Sidan 1 av 6 123 ... SistaSista
Resultat 1 till 8 av 45

Övertrycksventil?

How-to: Justera övertrycks ventilen

Efter många om och men så blev det en justering iaf. tog lite bilder som kan vara bra vägledning om någon annan vill göra detta.
    Innan någon börjar skruva så skall det sägas att man inte bör förvänta sig någon riktig skillnad i espresson. Sättet som en vibrationspump fungerar på är att den mot ett blindfilter kan leverera kring 15 bar och vissa även mer. Men i de flesta maskinerna så har man en övertrycks ventil mellan pumpen och tanken som minskar trycket och skyddar maskinen från att bygga upp för högt tryck. Denna är oftast ställd mellan 11-13 bar. Tanken är att om man ställer om denna ventil ner till ca 9 bar som är det tryck många anser vara ett bra bryggtryck (vissa kaffesorter undantagna). Så varför skall denna modifikation då inte förbättra espresson om man får "rätt" tryck? Tillbaka till pumpen, som sagt mot ett blindfilter leverars 15 bar. men då har man inget flöde. När du brygger en espresso så har du flöde vilket betyder att trycket minskar. Så rätt tryck beror alltså helt på hantverket och hur du maler, distruberar och tampar ditt kaffe.
    Med det sagt, varför skall man då genomföra detta? Enda scenariot som detta hjälper är om du packar för hårt och kaffe pucken ger för mycket motstånd så kommer ventilen att hålla trycket på 9 bar istället för att få upp till 11 bar.
    Disskussionen om huruvida denna modifikation är nödvändig eller inte får fortsätta, kanske någon som kan komma med en trevlig djupgående förklaring eller något.

Nu till guiden:

Det som behövs för denna modifikation:
    • Stjärnskruvmejsel
    • Hylsnyckel 17mm
    • Sexkantsnyckel 5 mm
    • Manometer eller annan metod för att mäta trycket.

Börja med att mäta vilket tryck du ligger på från start så att du vet vilken skillnad du får.

Skruva loss koppvärmaren, lossa de två skruvarna som sitter vid bakre kanten på maskinen och lyft sedan bort hela koppvärmaren. Jag tog även bort jordkabeln (Gul/grön), som sitter kopplad till koppvärmaren, för att slippa ha koppvärmaren hängandes över kanten på maskinen.

När maskinen väl är öppnad så gäller det att hitta rätt på övertrycksventilen. Ventilen sitter monterad på bryggrupps huvudet under tanken till höger om den svarta solenoidventilen.

För att komma åt justerings skruven så måste man skruva bort nippeln (17mm hylsnyckel). Denna kan som de mesta andra i maskinen sitta rätt stadigt men med rätt verktyg som komme åt ordentligt ska det inte vara några problem.

När nippeln är borttagen så ser man justerskruven i själva ventilen som justeras med en 5mm sexkantsnyckel. Moturs ger mindre tryck medurs ger ett högre tryck.
    Jag fick vrida ungefär 3/4 varv för att nå 9 bar. Bara att justera, montera nippeln och slangen, mäta och repetera tills man är nöjd.

Min maskin hamnade på 9 bar och det enda jag kan säga om det är att den har blivit känsligare för dåligt hantverk. Frågan är om det är dåligt eller bra, man tvingas ju att förfina sin teknik ytterligare men som sagt förvänta dig inga stora smakupplvelser efter denna modifikation.

-------------------------------------------------------
    Orginal första post
    Så en vecka semester väntar och på något sätt ska man ju hålla sig sysselsatt. Min tanke var att försöka ställa ner trycket på min gaggia classic från ca 11 bar till 9 bar.

Vad jag läst på internet är att man kan justera den befintliga övertrycks ventilen. Men som jag förstått så påverkar den inte brygg trycket utan den agerar efter att vattne nått kaffet.

Så min tanke var att hitta en lämplig övertrycksventil och montera den mellan pumpen och tanken för att få rätt tryck på kaffet. Det innebär att den befintliga övertrycksventilen endast kommer att agera som säkerhet ifall det på något sätt skulle uppstå ett för högt tryck i maskinen och inte minska något utav bryggtrycket eftersom den är ställd på 11 bar i nuläget och den nya övertrycks ventilen kommer att ventilera allt över 9 bar.

Några tankar på lösningen? Har jag tänkt helt galet?

Edit: Verkar som att hela grejen med att den befintliga ventilen inte påverkar trycket verkar vara mer att trycket beror på motståndet så därav borde det kanske inte påverka resultatet öht.? Dessutom så agerar denna ventil bara för att inte tillåta ett för högt tryck i kokaren och inte för att regulera pumptrycket...

Någon som vet hur brygghuvudkroppen (Den som övertrycks ventilen och solenoid ventilen är monterad på) ser ut innuti? Hur går vattnet vid en normal bryggning? Vatten reservoar - Pump - Övertrycksfilter - kokare - bryggruppen - filtret - sen ner i koppen och när solenoiden öppnas (stänger av bryggknappen) så ventileras övertryck ur filterhållaren ner i dropp brickan?

