Medlemserbjudande från GoKaffe!

Molarin

Well-known member
gokaffe.jpg


Alla medlemmar erbjuds 10% rabatt på råkaffe från www.gokaffe.se. Läs mer i forumavdelningen "medlemserbjudanden".
 

nikke

Well-known member
Nån som har beställt ?
Jag är lite sugen på att beställa, men jag vet inte riktigt vad..

Några tips på en schysst espressoblandning ?
 

niad

Well-known member
Jag behöver tips på vad jag skall beställa. Är sugen på att beställa en arabica och en robustaböna för att blanda till typ 70/30 förhållande. Robustan skall ge mer crema tack vare mer cellulosa sägs det. Ofta ser man 80/20 arabica/robusta på grund av detta som jag fattat det.

Tar gärna emot tips på bönor som ger mjukare smak, vill inte har bittert bara.
 

Cheffalo

Hedersmedlem
niad sa:
Jag behöver tips på vad jag skall beställa. Är sugen på att beställa en arabica och en robustaböna för att blanda till typ 70/30 förhållande. Robustan skall ge mer crema tack vare mer cellulosa sägs det. Ofta ser man 80/20 arabica/robusta på grund av detta som jag fattat det.

Tar gärna emot tips på bönor som ger mjukare smak, vill inte har bittert bara.

80/20 är väl bara det som brukar omnämnas som "normalt". Men vad är normalt numera ;)
Att blanda i robusta enbart för att åstadkomma mer crema är fegt, använd den hellre i första hand som en smaksättare som tillför mer kropp och karaktär åt kaffet. Creman får du på köpet. Bitterhet är en definintion, blanda inte ihop den med beska, som i första hand är något du råkar ut för om du bränner kaffet och/eller överextraherar vid bryggning.
90% sydamerikansk arabica och 10% indonesisk robusta brukar vara populärt. Se upp för den billigaste vietnamesiska robustan bara...
 

Emil

Well-known member
Jag har provat några av kaffe sorterna, och jag kan verkligen rekommendera Brasiliansk Santos och Kenya AB mmm... riktigt goda bönor!
 

Maestro Andreas

Well-known member
Gokaffe

Jag är kund hos gokaffe och kan bara säga att det är absolut bäst och godast att rosta själv.
Det kan ta ett tag att vänja sig vid nyrostat kaffe, då det skiljer sig markant från fulkaffe man köper i butik. Vill man testa så tycker jag att startpaketet är helt perfekt, man hinner lära sig hur man ska göra och bli tillräckligt beroende av riktigt kaffe. Ett bra tips jag kan ge er om man rostat i ugn, är att börja rosta med grill på för att sedan över gå till vanlig under och över värme efter en stund. Detta gör att man på en plåt kan få ett bra register från ljus till mörkrost.
Gitarrpedagogen.
 

Forumstatistik

Trådar
14,632
Inlägg
155,468
Medlemmar
19,331
Senaste medlemmen
ca.nord
Topp