Övertrycksventil?

Nickeh

Well-known member
How-to: Justera övertrycks ventilen

Efter många om och men så blev det en justering iaf. tog lite bilder som kan vara bra vägledning om någon annan vill göra detta.
Innan någon börjar skruva så skall det sägas att man inte bör förvänta sig någon riktig skillnad i espresson. Sättet som en vibrationspump fungerar på är att den mot ett blindfilter kan leverera kring 15 bar och vissa även mer. Men i de flesta maskinerna så har man en övertrycks ventil mellan pumpen och tanken som minskar trycket och skyddar maskinen från att bygga upp för högt tryck. Denna är oftast ställd mellan 11-13 bar. Tanken är att om man ställer om denna ventil ner till ca 9 bar som är det tryck många anser vara ett bra bryggtryck (vissa kaffesorter undantagna). Så varför skall denna modifikation då inte förbättra espresson om man får "rätt" tryck? Tillbaka till pumpen, som sagt mot ett blindfilter leverars 15 bar. men då har man inget flöde. När du brygger en espresso så har du flöde vilket betyder att trycket minskar. Så rätt tryck beror alltså helt på hantverket och hur du maler, distruberar och tampar ditt kaffe.
Med det sagt, varför skall man då genomföra detta? Enda scenariot som detta hjälper är om du packar för hårt och kaffe pucken ger för mycket motstånd så kommer ventilen att hålla trycket på 9 bar istället för att få upp till 11 bar.
Disskussionen om huruvida denna modifikation är nödvändig eller inte får fortsätta, kanske någon som kan komma med en trevlig djupgående förklaring eller något.

Nu till guiden:

Det som behövs för denna modifikation:
  • Stjärnskruvmejsel
  • Hylsnyckel 17mm
  • Sexkantsnyckel 5 mm
  • Manometer eller annan metod för att mäta trycket.

Börja med att mäta vilket tryck du ligger på från start så att du vet vilken skillnad du får.

Skruva loss koppvärmaren, lossa de två skruvarna som sitter vid bakre kanten på maskinen och lyft sedan bort hela koppvärmaren. Jag tog även bort jordkabeln (Gul/grön), som sitter kopplad till koppvärmaren, för att slippa ha koppvärmaren hängandes över kanten på maskinen.

När maskinen väl är öppnad så gäller det att hitta rätt på övertrycksventilen. Ventilen sitter monterad på bryggrupps huvudet under tanken till höger om den svarta solenoidventilen.

För att komma åt justerings skruven så måste man skruva bort nippeln (17mm hylsnyckel). Denna kan som de mesta andra i maskinen sitta rätt stadigt men med rätt verktyg som komme åt ordentligt ska det inte vara några problem.

När nippeln är borttagen så ser man justerskruven i själva ventilen som justeras med en 5mm sexkantsnyckel. Moturs ger mindre tryck medurs ger ett högre tryck.
Jag fick vrida ungefär 3/4 varv för att nå 9 bar. Bara att justera, montera nippeln och slangen, mäta och repetera tills man är nöjd.

Min maskin hamnade på 9 bar och det enda jag kan säga om det är att den har blivit känsligare för dåligt hantverk. Frågan är om det är dåligt eller bra, man tvingas ju att förfina sin teknik ytterligare men som sagt förvänta dig inga stora smakupplvelser efter denna modifikation.

-------------------------------------------------------
Orginal första post
Så en vecka semester väntar och på något sätt ska man ju hålla sig sysselsatt. Min tanke var att försöka ställa ner trycket på min gaggia classic från ca 11 bar till 9 bar.

Vad jag läst på internet är att man kan justera den befintliga övertrycks ventilen. Men som jag förstått så påverkar den inte brygg trycket utan den agerar efter att vattne nått kaffet.

Så min tanke var att hitta en lämplig övertrycksventil och montera den mellan pumpen och tanken för att få rätt tryck på kaffet. Det innebär att den befintliga övertrycksventilen endast kommer att agera som säkerhet ifall det på något sätt skulle uppstå ett för högt tryck i maskinen och inte minska något utav bryggtrycket eftersom den är ställd på 11 bar i nuläget och den nya övertrycks ventilen kommer att ventilera allt över 9 bar.

Några tankar på lösningen? Har jag tänkt helt galet?


Edit: Verkar som att hela grejen med att den befintliga ventilen inte påverkar trycket verkar vara mer att trycket beror på motståndet så därav borde det kanske inte påverka resultatet öht.? Dessutom så agerar denna ventil bara för att inte tillåta ett för högt tryck i kokaren och inte för att regulera pumptrycket...

