Låta kaffet sitta kvar?

Akoa

Well-known member
Är det ok att lämna den "begagnade" pucken i portafiltret som sitter i maskinen i några timmar? Hur gör ni? Har sett att kafeér ofta har den gamla pucken kvar, men den sitter kanske inte så länge?
 

treefinger

Well-known member
Jag brukar skölja och torka av allt så gott det går efter jag använt maskinen, enda undantaget är om jag ska göra flera dubbla på raken eller så.
 

Cheffalo

Hedersmedlem
På café kan den sitta kvar en stund eftersom det hela tiden görs kaffe där. Hemma bör du nog dunka ut den, annars torkar den fast i spridarfiltret och i bryggfiltret och måste skrapas bort. Inte lika illa som om du hade haft en HX, men ändå. Håll rent och snyggt.
 

arto

Well-known member
Jag tycker det extra flushandet och torkandet motiverar en så tidig puckknackning som möjligt.

Men ibland när man har bråttom iväg så hinner man helt enkelt inte...
 

bourbon

Member
Knacka ur direkt!

Knacka ur pucken direkt och "flusha" gruppen kort för att spola bort kafferester. Förutom att man undviker att få gammalt bränt kaffe från bryggruppen ner i nästa kopp så berättar en färsk puck rätt mycket om hur malningen och extraheringen fungerar.
Jag äger ingen hemmamaskin utan kör i arbetet på en Brasilia Firenze, en rent manuell maskin med två grupper.
Rätt malning och extraheringstid ger en sammanhållen puck som lätt ramlar ur filtret och som inte ångar "bränt".

Får handtaget sitta kvar länge så blir pucken och sumpen svår att få bort och dessutom riskerar man bränt kaffe i nästa kopp. Då hjälper det inte med det bästa kaffet i världen, det blir inte gott.
Renlighet vid espressomaskinen är det viktigaste, både grupp och ångrör.
Blir lätt illamående när jag ser hur många caféer låter sina ångrör "becka igen".
Ett tips om Du dessutom har tevattentapp. Använd denna flitigt för att spola handtagen rena. Då omsätter du vattnet i tanken ordentligt och undviker att vattnet blir gammalt och missfärgat. Speciellt viktigt om omsättningen är låg under en tid.
 

Forumstatistik

Trådar
14,658
Inlägg
155,673
Medlemmar
19,355
Senaste medlemmen
peter.ohlsson
Topp