Övertrycksventil?

Empiric

Member
Nu har jag ställt ner trycket på min Gaggia Classic som jag köpte beg.
Jag måste säga att skillnaden blev överraskande stor på smaken i positiv riktning.

Något man bör veta är att flödet genom pucken knappt ändrar sig när trycket ökar eller minskar några bar. Jag har samma malningsgrad efter justeringen som före. Denna iakttagelse stämmer överens med hur min Europiccola funkar, det rinner ungefär likadant hur hårt man än pressar på spaken.

Jag blev lite brydd när opv.n på Classicen knappt släppte igenom en droppe med blindfilter monterat och jag började skanna av internet efter info. Min classic har en Invensys pump och man rekommenderade på något forum en återrinning á 130cc/ 30 sec. med blinfilter för att hamna på 9 bar.
Jag skruvade 3 varv moturs på opv´n och hamnade på 160cc / 30 sec. Detta gav ett mindre bittert kaffe (musettis blå påse) men lite för tunt och syrligt åt bryggkaffe hållet. Ett halvt varv medurs och jag var på 130 cc, Nu smakade kaffet riktigt bra, balanserat och nyanserat utan den bitterhet och fränhet som var påtaglig tidigare, creman var också bättre.

Jag har ingen aning om vad jag har för tryck nu och det skulle vara intressant att veta men huvudsaken är ju hur kaffet smakar.
 

petrush

Well-known member
Intressant läsning i denna tråd.

Skruvade förra helgen på OPV ventilen på min isomac brio, men får bara ner den till 12 bar med den. Dessutom är det ju som första inlägget i denna tråd, OPV'n släpper ut varmt vatten, vad man skulle vilja om man ska använda den för reglering är att den sitter innan kokaren, så att trycket sänks men att man inte har kallflöde genom kokaren.

Är det någon som gjort denna modifikation, att satt dit en extra OPV innan kokaren, och isåfall gjorde det skillnad i smak?

Jag ser också att man nämner en variostat, någon som kör med detta och kan ge feedback på det?
 
Att justera trycket till en 9bar på sin Gaggia Classic verkar vara en värd åtgärd enligt många forum. Detta skulle jag väldigt gärna vilja göra på min maskin. Då skulle jag behöva ett portafilter med en tryckmätare som Nickeh fint visade här. Finns det möjligen någon i detta forum med en sådan liggandes och är villig att låna/hyra ut den till mig?

Jag bor i Göteborg och betalar frakt osv.
 
Jag gjorde ett halvdant försök till mätning, gick inte skitbra men jag körde på att drog justerskruven ca 180grader moturs för att sänka trycket.
Skulle säga att det var stor skillnad på rinntiden. Får labba vidare med ny malgrad och tempning till detta nya bryggtryck.

Kul detta!
 

Forumstatistik

Trådar
14,632
Inlägg
155,467
Medlemmar
19,331
Senaste medlemmen
ca.nord
Topp