Någon som vet hur brygghuvudkroppen (Den som övertrycks ventilen och solenoid ventilen är monterad på) ser ut innuti? Hur går vattnet vid en normal bryggning? Vatten reservoar - Pump - Övertrycksfilter - kokare - bryggruppen - filtret - sen ner i koppen och när solenoiden öppnas (stänger av bryggknappen) så ventileras övertryck ur filterhållaren ner i dropp brickan?

Edit2:
Satte mig ner och klurade på det hela och ritade samtidigt upp ett blockdiagram på hur det skulle fungera.
 

wesaft

Well-known member


Håller själv på att ändra min övertrycksventil. Det där är en skiss över min Solis, vet inte exakt hur ditt ser ut.

Mitt bryggtryck ändras när jag skruvar på min ventil, det ligger tryck ända från pumpen fram till kaffet.

Får erkänna att just nu är det inte optimalt, nästan sämre än innan, men jag har inte skruvat klart än :) Bytte böna i samma veva så det är dubbla justeringar. 5 estate blir god hur jag än gör, fast jag letar efter väldigt gott :)
 

mårris

Well-known member
Är det inte så att pumpen har ett maxtryck på ca 15 bar (ofta). Eftersom bryggtrycket skapas av motståndet genom kaffepucken, beror bryggtrycket på kaffemängd/malning/tamping etc. Det är genom att göra rätt där som man får ca 9 bars bryggtryck.

Sitter det en separat övertrycksventil i Gaggian eller är det en övertrycksfunktion integrerad i trevägsventilen (dvs den elmanövrerade ventil som släpper ut "resttrycket" efter bryggning).
 

Nickeh

Well-known member
Trycket styrs helt utav hur du packar kaffet men samtidigt så måste ju en övertrycksventil sänka allt tryck som överstiger det ställda värdet.

Måste läsa på lite om hur pumpen fungerar innan jag går vidare med detta...

Kanske bara fungerar med rotationspumpar som ger ett konstant tryck?

Övertrycksventilen är separat och sitter mellan pump och kokare medans solenoiden sitter mellan filtret och kokaren
 

zix

Well-known member
I de bättre utrustade maskinerna sitter det en backventil som reglering för trycket. Visst är det så att man måste ha tillräckligt fin malningsgrad för att trycket ska gå upp tillräckligt högt, men backventilen förhindrar att trycket går upp *för* högt. Vibrationspumparna verkar alla ligga på ungefär 15 bar, men meningen är inte att de ska ända upp dit!
I de simpla maskinerna måste man dock reglera detta med rätt packningsgrad och malningsgrad.

Tydligen har Solis, bilden ovan, avrinning för backventilen i "drip tray" (glömde den svenska termen... pinsamt). Så är det inte på min maskin, där rinner istället vattnet tillbaka i vattentanken. Som synes på bilden så ligger ventilen innan kokaren. Därför är returvattnet alltså kallt, och kan utan problem dras tillbaka i tanken.
Behöver du ställa trycket på en Gaggia så behöver du nog också en separat tryckmätare. Det finns sådana att skruva på portafiltret, som bland annat säljs av espressoxxl.de. Klicka på "Reinigung, Pflege & Zubehör" och sen "Messen + Wiegen" så finns det en sådan liten grej längst ner på sidan. Kan du inte skruva bort utloppet på portafiltret så blir det kanske att köpa ett helt portafilter med inbyggd tryckmätare... lite dyrare...

OBS att detta system med backventil gäller vibrationspumpar, som sitter på konsument- och semiproffsmaskiner med vattentank.
Rotationspumpar ger alltid 9 bar, men sådana pumpar sitter bara på maskiner som har fast vattenanslutning.

Jag hade också lite problem med att göra espresso efter att jag ställde ner trycket. Man får lära om lite med tampning och malning. Men när jag väl hade hittat rätt så blev det bättre smak, tyckte jag.
 

Nickeh

Well-known member
Har handtag för att mäta så jag antar att jag får börja och se om jag kan justera med den redan monterade backventilen. Har läst om folk som inte fått ned trycket helavägen till 9 bar. Men det verkar ju inte vara något vanligt problem så det blir nog bara bullar...
 

Nickeh

Well-known member
Någon som kan uttala sig om detta påverkar maskinens kapacitet att skapa ett vettigt ångtryck.
Iom. att man sänker värdet för när övertrycksventilen skall slå till så sänks ju maxtrycket i tanken. Frågan är om man kommer upp i så högt tryck i tanken då ångläget kör på för fullt? Någon som gjort denna modifikation som kan kolla om det rinner något ur returröret då man slår på ångläget?
 

mårris

Well-known member
Nickeh sa:
Någon som kan uttala sig om detta påverkar maskinens kapacitet att skapa ett vettigt ångtryck.
Iom. att man sänker värdet för när övertrycksventilen skall slå till så sänks ju maxtrycket i tanken. Frågan är om man kommer upp i så högt tryck i tanken då ångläget kör på för fullt? Någon som gjort denna modifikation som kan kolla om det rinner något ur returröret då man slår på ångläget?

