Att isolera sin maskin...

Kaffegalningen

Brewtal kaffenörd
Jag läste en intressant tråd: http://www.toomuchcoffee.com/index....topic&t=3290&postdays=0&postorder=asc&start=0

Och blir givetvis intresserad av att isolera min Mondiale, den blir ju rätt varm så den är säkert inte isolerad.
Någon här som har isolerat sin apparat?

Rätt knäppt egentligen, varför i hela friden namn är inte ALLA espressomaskiner isolerade? I alla fall alla som har en stor kokare, det bör ju spara in en hel del el. Och extra värme till köket vill man definitivt inte ha nu på sommaren i alla fall. :?
 

mårris

Well-known member
skumt, jag fastnade också på den tråden igår. verkar ju väldigt sunt. dags att börja leta isoleringsmatta!
 

Kaffegalningen

Brewtal kaffenörd
Något liknande det här http://www.infraredheaters.com/insulati.htm är det bara att leta efter i sverige då. :)
EDIT: Här: http://www.ifabisolering.com/3.html , har skickat ett mail och frågat vad det skulle kosta att köpa en meter. Jag ska till en butik som säljer kakelugnar och dylikt nästa gång jag åker till stan och fråga där med, de kanske har.

http://www.home-barista.com/forums/viewtopic.php?t=738 en liten guide till isolering.

Jag läste att någon avslutade isoleringen med ett lager aluminiumfolie, låter som en bra idé. Ännu bättre isolering och håller isoleringsdammet innanför folien. :)
 

niad

Well-known member
Om man tittar på hur de isolerar rör så är det ofta ett aluminiumfoliematerial (fast mycket tjockare och styvare) som ligger utanpå isoleringen. Detta kanske beror på att man både vill skydda isoleringen som lätt kan skrapas bort eller så kanske det är en utseendesak. Förmodligen båda.

I en kaffemaskin spelar inget av detta nån roll tycker jag, om det inte dammar och skräpar ned som sagt. För bra isolerat får det inte bli heller, att knappt kunna värma kopparna förtar ju lite av charmen med en frustande best som en A3:a.
 

Kaffegalningen

Brewtal kaffenörd
niad sa:
I en kaffemaskin spelar inget av detta nån roll tycker jag, om det inte dammar och skräpar ned som sagt. För bra isolerat får det inte bli heller, att knappt kunna värma kopparna förtar ju lite av charmen med en frustande best som en A3:a.

? Vad är det som inte blir bra isolerat? Man har ju såklart först ett lager isolering som man drar på ett lager folie på.

Jag förstår inte vad det skulle vara för charm att ha en kokare på sex liter överhuvudtaget? Med en kokare på 2.2 liter kan jag ånga och brygga espresson oavbrutet känns det som.

Är charmen att man värmer upp huset med den? Sex liter kokare som står och avger värme... :shock:

För egen del så kan jag bekänna att jag inte ens använder koppvärmaren på min Mondiale, så för min skull kan den gott vara lite ljummen utanpå. Det blir snabbare "behaglig dricktemperatur" om man inte värmer kopparna.
Är det bara jag som känner så?
 

niad

Well-known member
Jag skrev att det inte får bli "för bra" isolerat, inte att något "inte blir bra" isolerat.

Jag gick bara på vad killen skrev om isoleringen av sin A3, inte vet jag hur han använder koppvärmaren men visst skall den fungera om man har den. Det är bara mitt resonemang. Om han isolerat "för bra" så att han till och med tagit bort möjligheten att värma koppar så tycker jag att han misslyckats i det avseendet.

Har han en A3 så kanske han ibland serverar större samlingar och då skall ju koppvärmaren fungera. Men som jag förstått det när man läser på de amerikanska siterna så verkar det som att de ställer in rena restaurangmaskinerna i vanliga kök och sedan bara gör morgon och kvällskaffe på dem. Det är lite overkill men samtidigt så är det deras hobby. Man kan väl jämföra det med att ha ett ånglok och bara mecka med det typ.

Själv gillar jag att läsa om "levamaskinerna" på home-barista. Det tilltalar mig att kunna göra ett par superbra kaffe på morgonen kl. 5:30 utan att störa någon med ljudet av en pump. Jag har ju bara min Ellimatic att jämföra med och den är sannerligen inte tyst. Jag antar att de nyare HX maskinerna har tysta pumpar dock. jag stör definitivt de som sover i läghenheten på morgonen som det är nu men jag har fått tillstånd :)
 

mårris

Well-known member
En rotationspump är ju otroligt behagligt tyst - men det är inte många hemmamaskiner som har det.
 

niad

Well-known member
Vilka maskiner har rotationspump idag? Finns det i någon HX maskin som går att köpa för vettiga pengar?
 

Kaffegalningen

Brewtal kaffenörd
niad sa:
Vilka maskiner har rotationspump idag? Finns det i någon HX maskin som går att köpa för vettiga pengar?

Isomac Mondiale, Bar Version. 8)

Fast om det är vettiga pengar vet jag ju inte... Ska vara rotationspump i alla fall, fast tystare skulle den kunna vara.
Vet inte riktigt hur mycket det skiljer i ljudnivå mellan vibrationspump och rotationspump, är det så mycket?
 

Large

Well-known member
Vilka maskiner har rotationspump idag? Finns det i någon HX maskin som går att köpa för vettiga pengar?

Tja, Quickmill har ju sin Vetrano och Izzos heter väl Alex tror jag. Båda har jag sett nya för under tusen brittiska pund så det får väl anses vara "vettiga pengar" i sammanhanget.
 

niad

Well-known member
Isomac Mondiale kostar strax under 13000kr med frakt på espressocoffeshop och Quickmill Vetrano ligger på runt 14 000kr från england mend då tillkommer nog en femhundring i frakt minst, espressocoffeshop skickar fraktfritt så Mondialen blir den billigare som sagt.

