Lyckad renovering av Brasilia Lady (sommarläsning)

mårris

Well-known member
En vacker vinterdag gav min trogna tjänarinna sedan drygt tre år upp totalt. Hon hade visat tecken på visst lidande sedan en tid tillbaka: ångventilen läckte något genom spindeln och när hon var kall droppade det lite från utsidan av brygghuvudet. Men annars gick hon som en klocka!
Men nu gav den Italienska damen, en Brasilia Lady i ren och brutal aluminium, till slut upp totalt och sprutade som en fontän från nånstans inuti.
Med förhoppningar om en quick-and-easy fix skruvade jag isär chassiet. Det såg dock inte bra ut – minst sagt. Mellan grupphuvudet och kokaren läckte hon som ett ett såll, och runt infästningarna till värmeelementet fanns spår av kraftigt läckage.

Det fanns bara en sak att göra: total isärplockning! Jag märkte upp alla kablar (typ 12 st gick till bryggruppen) och sen var det bara att skruva ner hela maskinen i sina beståndsdelar (lite av en dröm för killar som bara måste veta hur saker ser ut inuti, måste jag erkänna).
Jag skruvade isär brygghuvudet från kokaren och fick en riktig chock! Säkert en fjärdedel av kokaren var fylld med blött grus – eller vad man ska kalla det. En geggig massa av kalkavlagringar och annat mojs helt enkelt. Superäckligt. Fastän jag har kalkat av den då och då, verkar det inte ha hjälpt. Och jag förstår varför: maskinen tar in vatten i toppen av kokaren och vattnet till espresson tas ut nästan i längst upp i maskinen det med. Så det finns gott om plats för allt sediment att samla sig på botten – tydligen!
Hur som helst grävde jag ut gruset och spolade rent kokaren. Det såg ändå inte kul ut. Grymt mycket avlagringar på allt – ram med stålborsten! Och packningen (som läckte som ett såll) var det inte mycket kvar av (en stor o-ring). Jag skruvade loss värmeelementet också, och de o-ringar som skulle täta där, hade också torkat och spruckit till oigenkänlighet.
(Jag fick ett infall och lade hela bryggruppen på vågen: som ni kan se väger den in på ca 2,8 kilo – tungt! Kokaren verkar rymma ca 3 dl).

Jag skruvade även isär ångventilen och hittade två o-ringar som tappat all spänst, och därför resulterat i läckaget runt ångkranen.
Och när jag ändå var på G, plockade jag ut grupp-packingen (som tätar mot filterhållaren), och även den var torr som fnöske och sprack i flera bitar.
Dags att inhandla nya delar: Monteriva fick sig ett besök först. Där kunde man hjälpa till med en grupp-packning samt tätningen mellan huvudet och kokaren. Dom hade också en komplett ångventil som tyvärr hade fel sorts spindel för original-vredet. Daniel på Monteriva sa att han trodde man kunde såga av den nedre delen på spindeln och trycka ut teflonpackingen och pilla in den i originalventilen. Överkurs tyckte jag, eftersom den fortfarande tätar rätt okej, även om man får dra åt lite...så det fick vara.
Momentum i Solna blev nästa anhalt. Dom hade små o-ringar i Viton-gummi (som man tydligen måste ha för att det ska palla tryck och värme under längre tid – vanliga packingar från Biltema duger inte!) till ångventilen och värmeelementet.

Nu tog dock energin hos undertecknad slut, och renoveringen låg nere i ett halvår – för att ta fart igen alldeles häromdagen.
Tack vare bilder från isärplockningen gick ihopsättningen som en dans. Alla packningar passade (även om element-packningarna kändes lite klena) och jag skruvade ihop alla delarna och monterade elkablarna. Dags för provstart. Kopplade för säkerhets skull in en extra jordfelsbrytare, man vet ju aldrig med 220 volt och vatten....
Fyller upp kokaren med pumpen, allt går galant. Ett litet läckage vid anslutningen till ångventilen åtgärdas med lite milt skiftnyckelvåld. Men vad är det där? En droppe börjar bildas vid infästningen till värmeelementet. Aha, dom var får små, dom där rackarnas o-ringarna. Bara att börja om från början. Skruvar isär allt igen och lägger på lite silikon-packningsmassa runt värmeelementets o-ringar. Massan ska klara 300 grader typ och ett dj---a tryck. Dock ska den härda några dar innan man får utsätta den för tryck. Så jag väntar. Och väntar. Och så efter några dar gör jag om hela testproceduren. Och: Eureka! Den är tät!
Provkör lite och då kommer jag på: Trevägsventilen! H----ETE!!!! Den var ju också otät. Det här var nackdelen med att vänta ett halvår med att slutföra ett renoveringsprojekt. Och som om jag hade smaskat i mig en madeleinekaka kommer allt tillbaka....när man kör pumpen i "te-vattenläge" utan att öppna ångventilen läcker det som f-n genom bryggruppen. Eller sprutar. Och sen står den och droppar och droppar. Inte hela världen, men nästan...
Så det var bara att skruva ner den igen (tredje gången). Den här gången slapp jag iallafall skruva isär kokaren. Trevägsventilen (eller solenoiden, som den ibland kallas, vilket egentligen bara betyder "elektromagnetiskt styrd ventil") var även den ganska geggig med kaffegucka inuti. Och gummipackningarna var ganska trötta. Men jag gav mig inte på att försöka byta dom (verkade svårt), utan jag nöjde mig med att göra rent alla delar ordentligt.

