Var skall jag köpa M-203:an?

niad

Well-known member
Jag har bestämt mig för att köpa en MiniMoka M-203. Jag vill ha den hellre än 205:an då jag inte är så förtjust i plastdetaljer. Jag har läst och läst och kommer fram till att mycket bättre kvarn för pengarna är svårt att få och att gå upp till kvarnar runt 4000kr är inte något jag har råd med dessvärre. Nu är bara frågan var jag skall handla. De verkar ligga lika i pris på de flesta ställen.

Vet någon var man kan få grädde på moset i form av kaffe som medskick, snabb leverans, fraktfritt etc. ?

Jag kan tänka mig att tumma på leveranstiden om det går att köpa den billigare över nätet från något annat land. Läste om någon som köpt en för dryga 140 Euro via Tyskland men minns inte om det stod varifrån den var köpt exakt.

Tacksam för alla tips.
 

niad

Well-known member
Jag kollade med dem igår på den annonsen och den är såld. De har en 205:a för strax under 2000kr men som sagt jag har siktat in mig på 203:an. Annonsen ligger väl kvar för att de andra grejerna inte är sålda antar jag.
 

kaleii

Well-known member
:(

Vad synd.

Har du provat att ringa Monteriva? De är tydligen dåliga på att uppdatera sin webbplats, så det är mycket möjligt att de har någon bra kvarn inne.

08-658 60 00
 

niad

Well-known member
Har hittat M-203:an nu i Tyskland för ca. 1840 kr med frakt. De kan leverera direkt står det på deras sajt.

Det skiljer ju i alla fall nära 30 procent eller runt 650 kr så det lutar åt att jag köper där.

Det är ofta man hittar stora prisskillnader på detta vis. Det värsta exemplet var ett batteri till videokamera som kostade över 1100 kr på Power och 127 kr med frakt från Tyskland. Det var inte original men det är lite väl stor skillnad för att låta bli, det går jättebra sedan ett drygt halvår 127 kr:s batteriet :)

Batteri till min bärbara Siemensdator köpte jag original från Tyskland för ca. 500 kr och det ville de ha över tusenlappen plus moms för i Sverige.

Nu drar det iväg från ämnet men jag kunde inte låta bli att dela med mig av dessa erfarenheter. Jag lovar att skriva om kvarnen härnäst om det blir mer.
 

wesaft

Well-known member
Kul att du gjort ditt val, siktar också på en 203:a
Du får svara på din egna fråga sist och skriva vart du köpte den, tänk nästa person som söker efter 203.
Lycka till med kvarnen nu :)
 

niad

Well-known member
Jag skall kolla lite till men det ser ut som att jag kommer att beställa följande för sammanlagt 2134.18 kr inklusive frakt vilket känns rätt bra med tanke på att M-203:an kostar runt 2500 kr härhemma.

1 st Minimoka M-203 Matt
1 st Maruo De Luxe 1kg bönor (180 kr med frakt, inte illa)
1 st Tamper Alu Concept Art


 

niad

Well-known member
Ledsen, jag skrev visst inte det.

Här har jag kollat:

http://www.kaffeezentrale.de/

En demoka m-203 för 179 eur och frakt för 20,90 eur = 199,9 eur vilket blir 1840,48 kr enligt valuta.se inte så dumt. Jag fattar dock ingen tyska så jag hoppas att det inte är nån hake bara :)
 

zix

Well-known member
för den som vill få en sida hjälpligt maskinöversatt från tyska till engelska finns Googles översättningssida: http://translate.google.com/translate_t.
Den kan översätta inkopierad text eller hela websidor. Jag har utnyttjat den t.ex. då jag har beställt grejer från tyskspråkiga försäljare på ebay.de. Det har funkat, den gör förstås en massa felöversättningar men det är oftast inte så farligt - då tittar man på tyskaoriginalet en gång till och försöker fatta sammanhanget så löser det sig oftast.
 

JvD

Well-known member
Jag köpte min 203:a från kaffeezentrale.de. Funkade prima förtuom att man var tvungen att betala genom vanlig banktransaktiion (int). Går bra men tar mer tid jämfört med kort- eller paypalbetalning.
 

wesaft

Well-known member
Jag köpte min från Kaffemaskinen här i Göteborg hos Cheffalo.
Visst det kostade lite mer, men det var det värt (bra att stötta svensk ekonomi, tack alla som betalar skatt och pröjsar min a-kassa, jag ska betala tillbaka dubbelt jag lovar)

Jag blev osäker när jag började testa kvarnen, det lät lite ojämnt när den malde och muttern i mitten var inte centrerad. Den malde på bra, men jag kudne inte sluta tänka att den drog lite snett trots allt.