Vetranon verkar vara en väldigt fin maskin dock, men då vi nu i alla fall talade om Elektra A3 tidigare så kan man ju nämna att den kostar bara ca. 3000kr mer är Vetranon gör om man beställer från espressocoffeshop.

A3:an verkar vara mycket maskin för pengarna. Att man sen inte behöver ha elementen på i köket är en annan sak. Den måste nog startas med timer nån timme innan man går upp om man vill ha en kopp till frukosten innan jobbet och sen får den väl gå på via timer runt 17:00 och vara på under kvällar och helger. Den skall kopplas in både för vattentillförsel och droppbrickan förstås så det lär väl tillkomma en del kostnader. Men det verkar vara en sjuhelsikes maskin för 17000kr.

Vad är egentligen problemet med en maskin som A3:an med en kokare på 6 liter? Värmen antar jag, storleken kanske, men den verkar vara rätt så placerbar. Blir vattnet sämre i en stor kokare då man bara gör högst 6 koppar om dagen?

Lite kan man känna att om man är beredd att köpa en maskin för över 10 tusen och till och med kanske runt 15. Varför då inte ta en A3:a direkt för bara ett par tusen till? Skulle vara intressant med era åsikter.

Jag har som sagt en tyst maskin på min önskelista och har tänkt på "levamaskiner" på grund av detta. De har dock sina begränsningar i antal koppar. Det är inte kul att ha en jättefin maskin men som bara duger till att servera sig själv morgon och kväll. En rotationspumpsmaskin är nog inte en dum idé. Tyst och högpresterande.
 

Kaffegalningen

Brewtal kaffenörd
Isomac Mondiale finns både med rotationspump och vibrationspump, så kolla att det är rotationspump om man letar efter den billigaste leverantören. Bar version har dock alltid rotationspump, och direktkopplat vatten och avlopp. :) Men så kostar den en slant till...

En A3 skulle jag inte vilja ha, den är dels inte lika snygg som en Mondiale, dels är den för stor med för hög höjd upp till brygghandtaget. Man får ha något som pall under sin kopp för att få ner fallhöjden för kaffet, eller ha en extra förlängare som tar ner munstycket på brygghandtaget (mer smuts fastnar i den förlängningen).

Sedan har den för stor kokare, måste ta lång tid att bli varm, och inte minst så måste den avge väldigt onödigt mycket värme. Sedan måste man spola ur kokaren ofta bara för att byta ut vattnet i den (eftersom man troligen aldrig förbrukar tillräckligt mycket vatten för att det ska bytas ut "naturligt" så att säga).

Jag har ingen erfarenhet med vibrationspumpar så jag är väl inte den bäste att bedöma ljudnivån, men visst skulle man störa folk som sover i en lägenhet om man brygger på morgonen (fast det får de ta, sömntutorna). Jämförelsevis kan jag väl säga att kaffekvarnen låter mycket mer än rotationspumpen på min Mondiale i alla fall.

Handkvarn gäller väl om det ska vara "tyst" bryggning, och en levamaskin. Men hur kul är det? ;)
Man kan ju köra med Nescafé frystorkat ochså.
 

Kaffegalningen

Brewtal kaffenörd
Skruvade av skalet och kikade lite på min nakna Mondiale, snygg... Det är lite trångt att få till isoleringen på sina håll, men det ska väl gå.

Lite förvånad blev jag över att kokaren var av rostfritt stål! De brukar väl vara av koppar? Känns bra med en ren och rostfri kokare. 8)
 

niad

Well-known member
Intressanta synpunkter. Jag tar till mig dem och återgår till mitt "kan inte välja" tillstånd ett tag till.

En variant kan vara om man nu ändå är inne på att kunna avvara i värsta fall runt 15 lapp att köpa både en tyst armmaskin och en billigare HX eller enkokare så att man kan servera fler åt gången.

Jag känner mig rätt säker på att jag skulle trivas både med utmaningen och fixandet med en armmaskin men det skulle kännas jävligt tråkigt att få gäster som vill ha en kaffe om man inte kan servera ut en sex sju stycken utan att få maskinen överhettad och i och med det dåligt kaffe. Armmaskinerna är kända för att bara kunna leverera ett par koppar innan de är för varma och måste vila en bra stund.

Borde alltså vara perfekta för morgonkaffet och kaffe för ett par personer i taget, och så är de tysta också.

Man kan ju börja med denna för dryga 3000kr

 

Mathias

Well-known member
Mr Isomac sa:
Vill man ha en tyst maskin kanske man kan byta ut pumpen mot en rotationspump? Hmmm... :?

Vibrationspump har fördelen att det tar några sekunder inann fullt tryck byggts upp. Om ingen strypning finns, som tex i hos en äkta E61, så kommer pucken att "drabbas" av en tryckpulls om en rotationspump används som kan förstöra pucken och därmed ge ett ojämnt flöde.

Det verkar ligga mycket fuderingar och tester bakom varje konstruktion...
 

Kaffegalningen

Brewtal kaffenörd
Jag kan, om jag väljer att inte dra handtaget ända tills trycket startar, bara släppa fram vatten utan tryck. Om jag släpper fram vatten i 3 sekunder innan jag "släpper fram trycket" så får jag bättre crema inbillar jag mig. Pre-infusion kallas det visst.

Och det knäcker väl fördelen som en vibrationspump kan ha om tryckpulls. ;)
 

Forumstatistik

Trådar
14,663
Inlägg
155,691
Medlemmar
19,362
Senaste medlemmen
henrik_moderator
Topp