Svart som olja, dyrt som guld?

Mangan

Well-known member
Som nybliven kaffefetischist har jag testat runt lite på olika kaffesorter, och det går rätt mycket cash ibörjan när man testar runt. Häromdagen köpte jag ett kaffe, tror det gick på rund 200:-/kilot, och jag tänkte för mig själv att det gick mycket pengar pga min nya kaffemaskin.

Senare på kvällen var det VM-final, och jag och brorsan sitter på en uteserveringen och kollar matchen. Brorsan beställer in en kopp kaffe. Efteråt när vi betalar framgår det att kaffet gick på 28:-/koppen...för EN kopp bryggkaffe UTAN påtår. Plötsligt kändes mina bönor grymt överkomliga. Men ärligt talat, 28 pistoler för en kopp kaffe från en kanna som stått påslagen i ett par timmar? :shock: If u ask me, the universe is going to hell in a handbasket! Jag gick hem och kände mig för första gången nöjd över min budgetmaskin från kina! ;)
 

Molarin

Well-known member
28 spänn för gammalt bryggkaffe är ju rena rånet. Fick man behålla koppen?

Du får ju minst 2 underbara espresso för det priset. 15 om du gör dem hemma...
 

bruse

Member
Påtår ska alltid ingå vid vanligt bryggkaffe, allt annat är ohederligt och följer inte praxis som rådat i hundra år.

En tumregel för en bra espressobar är en enkel ska kosta en tia å en dubbel en tjuga. Motsvarar en respketive två ävrås (eller som det heter euros).
 

Forumstatistik

Trådar
14,652
Inlägg
155,626
Medlemmar
19,351
Senaste medlemmen
Zeepreeme2
Topp