Snackade först lite via mail med Cheffalo, "ta in den så kollar vi". Sagt o gjort idag var jag inne med den en vecka gammal, vi skruvade isär och började mecka, jämförde med två andra 203:eek:r.

Det var inget fel på den kom vi nog fram till efter ett tag, bara muttern i mitten som "vobblade" lite fram och tillbaka. Sen vart jag även lite överraskad av ljudet från den, var inte beredd på hur den ska låta, provkörde inte den innan. Även om det är en fördel med butiken som jag missade att utnyttja :/

Trots allt fick jag välja hur jag ville ha det. Alternativet var att lägga mellanskillanden och byta till en Anfim, vilket jag också gjorde. 900kr extra, men förhoppningsvis sover jag bättre om natten nu ;)

Mycket bra service! bara byta rätt av, vilken tur att jag inte köpte på nätet.

Jag fick ett litet dåligt intryck av kvarnen pga muttern mm, vet inte hur jga kan jämföra det. Som att köpa en Volvo och tycka att navkapslarna snurar fult, sen få byta till en Saab bara för att kunden ska må bra mentalt :)

Kan trots allt rekommendera 203:an, fick fram gott kaffe med den.

Hann med att vara en "lågmäld jobbig kund" och Cheffalo hann med att se ner på mig lite i stil med "den här fungerar ju, köp ny maskin" ;)
Hehe, tack igen för hjälpen Daniel.
 

Kaffegalningen

Brewtal kaffenörd
niad sa:
1 st Maruo De Luxe 1kg bönor (180 kr med frakt, inte illa)

Billigt! :shock:
Kan det stämma? Med frakt, med moms, om man bara beställer ett kilo? Låter sjukt billigt... :shock:

tyvärr är jag ingen hejare på tyska... Man kanske ska skumma nätet efter kaffe från tyskland eller italien, spelar ju ingen roll om man ändå beställer via nätet.
 

ts

Well-known member
Avgiften för banköverföringen tillkommer plus att den tyska banken drar av några euro också, så det blir nog inte mycket kvar av de 50 kr det skiljer jämfört med att köpa i svensk butik.
 

Kaffegalningen

Brewtal kaffenörd
ts sa:
Avgiften för banköverföringen tillkommer plus att den tyska banken drar av några euro också, så det blir nog inte mycket kvar av de 50 kr det skiljer jämfört med att köpa i svensk butik.

Njaa, det var inklusive frakt, så det är mer än 50:- per kilo det skiljer i så fall. ;) (om det nu var inklusive frakt och en svensk butik lägger på frakten)

Tar de så mycket i avgift! Freaks! Jag betalar inget eller typ 1 Euro för mina Iban överföringar (eu-överföring). Vanliga "pappersöverföringar" utan Iban och Bic kan man ju inte pyssla med.

Det var väl just det sjuka att det skulle vara billigare med frakt från tyskland än direkt från butik i sverige. :?
 

ts

Well-known member
Mr Isomac sa:
Njaa, det var inklusive frakt, så det är mer än 50:- per kilo det skiljer i så fall. ;) (om det nu var inklusive frakt och en svensk butik lägger på frakten)

Om du inte bor i ödemarken så kan du ju köpa direkt i butik och slippa frakt...
 

Kaffegalningen

Brewtal kaffenörd
Jag bor i ödemarken. ;)

...eller i alla fall 20 minuter utanför stan. Jobbar hemifrån så jag tar mig inte in till stan så ofta. :) Bekvämt och smidigt med nätbutiker. 8)
 

niad

Well-known member
Kaffepriset var vad jag räknade fram det till vid samma order som jag satt ihop med de andra grejerna vid det tillfället. Frakten togs alltså av andra saker också och jag bara räknade fram vad kaffet skulle kosta om man bröt ut det ur ordern och delade frakten på de olika sakerna. Ville väl visa på att det blev ett bra köp om man slängde på lite mer som fick vara med på frakten. Nu köpte jag mig inte en 203:a till sist utan en Macap M4 via espressocoffeeshop istället. Så kan det gå.
 

Mangan

Well-known member
Hmm...när den här tråden ändå tog upp både Monteriva och Demoka kvarnar...

Är Monteriva 203 och Demoka 203 samma kvarn? De ser i alla fall grymt lika ut?
 
Topp