Vill du öppna egen kaffebar?

Vill du ha egen kaffebar?


  • Totala väljare
    50

Molarin

Well-known member
Går just nu och drömmer om en egen kaffebar. Vet inte när Borås är redo... Funderar du på att öppna eget?
 

Lars

Well-known member
Jag går alltid och funderar på olika koncept. Visst skulle det vara kul med en kaffebar. För några år sedan var jag helt inne på en mjölkbar!
 

rainman

Active member
Drömmer är väl rätt ord.
Trådskaparen nämner Borås, jag känner inte ens att Örebro som är lite större är redo för en ren kaffebar i klass med Solde, Kaffebaren i Möllan osv.
Har svårt att se det funka om man inte hamnar på ett riktigt +AA läge och då kommer hyran snabbt äta upp den lilla förtjänst man kan få.

Nu när diskussionen ändå är uppe, hur stor kundstock skulle
man behöva för att få en mindre kaffebar att gå ihop?
Vilka marginaler får man? tar man en enkel Espresso tex, vad blir totalcost på den ink råvaror, maskiner? Exl hyra, personal eftersom dessa är två hyffsat rörliga variabler för ett ensamföretag.
Vill igentligen veta ALLT! :roll:
 

Jonaz

Active member
nja... En bar vore ju schysst. men inte bara kaffe...
Är svartbältare i cocktails så det vore trist att begränsa sig...
 

majk

Well-known member
Jag är väl någonstans mitt emellan drömstadiet och planeringsstadiet. Namnet är spikat i alla fall. :)
 

zix

Well-known member
Drömmer om det ibland. Jag och min kvinna har lovat varann att om allt annat skiter sig så öppnar vi fik. Kanske inte världens bästa läge att sätta igång iofs... men det är fint att ha det som en tänkbar utväg 8)
En renodlad kaffebar skulle det nog inte bli för mig heller.
 

wesaft

Well-known member
Det hade varit riktigt roligt, stå och snacka lite skit med stammisar, justera maskinerna.
Majk: Jag kommer och jobbar hos dig, partners :)
 

Kaffegalningen

Brewtal kaffenörd
Nope, vill inte. Jag skulle vara för fast i en dylik bar. Måste man ju vara där jämt för att det ska gå runt, anställda är för dyrt! Man kan inte spontant hitta på något för jobbet blir ett "måste".
 
M

Medlem14302

Guest
Vill man sitta fast på sin kaffebar? Ja... vad skall man annars hitta på? :shock: Jag är kär.. Kär i min maskin, kär i mina kunder, kär i allt kaffe... Ja, e nog tom kär i våra runda och goa leveransgubbar som bjuder på ett leende från hjärtat när de får en muffin & kaffe som tack för att de bär in mina leveranser. Och jag kan säga att kärleken e underbar!
Har ni inte en kaffebar så öppna den nu! Läs inte ens klart denna text, kör igång! :p Att man sen knappt får några pengar till hyran för att man inte kan ta ut lön eller semester för att det inte går att anställa mer eller måste jobba från 07 - 23 för att någon i personalstyrkan har sjukskrivit sig eller att man är dödssjuk men måste jobba ändå e rena bagateller. ;) Man har ju oändligt med kaffe och det går faktiskt att leva på kärleken till sin kaffebar. Man kanske går ner några kilo men det går. Tänk possitivt! Tex. inte råd med mat ger dig en fin tvättbräda..... Ingen semester = ingen jobbångest. Snart börjar jag snickra på nästa kaffebar.......
 
M

Medlem14302

Guest
Borås har snurrat i mina tankar många många gånger.... En underbar stad! Molarin, jag säger till i god tid! Medans vi dricker kaffe med våra gäster och pillar sönder maskiner och kvarnar kan våra barn leka ihop. Vi får fixa minibarista maskiner till dom...
 
C

cj53x11

Guest
Kickar liv i detta ämne igen! Drömmer och suktar efter en egen kaffebar så att tungan hänger nere vid knäna! Fast i Malmö där jag huserar lär det ju inte bli i så fall...
 

Molarin

Well-known member
Mina drömmar har gått över till planering nu. Ska på allvar börja leta efter en liten lokal...

Namn och domän, logotyp, stil är klart.
Sortiment och leverantörer har jag börjat med litegrann.
Lokal och lite pengar är väl det som behövs.

(Nej, DC, jag vill inte köpa din Excelsior. ;) )
 

tureflyttar

Well-known member
Ooo, Då måste jag bli den första att gratulera! Det är inte långt till Borås från gbg så jag kommer gärna förbi när du är klar!
 

tureflyttar

Well-known member
Är väldigt imponerad av folk som tar tag i sina drömmar och inte bara drömmer! Jag jobbar med några galna Gävlebor som håller på att starta sitt egna Whisky destilleri. Världen skulle bli mycket bättre om alla gjorde som du!
 

mts

Well-known member
norrköping skulle behöva ett bra ställe uppe vid campus, linköping likaså fast i mjärdevi. Take-awaykoncentrerat med bra kaffe och enkla, billiga mackor. Är så innerligt trött på att betala 20 soänn för en sketen fralla med lite trött ost på.
 

djneo

Well-known member
Jo det har man gjort många gånger här i Örebro för det finns dåliga kaffe ställen som kan
skapa bra kaffe...

Men man har väl för dåligt med tid och för bra jobb eller lön för att de ska bli framgångsrikt tror jag :blush: sen är nog jag lite för otrygg i mig själv för att ta ett sånt stort steg.
 

Molarin

Well-known member
Är väldigt imponerad av folk som tar tag i sina drömmar och inte bara drömmer! Jag jobbar med några galna Gävlebor som håller på att starta sitt egna Whisky destilleri. Världen skulle bli mycket bättre om alla gjorde som du!

Jaja, jag har inte öppnat än. Det är fortfarande mycket som kan skita sig. :)

Många käppar ska rensas ur hjulen...
 

Forumstatistik

Trådar
14,632
Inlägg
155,467
Medlemmar
19,331
Senaste medlemmen
ca.nord
Topp