Edit2:
    Satte mig ner och klurade på det hela och ritade samtidigt upp ett blockdiagram på hur det skulle fungera.

Senior Member wesafts avatar
    Reg.datum
    mar 2006

Håller själv på att ändra min övertrycksventil. Det där är en skiss över min Solis, vet inte exakt hur ditt ser ut.

Mitt bryggtryck ändras när jag skruvar på min ventil, det ligger tryck ända från pumpen fram till kaffet.

Får erkänna att just nu är det inte optimalt, nästan sämre än innan, men jag har inte skruvat klart än Bytte böna i samma veva så det är dubbla justeringar. 5 estate blir god hur jag än gör, fast jag letar efter väldigt gott

Är det inte så att pumpen har ett maxtryck på ca 15 bar (ofta). Eftersom bryggtrycket skapas av motståndet genom kaffepucken, beror bryggtrycket på kaffemängd/malning/tamping etc. Det är genom att göra rätt där som man får ca 9 bars bryggtryck.

Sitter det en separat övertrycksventil i Gaggian eller är det en övertrycksfunktion integrerad i trevägsventilen (dvs den elmanövrerade ventil som släpper ut "resttrycket" efter bryggning).
    They said: "There's too much caffeine in your bloodstream, and a lack of real spice in your life"

Trycket styrs helt utav hur du packar kaffet men samtidigt så måste ju en övertrycksventil sänka allt tryck som överstiger det ställda värdet.

Måste läsa på lite om hur pumpen fungerar innan jag går vidare med detta...

Kanske bara fungerar med rotationspumpar som ger ett konstant tryck?

Övertrycksventilen är separat och sitter mellan pump och kokare medans solenoiden sitter mellan filtret och kokaren

I de bättre utrustade maskinerna sitter det en backventil som reglering för trycket. Visst är det så att man måste ha tillräckligt fin malningsgrad för att trycket ska gå upp tillräckligt högt, men backventilen förhindrar att trycket går upp *för* högt. Vibrationspumparna verkar alla ligga på ungefär 15 bar, men meningen är inte att de ska ända upp dit!
    I de simpla maskinerna måste man dock reglera detta med rätt packningsgrad och malningsgrad.

Tydligen har Solis, bilden ovan, avrinning för backventilen i "drip tray" (glömde den svenska termen... pinsamt). Så är det inte på min maskin, där rinner istället vattnet tillbaka i vattentanken. Som synes på bilden så ligger ventilen innan kokaren. Därför är returvattnet alltså kallt, och kan utan problem dras tillbaka i tanken.
    Behöver du ställa trycket på en Gaggia så behöver du nog också en separat tryckmätare. Det finns sådana att skruva på portafiltret, som bland annat säljs av espressoxxl.de. Klicka på "Reinigung, Pflege & Zubehör" och sen "Messen + Wiegen" så finns det en sådan liten grej längst ner på sidan. Kan du inte skruva bort utloppet på portafiltret så blir det kanske att köpa ett helt portafilter med inbyggd tryckmätare... lite dyrare...

OBS att detta system med backventil gäller vibrationspumpar, som sitter på konsument- och semiproffsmaskiner med vattentank.
    Rotationspumpar ger alltid 9 bar, men sådana pumpar sitter bara på maskiner som har fast vattenanslutning.

Jag hade också lite problem med att göra espresso efter att jag ställde ner trycket. Man får lära om lite med tampning och malning. Men när jag väl hade hittat rätt så blev det bättre smak, tyckte jag.

Har handtag för att mäta så jag antar att jag får börja och se om jag kan justera med den redan monterade backventilen. Har läst om folk som inte fått ned trycket helavägen till 9 bar. Men det verkar ju inte vara något vanligt problem så det blir nog bara bullar...

Någon som kan uttala sig om detta påverkar maskinens kapacitet att skapa ett vettigt ångtryck.
    Iom. att man sänker värdet för när övertrycksventilen skall slå till så sänks ju maxtrycket i tanken. Frågan är om man kommer upp i så högt tryck i tanken då ångläget kör på för fullt? Någon som gjort denna modifikation som kan kolla om det rinner något ur returröret då man slår på ångläget?

Citat Ursprungligen postat av Nickeh
    Någon som kan uttala sig om detta påverkar maskinens kapacitet att skapa ett vettigt ångtryck.
    Iom. att man sänker värdet för när övertrycksventilen skall slå till så sänks ju maxtrycket i tanken. Frågan är om man kommer upp i så högt tryck i tanken då ångläget kör på för fullt? Någon som gjort denna modifikation som kan kolla om det rinner något ur returröret då man slår på ångläget?
    Detta borde ju inte vara något problem eftersom ångtrycket i en HX är 0.9-1.2 bar. Du kan inte koka vatten upp till 9 bar, då är vattentemperaturen nära 200° och säkerhetstermostaten har för länge sedan löst ut.

Här kan du räkna ut vattnets kokpunkt vid olika tryck: http://hyperphysics.phy-astr.gsu.edu...vappre.html#c5
    They said: "There's too much caffeine in your bloodstream, and a lack of real spice in your life"

Behörigheter för att posta

• Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •