Borås?

Molarin

Well-known member
Jag har faktiskt inte testat så många ställen...

Textil - Serverar gott Mauro DeLuxe. Ligger i samma lokal som klädaffären STUK.

Orion - Har inte provat kaffet men den grillade ciabattan är god. Ligger i gränden mellan Kurragömma och LuLus.

Deli etc - Italiensk Deli också med Mauro. Även maskiner. Ligger på Busstorget.

Izzespresso - Akta dig för deras blaskiga Kahl´s Inferno. Skit i var det ligger.

Kaffeakademin - Låter bra men jag är skeptisk. Ska prova själv någon dag. Verner & Verner mittemot.


Om du vill kan vi gå en runda, jag behöver uppdateras!
 

Rozzo

Well-known member
Tack för tipsen!
Jag hade gärna hängt med på en runda! Tyvärr så tror jag inte att tiden räcker till... :(

Ska försöka hinna med textil & kaffeakademin ikväll, återkommer med rapport!
 

Molarin

Well-known member
Kaffeakademin går bort! Var där i dag och det var som jag befarade. Zoega "nånting" i kvarnen, gulnade mjölkrester på ångröret, mjölkskum a´la hårmousse... Min espresso var på dryga 4 cl och nästan helt fri från créma. Lämnade stället med nästan fulla koppar kvar på bordet...
 

Rozzo

Well-known member
Ledsen att jag inte hann med en runda! - var i Borås i jobbet och det var fullt ös hela tiden.
Men jag fick chansen att på torsdagskvällen testa Kaffeakademin eftersom Textil och Deli etc. var stängt.

Det var precis som du beskriver...tyckte att det såg något suspekt ut när jag såg att de erbjöd libanesiskt käk - det stämmer inte riktigt ihop med namnet.

Jag beställde en dubbel macchiato...."Baristan" tog fram ett en-liters mått i rosfritt, kände på det och konstaterade att mjölken var rumstempererad, varpå han värmde på allt igen (förmodligen för 15:e gången den dagen).
Jag fick skapelsen i en full :shock: cappuccinokopp, tog en klunk och lämnade resten, surt och blaskigt, tyvärr...

Textil såg däremot riktigt fräscht ut! Jag gick in på STUK och kikade igenom det nerdragna plåt-jalusiet (heter det så?)
 

Holma

Active member
Var i Borås idag utan att ha sett detta inlägg. Måste bara fråga om det förändrats något eller tillkommit något? Hade varit kul att se vad Borås har att erbjuda. Dock har jag hört att det inte är speciellt mycket ;)
 

Molarin

Well-known member
Var i Borås idag utan att ha sett detta inlägg. Måste bara fråga om det förändrats något eller tillkommit något? Hade varit kul att se vad Borås har att erbjuda. Dock har jag hört att det inte är speciellt mycket ;)

Finns bara ett ställe. Deli etc på busstorget. Andreas är stabil.

Vill du ha något att skratta åt så kan du beställa en cappuccino på Café Viskan. Mjölkskum modell alptopp! :)
 

Molarin

Well-known member
Nu kan du få riktigt kaffe på två ställen i Borås (igen)!

Tror ni att jag tappade hakan när jag går in i lokalen och möts av en Santos #55. Jag trodde ju att jag var ensam om en sån i Borås. Nu kanske jag inte ens var först... Bredvis stod en Brasilia med glänsande rent ångrör. I kylen låg en öppnad och återförsluten påse Mehari. En rejäl tamper på bänken. Allt stämde.

Kaffet var bubbligt färskt så extraktionen är svårbedömd men det smakade så bra som man kan förvänta sig av Mehari. Mjölken ok skummad men aaaningen varm, annars inget som helst att klaga på.

Vad stället heter? Kungsgodis!
(Vilken högoddsare!)
 

Molarin

Well-known member
Var var var???
Kanske ligger det någonstans på min vägen hem!!! (har dagishämtning idag så "tidsplanen" klarar inga större omvägar.)

Edit: Hittat!!! För stor omväg idag :(

Stora Brogatan (Gågatan) bredvid Bishop Arms ungefär.

Finns ju en liten parkeringsficka vid Thai Silk... ;)
 

frX

Well-known member
VA? Ligger det nåt sånt där? Trodde bara dom sålde glass så jag har aldrig vågat gå in :) Ska dock testa snarast!
 

lupoo

Well-known member
Kungsgodis

Kunde inte hålla mig:), idag fanns möjlighet att slinka in för en enkel på vägen hem.

Lite skumt med lösgodisbutik/glassbar och espressofik i en och samma lokal och den riktiga kaffebar stämningen finns inte men...

Fanns en liten bardel längst in i lokalen på kort ändan av den långa disken.

Beställde en enkel av en av de unga tjejerna, men hon blev lite "blek" av min beställning och bollade över den till sin kollega. Hon bankade ur portafiltret och började med att låta Santosen jobba på *yeeeeetjc* klart. Gick nog lite för fort vid extraktionen också (i min vinkel kunde jag inte se).

Resultatet:
1288400794_076c254b87.jpg


Inte så illa!

Smakade dock inte fullt så mycket som jag hade förväntat mig, visst jag kände att det var Mehari jag drack men den var lite tunn i alla avseenden lite för lite smak inget djup och eftersmaken höll inte så länge.

Priset:
20:- för en enkel espresso :eek:hmy: Jo det är nog lite i överkant de.

De samlade intrycket är ett betyg på 4+ (på en 1-10 skala). Det är mycket bra i ett Boråsperspektiv och det är priset som drar ner betyget från den övre delen av skalan.

Skall testa nått med mjölk nästa gång.
 

frX

Well-known member
Jag beställde av den mörka tjejen, det blev också en blek historia. Lite tunn och "sur" vilket jag påpekade, dom verkade ta kritiken bra för hon sa att hon skulle prata med ägare :)
Förresten, Molarin var du där i fredags? Och köpte godis åt din familj starx innan kl 16?
 

frX

Well-known member
Alla känner apan...

Hah, jag var inte säker på att det var du så jag höll mig tyst, men jag stog bakom dig i hela en minut :lol: (status)

Nu tillbaka till kaffet, 20 kr är dyrt! För en enkel, men det känndes som dom gjorde närmare en dubbel i enkelfiltert.. Kanske är det som är problemet.

Sen så tycker jag att deli har tappat lite på kaffekvaliteten, väldigt varierande beroende på människa bakom spakarna.. Har ni tänkt på det med?
 

snarkus

Member
Jag siktar på att flytta till Borås från Malmö så snart som möjligt, och om jag är tillräckligt missnöjd blir det till att öppna svartkaffebar hemma i lägenheten med vilda singlar på Aeropress!
 

Senaste inläggen

Forumstatistik

Trådar
14,655
Inlägg
155,653
Medlemmar
19,354
Senaste medlemmen
EMJ
Topp