Mauro Caffe concerto

Mangan

Well-known member
Jag har en helautomatisk espressobryggare, vilket ger mig lite mindre tryck i espresson (kort extrahering). Bl.a. cheffalo har tipsat mig om caffe concerto från Mauro, och jag är i tagen att beställa ett kilo. Dock läste jag på coffehouse hemsida att concerton är starkt rostad. Har tidigare provat kahls 234, och de bönorna var så pass oljiga att den inbyggde kvarnen inte släppte igenom det malda kaffet. Det mesta stannade i själva kvarnen. Hörde med tillverkaren till maskinen, och de hade också uppmärksammat att maskinen kunde bete sig så när bönorna var väldigt oljiga.

Min fråga, kort och gott, är det någon som har koll på om concertons bönor också är väldigt oljiga?. Surt att beställa 1kg, och inte kunna använda kaffet sen. 234an var bara att ge upp.
 

Cheffalo

Hedersmedlem
Inte lika oljiga som de andra du pratar om. Som sagt, en överväldigande majoritet av mina helautomatkunder kör med Concerto. Såväl som andra högrobusta-sorter (ca 50% och däromkring) Concerto tycks dock vara de flestas favorit.
 

Mangan

Well-known member
Tack för svar!
Det är 1kg påsar som gäller, eller? Vore ju grymt om det fanns mindre volym att beställa, när man är oskuld och inte vet om det blir kärlek av det hela? :lol:
 

Cheffalo

Hedersmedlem
Caffè Mauro har delgivits önskan om mindre förpackningar vid ett flertal tillfällen, vad jag vet, men med tanke på volymer och allt det där tror jag det är en större risk att ett UFO tar oss med på en sightseeing i galaxen.
 

Lars

Well-known member
Cheffalo sa:
Caffè Mauro har delgivits önskan om mindre förpackningar vid ett flertal tillfällen, vad jag vet, men med tanke på volymer och allt det där tror jag det är en större risk att ett UFO tar oss med på en sightseeing i galaxen.

:lol:
 

Mangan

Well-known member
Hehe, får hoppas att det går igenom kvarnen då. Hur vanligt (eller extremt ovanligt) är det egentligen med ett sådant problem, alltså att kvarnen inte maler igenom bönorna när de är riktigt mörkt rostade och/eller oljiga? Är det något man skall godta, när man köpt maskin, att den inte grejar vissa bönor? :?
 

Cheffalo

Hedersmedlem
Japp, dessvärre. Man får anpassa sig lite. Ett trick kan vara att, medans kvarnen jobbar(!!) justera malningsgraden uppåt och nedåt frenetiskt för att låssa lite av det som fastnat.
 

ristretto

Active member
Mangan sa:
Hehe, får hoppas att det går igenom kvarnen då. Hur vanligt (eller extremt ovanligt) är det egentligen med ett sådant problem, alltså att kvarnen inte maler igenom bönorna när de är riktigt mörkt rostade och/eller oljiga? Är det något man skall godta, när man köpt maskin, att den inte grejar vissa bönor? :?

Det är nog inte i första hand maskinen du skall skylla på utan bönorna...
 

Molarin

Well-known member
ristretto sa:
Det är nog inte i första hand maskinen du skall skylla på utan bönorna...

Nja, det är väl snarare ett kompabilitetsproblem. Prova att köra din Ferrari på diesel. Funkar det inte? Är det dieseln eller bilen det är fel på?
 

ristretto

Active member
Molarin sa:
Nja, det är väl snarare ett kompabilitetsproblem. Prova att köra din Ferrari på diesel. Funkar det inte? Är det dieseln eller bilen det är fel på?

Nja, jag vidhåller (utan att gå in på bedömningar av de nämnda blandningarna) att väldigt oljiga bönor är en defekt som beror på dålig rostning. Att sedan helautomatiska maskiner är känsligare för denna defekt än vad en manuell/halvautomatisk professionel kvarn är är en annan sak.
 

Cheffalo

Hedersmedlem
En generalisering som oftast är korrekt. Dock behöver det inte alltid vara så att bönorna är kladdiga på utsidan, utan kan innehålla mer oljor än andra. De bönor/blandningar som är helt täckta av oljor (så kladdiga att man i det närmaste kan bygga små figurer av dom) avråder jag alltid ifrån. Vare sig det är för helautomat eller semi med separat kvarn. De bönorna har rostats fel, aromerna har trängt ut ur bönan.

[ps, jag pratar inte om glansiga bönor, bara VÄLDIGT kletiga, såsom de blir när man bränner kaffet. En normal glansighet, på t.ex långsamrostat kaffe 'Tostatura Lenta' är inte farligt för någon sorts kvarn]
 

Mangan

Well-known member
Och concerton är inte så pass svettig att det bör vara några problem då?

Skulle vilja ha cheffalo här, så han kan hålla mig i handen när jag lyfter telefonluren och beställer! :lol:
 

Mangan

Well-known member
Beställde för en vecka sedan på E-home i Karlstad. Idag fick jag veta att de fortfarande inte beställd kaffet, och att jag inte skulle kunna lägga en beställning förrän om ytterligare en vecka! Vet inte varför, var för uppgiven för att fråga. Aaaaaarggggh! Bara att vänta.

Grymt sugen på hur en riktig kvalitétsböna gör sig i min uberbudgetmaskin! :lol:
 

t-son

Active member
Har just nu Concertto i min helautomatiska bryggare (Jura F 70). Det fungerar helt utan besvär. Bra crema. Att det skulle olja till sig är inget jag kan se även nu när jag letat. So! Go 4 it!!

T-son
 

arto

Well-known member
Gjorde just två fina espresson från den nämnda bönan med min G. Classic.

Underbart gott.

Det där "nästan bittra" som nämns hos Kaffemaskinen.se märkte jag inte av, men visst finns det ett sting i det hela.

Nästan så att kaffet är så pass perfekt transparent för mina önskemål så att den skulle kunna beskrivas som ett perfekt och lyxigt baskaffe passande de flesta tillfällen.

Krämigt, tjockt & ihållande crema...

Tror att det kan bli riktigt riktigt gott med era Jur med :)
 

arto

Well-known member
Eftersmaken kan nog beskrivas lite som bitter, eller mer som besk (i samma banor som beska i öl, dvs att det drar åt i bakre delarna av tungan). Mycket trevligt :D
 

Forumstatistik

Trådar
14,630
Inlägg
155,463
Medlemmar
19,331
Senaste medlemmen
ca.nord
Topp