Och tredje gången gillt: nu funkade maskinen som ny...nästan. Den läcker lite i trevägsventilen fortfarande, men bara någon droppe mellan kokaren och brygghuvudet när ventilen är stängd och man kör pumpen, och vad jag kan lista ut, så lär inte det påverka espresso-bryggningen. Huvudsaken är att den håller helt tätt mot slask-utloppet när man brygger espresso – och det gör den!
Så nu var det dags för första koppen kaffe! INTE!!! Grupppackningen var för tjock. Filterhållaren gick inte att dra åt. Om man säger att man sätter in den kl 8 och ska dra åt den till kl 6, så gick den att dra till typ kvart i 8 (hajjar ni?). Monteriva-killen sa att det kunde vara så, men att det nog blev bättre när maskinen blev varm. Visst. En enorm skillnad. Kom nog en kvart till när den stått på i en timme. Provade att olja lite på filtret. Wow. kom nog 5 minuter till. Näe, dags för extraordinära åtgärder! Fram med sandpapper. Och tålamod. Stod nog och gnuggade packningen mot 120-papper i en halvtimme. Kom ner ca 0,1-0,2 mm. Men det räckte! Nu passade den som hand i handske! ÄNTLIGEN!!
 

Cheffalo

Hedersmedlem
Intressant läsning, verkligen, men bilderna kan inte ses. [oops, nu syns bilderna]
Har du läst alla sju banden av Proust, eller har du bara lärt dig inlednings-citatet? 8)
 

mårris

Well-known member
Bildservern gick visst ner ett tag i kväll, nu funkar den igen.

Proust får vänta till ålderns höst, däremot inte "Espresso Coffee: The Science of Quality", som nu ligger på postens paketavdelning ochg väntar (mot din inrådan ;) ). Ca 700 sidor har jag för mig att den skulle vara.

Dessutom är jag nära att pidda Brasilian, nu när jag vet hur den ser ut inuti. Den gör riktigt bra kaffe om man temp-surfar med den. jag måste bara komma över eBay-tröskeln och beställa lite grejer...
 

Peter

Well-known member
Imponerande -- och lite skrämmande... jag inser vad jag har framför mig. Misstänker att det kan vara av värde att rengöra kokaren redan innan maskinen börjar läcka. :)
 

mårris

Well-known member
Peter sa:
Imponerande -- och lite skrämmande... jag inser vad jag har framför mig. Misstänker att det kan vara av värde att rengöra kokaren redan innan maskinen börjar läcka. :)

Ja, och jag vet vad jag ska göra i sommar. Eftersom jag har samlat på mig tre stycken Brasilia-maskiner (ja, jag vet....lite perverst, men en hemma, en på kontoret för pods och en på landet - och jag hittade två av dom jättebilliga) och två till behöver nog service...
 

Peter

Well-known member
Jag funderar på att PIDda min Brasilia, men från scratch. Bara jag som tycker om lödrök? För att inte tala om den blå rök som gör att elektronik fungerar? Släpp inte ut den blå röken, då funkar det inte längre. :)
Men som sagt, lite frestad att köpa en HX-maskin först, för att kunna dricka en schysst espresso medan jag löder...
 

mårris

Well-known member
Jag hittade en liten PID som nästan (suck) skulle få plats istället för två av knapparna på framsidan. det hade varit snyggt. men den var lite för djup, skulle slagit i ångventilen. då tappade jag sugen lite :(

men man verkar kunna hitta en pid för 25-35$ + ett SSR-relä för 15$, sen behöver man bara lite kabel. och tyvärr behöver man inte ens löda...bara skruva och klämma. åååh, ljuvliga doft av flussmedel...
 

mårris

Well-known member
Otroligt: Min svåger hade en PID liggande på hyllan i garaget, som jag snodde av honom. Nu har jag beställt en sensor och ett relä från ELFA - så snart ska här lödas!!!
 