Detta borde ju inte vara något problem eftersom ångtrycket i en HX är 0.9-1.2 bar. Du kan inte koka vatten upp till 9 bar, då är vattentemperaturen nära 200° och säkerhetstermostaten har för länge sedan löst ut.

Här kan du räkna ut vattnets kokpunkt vid olika tryck: http://hyperphysics.phy-astr.gsu.edu/hbase/kinetic/vappre.html#c5
 

wesaft

Well-known member
Ok, ska visa skissen över hur det ofta ser ut i en HX. (gissa hur jag målade min skiss ;))

"Adjusting vibe pump pressure on HX machines"
http://www.coffeegeek.com/forums/espresso/machines/46475

Klart det är smidigare med övertrycksventil som leder tillbaka till tanken, slipper fylla på tanken och tömma droppbrickan lika ofta.



Nickeh: ska bli kul att följa dina resultat från tryckmätningen, lycka till.
 

Nickeh

Well-known member
Idag bilr det nog att testa och se vart man slutar... Kommer nog att slänga ihop en guide när jag ändå håller på...
 

Mathias

Well-known member
Ett annat trevligt sätt att reglera maxtrycket är att montera en dimmer på vibrationspumpen. Det verkar som ULKA pumpar går att reglera ner till ca 5-6 bar med denna metod. Jag har inte själv testat ännu men tänker göra det på min maskin (Brasilia Lady/Club) som helt saknar övertrycksventil. Tanken är att mäta trycket via en manometer i handtaget och göra en skala vid dimmer reglaget. Jag undrar dock om skalan bara gäller för den nätspänning som användes vid själva kalibreringen. Någon som vet?

På rotationspumpar är det oftast en ventil som reglerar skillnaden mellan ingående tryck (tex vattenledningstrycket) och utgående tryck (från själva pumpen). De behöver alltså också regleras/kalibreras.
 

Nickeh

Well-known member
Rent teoretiskt, borde denna modifikation inte spela någon stor roll? För som jag förstått så fungerar ULKA pumpen så att den mot ett blindfilter kan bygga upp 15 till 18 bar. Men när flödet ökar så minskar trycket och när man har det motstånd man får i en dubbel espresso som rinner på 25 sek så ska pumpen ligga på mellan 9 och 10 bar.

Det jag kan tänka mig är att maskinen blir en aning mer förlåtande (Iaf. när det gäller att ge rätt tryck) säg att man packar lite hårt eller maler för fint så kommer antingen inget att hända, allt vatten ventileras istället, eller så packar man för löst och ventilen spelar ingen roll. Däremot så kan det kanske vara en idé att ställa ned övertrycks ventilen för at kolla om man verkligen har 9-10 bar iom. att man inte får något kaffe ur en felaktigt förberedd puck
 

mårris

Well-known member
Håller med NickeH, om man gör rätt blir trycket rätt - det är väl det som kallas hantverk... ;)
 

Nickeh

Well-known member
Blev inge skruvande igår blev bjuden på grillfest så idag är det dags för mig att utföra modden och försöka analysera resultatet. Tror som sagt inte att smakskillnaden i espresson kommer att bli enorm men jag hade iaf. tänkt testa min teori om att använda det för att kolla sin egen tampteknik....
 

Mathias

Well-known member
Nickeh sa:
Rent teoretiskt, borde denna modifikation inte spela någon stor roll? För som jag förstått så fungerar ULKA pumpen så att den mot ett blindfilter kan bygga upp 15 till 18 bar. Men när flödet ökar så minskar trycket och när man har det motstånd man får i en dubbel espresso som rinner på 25 sek så ska pumpen ligga på mellan 9 och 10 bar.

Det jag kan tänka mig är att maskinen blir en aning mer förlåtande (Iaf. när det gäller att ge rätt tryck) säg att man packar lite hårt eller maler för fint så kommer antingen inget att hända, allt vatten ventileras istället, eller så packar man för löst och ventilen spelar ingen roll. Däremot så kan det kanske vara en idé att ställa ned övertrycks ventilen för at kolla om man verkligen har 9-10 bar iom. att man inte får något kaffe ur en felaktigt förberedd puck

En dimmer fungerar. Det är redan testat och verifierat. Det fungerar tom bättre än de flesta mekaniska övertrycksventiler vad gäller noggranhet av inställt tryck. I en vibrationspump är det en spiralfjäder som skapar trycket. Denna fjäder trycks samman av en elektromagnet. Om man minskar tillförd energimängd till elektromagneten, tex med en dimmer, så trycks fjädern ihop mindre och ger därmed mindre kraft.

