Kvarninställning vid malning för olika ändamål

Joppe

Well-known member
Kan någon av er redogöra för ordningsföljden mellan malningsgraden (från fint till grovt) när man vill göra turkiskt kaffe, pressokaffe, vanligt bryggkaffe, espresso, moka? Det skulle vara trevligt att få koll på detta.
 

rackarn

Member
för att vara riktigt lat (och därmed ej söka efter svaret själv) undrar jag var turkiskt kaffe är? trodde det var samma som kokkaffe (dvs varmt vatten och kaffe i en kopp)? känner på mig att jag får veta bättre nu...:D

Mvh Emil
 

Cheffalo

Hedersmedlem
Turkiskt kaffe är från Turkiet ursprungligen, märkligt nog 8)
"Kaffedamm" (så fint malet man kan åstadkomma) som kokas upp med vattnet i flera omgångar, hälles upp i kopp, utan filtrering, och drickes med mycken sockring. Man lämnar sumpen i koppen.
 

mårris

Well-known member
Låter det gott? Nej. Är det gott? Nej. Iallafall inte när en grekisk kompis bjöd på det (grekiskt kaff är det samma som turkiskt).
 

[SH]

Well-known member
mårris sa:
Låter det gott? Nej. Är det gott? Nej. Iallafall inte när en grekisk kompis bjöd på det (grekiskt kaff är det samma som turkiskt).
När jag har bjudits på det (av beduiner i Israel för några år sedan) smakade det gott. Fast det kan ju bero på att jag hade möjlighet att minska den föreslagna sockermängden... ...eller också berodde smakupplevelsen på miljön: i tält, ute i öknen och med solnedgången bortanför några sanddynor.
 

t-son

Active member
mårris sa:
Låter det gott? Nej. Är det gott? Nej. Iallafall inte när en grekisk kompis bjöd på det (grekiskt kaff är det samma som turkiskt).

1:a gången jag blev bjuden på det slogs jag med förvåning av sumpen i koppen. (Fick en mindre måltid i munnen;-) Dock tycker jag att det är mycket gott även om jag hoppar över sockret.

T-son
 

Forumstatistik

Trådar
14,658
Inlägg
155,673
Medlemmar
19,355
Senaste medlemmen
peter.ohlsson
Topp