La Spaziale og Expobar Brewtus II?

affas

Member
Er det noen som selger La Spaziale og Expobar Brewtus II i Sverige?

Og er det noen som har noen bruker referanser?

mvh
Alf
 

zix

Well-known member
affas sa:
Er det noen som selger La Spaziale og Expobar Brewtus II i Sverige?

Og er det noen som har noen bruker referanser?

mvh
Alf

Du kan kolla på TMC, där finns ett par trådar från köpare och användare av Brewtus. Det är lite blandade resultat de har fått. Brewtus II ska vara förbättrad, men frågan är om de har fått bukt med problemen.

La Spaz-ägare finns också där. Har inte sett någon som klagar på den... den är nog väldigt bra. Men dyr.
 

mårris

Well-known member
går det att köpa Brewtus II i Europa för 240 volt? hittade flera trådar när jag letade där det verkade vara ett problem...
 

Large

Well-known member
Om de hade satt en rotorpump i Brewtusen så hade den varit den ultimata hemmamaskinen för vettiga pengar.
Isf hade nästa uppgraderingsteg varit en 2-gruppare.
Ingen här som tänkt i de banorna ännu ? :)
 

Budha

Well-known member
Larg, Jag har ett svagt minne av att WLL hade planer på rotary kit till brewtus,det är det jag saknar mest på den maskinen.
 

Marv

Well-known member
Självklart är det trevligt med en tyst pump, men rotationspumpen ger inte någon förbättrad espresso jämfört med vibrationspumpen.
Jag har för mig att jag har sett de som bytt pumpen till en rotationspump, borde inte vara ngt större ingrepp...
 

Large

Well-known member
Fast lite trångt blir det då rotorpumpen oftast (alltid ?) är större än vibrationsditon. De fick offra den interna vattentanken vilket är en smula synd tycker jag.

Rotorpumpen är kanske en onödig lyx, men det är tystnaden jag vill åt. Silvian är inte diskret precis och samtal kan inte föras under bryggning om man står invid maskinen.
Annat är det på mitt favoritfik, där går det inte att avgöra om maskinen arbetar eller inte. Beror troligtvis på att rotorpumpen är installerad i ett ljudisolerat skåp under maskinen, men iaf. Lika imponerande tystnad som en Rolls Royce på tomgång :)
 

Marv

Well-known member
Tycker också att rotationspump är att föredra då den är så tyst, men finns det ngn kvarn som matchar denna tystnad ?
 

Kaffegalningen

Brewtal kaffenörd
Tycker också att rotationspump är att föredra då den är så tyst, men finns det ngn kvarn som matchar denna tystnad ?

En Mazzer Mini är bra mycket tystare än min gamla Granmaccinino i alla fall.
Det känns som om Mazzern är "behagligt tyst", man störs inte av ljudet när den surrar. Inta jag i alla fall (som kanske är härdad från Granmaccininos öronbedövande avgrundsvrål).
 

Large

Well-known member
Du har inte funderat på en levamaskin? :) Tystare blir det inte...
Då har du inte hört mig stånka, pusta och stöna när jag utövar fysiska aktiviteter :)

En levamaskin har jag aldrig själv använt men efter vad jag läst så tillför den ytterligare en svårighetsgrad i espressoframställandet. Baristan är tvungen att lära sig att framställa ett jämnt och rätt tryck genom att hantera spaken på rätt sätt.
Jag tycker det är rätt svårt ändå att pressa fram en högklassig espresso utan att behöva ta hänsyn till fler parametrar än de jag gör idag. Men visst kan jag förstå tillfredsställelsen i att lyckas bli ett med sin leva men för egen del tror jag att jag sparar den upplevelsen till ett senare stadie i mitt liv.
 

zix

Well-known member
Alla levamaskiner är inte såna att man måste trycka ner spaken. Vissa konsumentmaskiner (närmare bestämt Elektra casa a leva) och de flesta proffsmaskiner har en fjäder.
Gaggia Achille har inte fjäder, men är trots det lättare än t.ex. la Pavoni att jobba med. Jag trodde först att det bara var jag som hade haft tur när jag lyckades så bra den gången jag provade den, men andra mer erfarna leva-användare säger samma sak. Dessutom blev det gott kaffe. Så helt kört är det inte även om du skulle byta till levamaskin. Dessutom har du ju Silvia, som är känd för att vara känslig att arbeta med, så du har ju vanan inne redan ;)
 

Forumstatistik

Trådar
14,667
Inlägg
155,721
Medlemmar
19,364
Senaste medlemmen
Knivmackan
Topp