Nu kör jag två singelshots i dubbelfiltret och gästerna är lika glada - minst.

Hmmm, hur gör man då?

Blir det inte en dubbel av två singlar som du pressar ner i ett dubbelfilter?
Eller menar du att du gör två separata singelshots, som drickes en och en? (fast i dubblefiltret då) :?

EDIT: röstade för en dubbel, fast jag har aldrig tagit en espresso på något café. Skulle jag göra det tar jag en dubbel, singlar är alldeles för små, man hinner knappt dricka innan det tagit slut... ;)

:roll: Hallå Isomacen :D Du vet dubellfiltret, och sedan en singelkopp under varje pip. Med min maskin blir det två singlar 8)
 

zix

Well-known member
Jag håller på med singelfiltret av och till, men vill nästan alltid ha mer än en singel ändå.
Tycker att det är svårare att göra espresso med singelfiltret. Marginalerna för malningsgrad, kaffemängd och tampning är mindre. Men när man hittar rätt så blir ofta resultatet lite sötare och bättre... Men att köra två omgångar på raken i singelfiltret för att få i mig en dubbel är knappast aktuellt för mig - iallafall inte så länge jag har en VBM.

Vill man spara på kaffet så är det ju helt OK att göra singlar till gäster, om man har många. Så gör jag också ibland.
 

wesaft

Well-known member
Enkla blir det för mig, mindre koffein, det passar mig bra.
Då kan jag lättare ta en till lite senare :)
 

Forumstatistik

Trådar
14,632
Inlägg
155,467
Medlemmar
19,331
Senaste medlemmen
ca.nord
Topp