Mathias

Well-known member
Hej mårrens,

Jag har också ett par Brasilia. De säljs under ett flertal olika namn och det finns minst två olika generationer. Den äldre av mina har bara en termostat som har direktkontakt med vattnet i kokaren och är reglerbar. Vattenintaget är vid grupphuvudet. Gruppackningen skiljer också. Jag har köpt ett nytt värmeelement och istället för o-ringar så gav de mig ett par plastbrickor.

Vad gäller PID så kanske det inte är en så bra idé att sätta den för nära kokaren då de oftast inte gillar värme. Själv tänker jag ta ut vattentanken och ersätta den med en extern behållare och sätta PID'en i locket. Kanske blir det en dimmer där också för att kunna reglera pumptrycket smidigt.

På dina foton ser det ut som "shower screen" är av typen stansad plåt med ett finmaskigt nät, stämmer det?
 

mårris

Well-known member
Vi kanske kan ha en Brasilia-Fanclub på forumet. Själv har jag två Lady, och en Club (för pods) – jag gillade min första, sen har köpt upp dom jag sprungit på (billigt!).

Dom Lady jag har har fast termostat skruvad i mässingskokaren. Och ja, showerscreenen är stansad plåt med nät under, svår att få ren och borde bytas ut. På den ena maskinen ligger det en silikon-packning (som en stor ring) mellan mässingsspridaren och showescreenen, som teoretiskt sett skulle kunna koncentrera vattnet mot mitten av screen - nån som vet?

PIDen vet jag inte riktigt var den ska hamna, men den är väldigt liten, kanske går den att klämma in nån stans där kablarna kommer in eller att man pular in den under vattentanken (om man kapar tanken lite i överkant).Då ser man den bara från sidan, men det kanske man kan leva med ;)

Ni andra Brasilia-ägare: är ni nöjda med era maskiner?
 

Mathias

Well-known member
mårris sa:
Och ja, showerscreenen är stansad plåt med nät under, svår att få ren och borde bytas ut.
Jag har just gjort rent en liknande på en Rancilio. Lång tid i kastrul med varmt vatten och Puly Caff löste till slut upp kaffekornen.
mårris sa:
På den ena maskinen ligger det en silikon-packning (som en stor ring) mellan mässingsspridaren och showescreenen, som teoretiskt sett skulle kunna koncentrera vattnet mot mitten av screen - nån som vet?
Foton?
 

mårris

Well-known member
Återkommer med bild på packningen, ska ta en bild när jag testat din metod för rengöring!
 

Peter

Well-known member
När jag var hos Monteriva för att köpa nytt spridningsfilter (heter det så? tror det heter "dispersion screen" på eng.) frågade jag vad den stora "packningen" mellan mässingshuvudet och spridningsfiltret skulle vara bra för. Jag fick svaret att den behöver inte vara där, ta bort den om den är dålig. Han påpekade också att det inte är en packning (notera att den inte tätar något alls, den ligger inte ens plant).

Jag tog bort den och det har definitivt inte påverkat kaffet.
 

mårris

Well-known member
Okej, då kan man slänga den. Undrar om tanken var att på något sätt koncentrera/fördela vattnet bättre/annorlunda?
 

Peter

Well-known member
Oklart. När jag såg den i min maskin såg den mest ut att vara i vägen och potientiellt täppa till delar av sprindningsfiltret. Det verkar ju mer rimligt att hela spridningsfiltret skall användas likvärdigt. Men jag vet inte -- någon anledning måste de ju haft för att motivera att stoppa dit den. Synd bara att den åldrats lite sämre än övriga delar...

Men som sagt, jag kan inte se/känna någon skillnad. :)
 

Cheffalo

Hedersmedlem
Kan det vara så att det är en packning hörande till ett pods-system? Ofta är det så att de maskiner som har särskilda podshandtag/filter har en extra packning som sitter liksom lite ivägen på spridarfiltret.
 

mårris

Well-known member
så kan det faktiskt vara, om jag mins rätt fick man med nått filter som det skulle gå att köra pods i när jag köpte den för 100 år sen.
 

Forumstatistik

Trådar
14,632
Inlägg
155,468
Medlemmar
19,331
Senaste medlemmen
ca.nord
Topp