Nästa steg?

Nickeh

Well-known member
Har en Gaggia Classic som funkar fint för mina nuvarande behov men jag vet att jag kommer att upgradera till en bättre maskin när jag får tilfälle (kanske mest pengarna som begränsar) frågan är vilken maskin man ska sikta på? Vad kostar en maskin som man inte kommer att känna sig begränsad med? Antar att det blir någon HX maskin men skulle behövt höra lite åsikter? Vad har ni för maskiner alternativt vad skulle du köpa om du skulle upgradera?
 

Stenqvist

www.danstenqvist.com
Förr eller senare är ju en La Marzocco GS3 ett alternativ för min del. Det kostar en del, men är ändå betydligt billigare än bilar och andra förlustelser..
 

zix

Well-known member
Jag ska ha en leva-maskin nån gång i mitt liv. Vibiemme Replica leva är lagom ouppnåelig. Likaså den här Astorian på ebay. GS3 dreglar jag också över, men inte så mycket andra maskiner med pump. La Spaziale S1 ska vara grymt bra också. Men den kanske är lite för billig för att vara dregelobjekt...
 

Molarin

Well-known member
Det har börjat pirra även i herr Molarins uppgraderingsnerv.

La Nuova Era är ju fin. Vibiemme Domobar också. Perfettan sexig. Giotton maffig. För mig som i stort sett bara kört Gaggia Classic är ju alla dessa ett stort steg i rätt riktning. Vad man än väljer så börjar det pirra om några år igen.

Håll ögonen öppna och hjälp mig hitta nästa kärlek!
 

Large

Well-known member
En Izzo Alex Mk II kanske ?
http://www.bellabarista.co.uk/Izzo-Alex.htm

Om det är en H/X e-61:a man suktar efter så har den väl allt man kan önska sig. Rotorpump, brygghuvudtryckmätare och möjlighet att ansluta till VA eller att köra med den inbyggda vattentanken. Utseende är ju alltid en smakfråga men jag tycker den är brutalt snygg :)
 
C

cj53x11

Guest
Nog är man sugen på att byta upp sig alltid, men tyvärr så tycker jag H/X-maskinerna är fula som stryk med alla dess spakar och rattar. Ser ut som rymdskepp klara för avfärd vilken sekund som helst ungefär... Men men, det finns väl inga genvägar till den perfekta koppen, och därför ser de ut som de gör...
 

Large

Well-known member
Mnja, nog finns det gott om bra H/X-maskiner som har ett mer praktiskt utseende med mer diskret brygghuvud och knappkontrollsdesign:

Nuova Simonelli Oscar
Reneka Techno
Wega Lyra
Rancilio Epoca
Promac Club
Bezzera BZ02


bara för att nämna några i prisspannet 6000:- - 18000:-
 

Molarin

Well-known member
Jag gillar La Nuova Era Alexa just för den sköna avvägningen av klassiskt kromat och modern design.

Är det en ok maskin, eller?
 

marran

Well-known member
Utmaning: Leva! Roligt spännande och man får en annan "känsla". Jag är hos päronen nu och varje gång jag trycker ut en espresso ur fars Brasilia Lady saknar jag min Pavoni, det är så mycket roligare med manuellt, äve om det inte är lika smidigt.
Gaggia Achille skall ju vara bra, annars finns ju Pavoni och Elektra (som i och för sig är småfuskig då den har fjäder)
 

Large

Well-known member
Om de hade satt en rotorpump i Brewtusen så hade den varit den ultimata hemmamaskinen för vettiga pengar.
Isf hade nästa uppgraderingsteg varit en 2-gruppare.
Ingen här som tänkt i de banorna ännu ? :)
 

Molarin

Well-known member
Det finns ju iallafall en medlem som har en tvågruppare: Supinum

Jag är ruskigt sugen på en La Nuova Era Alexa men de verkar ovanliga. Är det en maskin man kan lite på?
 

lupoo

Well-known member
Jag är ruskigt sugen på en La Nuova Era Alexa men de verkar ovanliga. Är det en maskin man kan lite på?
Försökte kolla upp denna lite snabbt, dålig info på La Nuova Eras hemsida. Hitta den i danmark (danskarna ser ut att vara vakna när det gäller kaffe ;) ). Men denna maskin är inte H/X eller???

Personligen känner jag att det är H/X eller dubbelkokare som gäller. Inte för att jag misströstar med min maskin men när det skall skummas mjölk så blir det lite knöligt och det går åt en del tid :( . Men för ren espresso är min "shining lady" kanon. Men till nästa jämna födelsedag så finns det lite önskemål ;)
 

lupoo

Well-known member
Monteriva gör inga maskiner men dom gillar att "klistra dekaler" på maskiner från andra tillverkare.;)
 

dan nilsson

Well-known member
Aha, men detta är ju inget ovanligt, ex Coffee queens gamla maskiner (inte crem) men vad är det för maskin "original" egentligen ?

:huh:
 

Forumstatistik

Trådar
14,632
Inlägg
155,467
Medlemmar
19,331
Senaste medlemmen
ca.nord
Topp