Torra puckar?

Molarin

Well-known member
Att vattnet är slut? :)

Pucken ska ju vara "torr" när man bryggt kaffe. Så torr den nu kan vara när man pressat vatten genom.




EDIT: Ah, missade ett ord. Borde inte rubriken vara "Inte torra puckar" alt. #våta puckar"?
 

Nickeh

Well-known member
Märker på min Gaggia Classic att om man tar lite för lite kaffe så får man mycket söl ovanpå pucken...
 

Large

Well-known member
I början hade jag också svårknackade våta puckar men de försvann av sig själv efter ett tag.
Jag tror att de berodde på att jag tampade kaffet alldeles för hårt vilket ledde till att jag inte malde kaffet tillräckligt fint och därmed inte doserade tillräcklig mängd kaffe. Prova att mala kaffet finare, dosera lite mer och tampa lösare.

Det är också mycket enklare att få bra resultat med dubbelfiltret än enkelfiltret. Om du bara dricker enkla så prova att göra ristrettos i dubbelfiltret istället.

Själva kaffet i sig kan också vara en bidragande orsak. Nyrostat/nyöppnat kaffe med en rejäl mängd Robusta tycker jag är mer lättarbetat än motsatsen. Men prova själv och se vilka olika kaffen du får bäst resultat med.
 

jb

Well-known member
Om man bortser från alla andra smådetaljer :D som färskhet etc.
så är en väldigt vanlig orsak för finmalet kaffe.
Man brukar få bättre resultat med en kombination av lite grövre malet kaffe och ökning av dosen ite grann.
 

Cheffalo

Hedersmedlem
jb nämner den vanligaste anledningen. Är det däremot så till den milda grad grovt att man råkar ut för söliga puckar lär man inte få något som på långt när liknar bra kaffe i koppen.
 

Large

Well-known member
förvirrad... jb å large säger olika saker... grövre och mer kontra finare och mer... alltså?

Det finns väl inget att vara förvirrad över, prova hur det funkar i din maskin med ditt kaffe :) .

Det jb säger brukar vara det gängse svaret på nätet för att lösa problemet men det fungerade inte riktigt bra för mig då jag hade problem i början med våta puckar med min Silvia. Det slutade med att jag hängde över portafiltret när jag tampade mitt kaffe för att hindra att vattnet rann igenom för fort. Dessutom var puckarna fortfarande rejält fuktiga.
Jag slutade att oroa mig för våta puckar och nu har mina puckar blivit torra och fina med tiden. Vad detta beror på vet jag inte riktigt men jag har en teori om att det kan bero på tampningstekniken. Som nybörjare är det lätt att tro att man skall pressa ned kaffet utav bara h-e då 15-20 kg presstryck rekommenderas. Jag själv gjorde ju sammalunda och att då mala ännu grövre förbättrar ju inte situationen. Därför föreslog jag att Akoa skulle pröva att göra tvärtom i syfte att lätta lite på tampningstrycket och också få ett lite "fluffigare" kaffe som bättre suger upp ytvattnet efter det att extraktionen är klar.

Silvian gillar inte heller riktigt att du försöker fylla mer kaffe i filtret än vad som är meningen. Försöker du så blir det tufft att stänga handtaget mot brygghuvudet och så har du troligen sönder pucken under tiden.

Summa summarum är väl att om man har problem med våta puckar i Silvian så prova att ändra malningsgraden, antingen grövre eller finare. 8)
 

Forumstatistik

Trådar
14,632
Inlägg
155,469
Medlemmar
19,331
Senaste medlemmen
ca.nord
Topp