Teori och verklighet är inte alltid samma sak. Det är förmodligen orsaken till att många maskiner har en mekanisk övertrycksventil istället för att enbart förlita sig på pumpens egenkaper. Dessutom så kan det ju vara så att olika människor har olika smakpreferenser. Med en reglerbart tryck kan man ju själv välja bryggtid och bryggtryck med hjälp av malningsgraden och inställt tryck.
 

Nickeh

Well-known member
Vad jag kunde hitta på området dimmrar var att en dimmer skulle eliminera den sinusvåg som pumpen använder sig. Vet inte om detta bara gäller vissa dimmrar/elnät eller vart det är taget ifrån.
Har du någon koll på vilken dimmer som går att använda osv. ? Om ovanstående stämmer. Har inte läst tillräckligt mycket ellära för det där...
 

Mathias

Well-known member
Nickeh sa:
Vad jag kunde hitta på området dimmrar var att en dimmer skulle eliminera den sinusvåg som pumpen använder sig. Vet inte om detta bara gäller vissa dimmrar/elnät eller vart det är taget ifrån.
Har du någon koll på vilken dimmer som går att använda osv. ? Om ovanstående stämmer. Har inte läst tillräckligt mycket ellära för det där...

Eliminera är kanske inte riktigt rätt ord men en dimmer deformerar den mer eller mindre. Mindre om dimmern är av typen "nollgenomgång" (zero crossing).

Jag letar själv halvhjärtat efter en dimmer av typen "zero crossing", som fungerar med apparater som drar lite energi (ulka pumpar drar ca 50 watt) och som klarar komplexa laster (dvs inte bara resistiva som en glödlampa). Tips mottages med glädje!

Killen som gjorde ursprungstestet (vad jag känner till) använde en vridtransformator. Andra har använt dimmers.
 

Cheffalo

Hedersmedlem
Jösses. Vad håller ni på med här egentligen? :shock:
En vibrationspump ökar trycket ju mer motstånd den får, upp till ca 15 bar. Varför inte bara jobba med malningsgrad/kaffemängd/tampning?
 

niad

Well-known member
Jag har funderat på det där med trycket. 15 bar som min maskin kan prestera är ju för mycket egentligen om man går efter att 9 bar skall vara lagom. Min maskin blir rätt varm om den bara får stå på timme efter timme. Den ligger på en nivå där jag måste flusha den några sekunder för att få ned den lagom och vänta några sekunder på att värmesensorn skall slockna vilket visar att den är på "rätt" temperatur, det är allt jag har att gå på så jag kör en flush och väntar på att knappen skall slockna sen kör jag mitt shot. Då jag har testat mig fram så har jag även lyckats strypa maskinen vilket alltså borde tyda på att min malning/tampning har hållit för 15 bar om det är så som du säger.

En justering på kvarnen och samma tamp så har jag runt dryga 20 sek. för en enkel fast med 2/3 fullt dubbelfilter. En stark och god kopp. Hur skall man veta hur mycket tryck man utnyttjar? Är 15 bar för mycket. Jag har ju inget annat att gå på om jag maler grövre eller tampar lösare så kanske den kan trycka igenom med mindre tryck men då går det för fort för en enkel, kanske bara 10 sek.

Hur skall man veta att man utnyttjar "lagom" av dessa upp till 15 bar eller mer HX maskiner? Jag antar att det är detta man vill komma åt i denna tråd.
 

Mathias

Well-known member
Cheffalo sa:
Jösses. Vad håller ni på med här egentligen? :shock:
En vibrationspump ökar trycket ju mer motstånd den får, upp till ca 15 bar. Varför inte bara jobba med malningsgrad/kaffemängd/tampning?

Jag bollar tillbaka frågan till dig! ;)
Varför plockar du inte bort din tryckregulator eller justerar upp den lite? Varför förser ett flertal av maskintillverkarna sina maskiner med övertrycksventil?

Om jag minns rätt från de diagram jag sett så leverar de vibrationspumpar som användes i espressomaskiner ofta mer än 9 bar vid det flöde som önskas för espresso.
 

Forumstatistik

Trådar
14,630
Inlägg
155,464
Medlemmar
19,331
Senaste medlemmen
ca.nord
Topp