Vad gör en kaffebar riktigt bra?

Molarin

Well-known member
Vad är det du värdesätter när du tar en kopp på en kaffebar? Det där extra som gör att du börjar gilla stället och vill dit igen...

I Göteborg och Stockholm kan det vara att bli serverad ett glas vatten till espresson. I Malmö är det standard. (Detta gillar jag, +++)

En chokladbit? (Nja, inte min grej)

Snygga väggar. (Möllans kakel och Mama Javas tapeter. Mmm...)

En slipsprydd barista?

Snygg logotyp? (Coco Vaja!!!)
 

Lars

Well-known member
Rejäl trappa, så att man slipper "barnvagnsmaffian" ;) För min del får man gärna skippa stolarna också. Den lilla stund jag avnjuter mitt kaffe kan jag tillbringa stående. En lång disk som inte är överbelamrad med kakor är också ett plus.
 

Lars

Well-known member
Sorry! Glömde det som är helt avgörande. De som jobbar där naturligtvis. Det handlar inte bara om att de skall kunna det de gör, de skall märkas att de anstränger sig för att göra ett bra jobb. När det börjar slarvas, så är det kört!
 

rainman

Active member
Personal som visar intresse för kunden.

Personal som visar intresse för konsten(kaffet).

Vatten var en väldigt trevlig grej som jag kom att gilla i Malmö (hänger väl ihop med första raden iofs).

Inredningen är trevlig, men inte lika viktigt som upplägget av lokalen, planlösning osv. Men ska jag vara riktigt ärlig så är de två första punkterna uppfyllda så får det nästan se ut hur som helst bara det inte är grisigt och äckligt(som iofs går bort iom andra raden).

Fikamaffian får gärna sitta på samma fik som mig, dock gillar jag inte köerna som brukar bli på sådana ställen där folk ska välja mellan 50olika dryckesalternativ och sen minst lika många bakvärk/maträtter/snask.
 

niad

Well-known member
Egentligen vill jag ha den gamla -50 tals känslan och lugn och ro i ett eget rum men det går inte ihop med att dra en Italiensk caffé egentligen. Går jag och fikar för att sitta och snacka så blir det en balja lut och påtår och kanske nåt gott bröd till. Att gå in och ta en Caffé, eller en Machiatto vid disken sker egentligen inte för mig. Jag dricker detta hemma för jag tycker inte det smakar med bryggkaffet egentligen, man har blivit avvand liksom. Men att stanna på en resa vid ett litet kafé som har trädiskar och annat som bara osar -50 till -60 tal det är att verligen ta en fika för mig.
 

kaleii

Well-known member
Jag tycker att det är viktigt att de använder en maskin där de själva slår av vattnet, i stället för att bara trycka på en knapp och låta en förprogrammerad mängd rinna genom bryggruppen.

Vatten är alltid en fördel, och stilrenhet likaså, även om det är klart skönt när ett mysigt fik gör gott kaffe. För mig är sojamjölk eller låglaktosmjölk ett STORT plus, då utbudet är stort och en stor andel (3-5 %) av sveriges befolkning faktiskt är laktosintolerant. Det är ignorant att strunta i det.

Trevlig och kunnig personal är givetvis av yttersta vikt det med.
 

Mmm Kaffe

Active member
Jag tycker att cafeer tenderar att vara produktorienterade. Ett bra kaffe är inget konkurrensmedel, det är en förutsättning för existens. Alla de som stirrar på kaffet glömmer bort gästerna. Ett cafe som lever för och med sina gäster i en ljuv samklang är ett bra cafe.

Annorlunda uttryckt: Man väljer bort ett cafe med dåligt kaffe, men man VÄLJER ett cafe som får dig att må bra i själen.
 

Coffeehead

Well-known member
Kaleii, varför skall den stängas av manuellt, är inte fördelen med en förprogramerad vatten mängd att det alltid blir rätt även om det är mycket att göra och baristan måste vända ryggen till en stund.

Håller förövrigt med på alla punkter, rent, snyggt, inte för mycket prylar men ändå ett bra utbud av gott när man känner för det passar mig utmärkt. Exempel är Sosta, Caffè Ugo, etc
 

Buffeln

Well-known member
Det viktigaste är att caffe't har en egen stil. Det är känslan man är ute efter när man går på caffe'. Om det bara bra kaffe som är kriteriet kan det ju lika väl serveras ur ett hål i väggen. :) Det är också en fördel om de satsar på att göra lite färre kaffesorter riktigt bra, istället för hundra sorter lite halvbra.

På ren Götebåska: "De ska la änna va ett gött ställe, mä gött kaffe och lite goa göbbar bakom ångmaskin!"
 

treefinger

Well-known member
  • att kaffebönorna väljs med omsorg samt gärna varieras
  • att minst 1 syrlig/fruktig böna finns att tillgå
  • att kaffet är nyrostat
  • att det är grind on demand-kvarnar (förutsatt att det inte är otrolig omsättning så att en dosator kan funka ändå)
  • bra hantverk
  • != flock med lattemammor
  • att det är öppna och trevliga baristor bakom spakarna
  • 3rd wave
 

josef

Well-known member
dosator kan funka, bara man maler det man ska ha för tillfället och inget mer.
 

Faktor

Well-known member
dosator kan funka, bara man maler det man ska ha för tillfället och inget mer.

Måste nog hålla med här. När jag jobbar ser jag till att alltid hålla dosatorn tom. Sen om jag gör 3 dubbla i ett drag är det möjligt att det kan ligga lite kvar emellan dem, men då handlar det bara om ett tiotal sekunder.

Lattemammor har jag inget problem med så länge de håller koll (!) på sina barn och inte låter dem springa runt. Men det kanske är det som är kännetecknet för lattemammor? :lol:

I övrigt håller jag med till fullo :D
 

Joakim

Well-known member
1) Att det smakar bra (bönor, hantverk, färska råvaror)
2) En bra atmosfär (miljö och attityd)
3) Bra läge (nära till där man oftast befinner sig)

Liten kaffebar med ståplatser = när kaffet är viktigt
Café med sittplatser = när man vill umgås med vänner och dricka kaffe och äta gott fikabröd eller lättare mat
 

Buffeln

Well-known member

Kan du förklara för en kille som bor lite utanför storstan vad detta är för något? Det ända jag hittade när jag Googlade var en halvmilitant feminist/transvistitrörelse, en sociologisk studie av naciströrelsen och ett "customer management software system". Vilka av dessa du vill ha på ditt favoritcaffe? :huh::lol:
 

Forumstatistik

Trådar
14,663
Inlägg
155,694
Medlemmar
19,363
Senaste medlemmen
IsseBisse
Topp