Malmö Tack för kaffet, Malmö!

Molarin

Well-known member
Malmö utses härmed till Sveriges kaffeparadis! Tyvärr hann jag inte med så många ställen som planerat men fyra koppar av fyra druckna var riktigt bra. Riktigt bra. Alla barer skulle lätt bli favoriter om jag bodde i Malmö. Eller om de låg i Göteborg... ;)

1. Kaffebaren på Möllan - Enligt mig Malmös bästa kaffebar! Läge, service, kaffe, inredning... Allt är på topp! La Tazza d´oro 50/50 i kvarnen som smakar helt fantastiskt.

2. Nesta - Piansa 7+1 är inte min favorit och efter koppen på Nesta ändrar jag inte åsikt. Den är god och Danne känner bönorna men hos mig går den inte hem. Resten är hur bra som helst! Byt bönor, grabbar!

3. Lilla kafferosteriet - Så här ska kaffe smaka. Inget som sticker ut men inte heller något att klaga på. Detta är det kaffe man borde få på de stora kedjorna. Tyvärr var den Etiopiska Harraren slut, den sticker nog ut så det räcker och blir över. (Snyggast Latte Art)

4. Solde - Vid mitt besök låg det Bella i kvarnen. Absolut en av de bättre arabica-blandningarna och killarna på Solde vet hur man gör. Kan inte riktigt sätta fingret på vad som inte stämde men Baristan var tvungen att kolla påsen för att se vilken blandning de körde...

Vi hade tänkt hinna med åtminstone Bar Italia på söndagen men Linda råkade svimma ett par gånger i hotellmatsalen så det blev akuten på MAS istället. Glömde testa kaffemaskinen men det var nog lika bra...
 

Lars

Well-known member
Kul att läsa om dina upplevelser bland Malmös kaffebarer! Jag och sambon var inne en sväng på Nesta i fredags. Fick höra från Dan att ni hade varit där två minuter tidigare.

Jag tycker att du lyckades pricka in Malmös fyra bästa kaffeställen, så det var nog ingen slump att du fick gott kaffe.

Håller med om ditt omdöme om Nesta. Alla förutsättningar finns där, men dels känns det som om Piansan är svår att få till och även när det smakar som det skall, så är det ingen favorit.

Personligen är jag lite besviken på Lilla Kafferosteriet. Jag var där några gånger när de precis hade öppnat, men jag har faktiskt inte druckit något riktigt gott kaffe där än. Kan ha varit inkörningsproblem. Jag får ge stället en ny chans. Dock känns det onödigt att betala 15 spänn för en enkel när man kan få en riktigt bra för en tia.

Kaffebaren är riktigt bra. Med tanke på hur nöjd du var med kaffet, så misstänker jag att det var Kristian som stod bakom spakarna. Gillar den sparsmakade inredningen.

Jag får intrycket att du inte var helt övertygad om Soldes förträfflighet. För mig är det inget tvivel om att detta är Malmös bästa kaffebar. Alltid mycket hög klass på kaffet oavsett vilken böna som har serverats. Priserna är dessutom nästan lika sympatiska som killarna bakom disken.
 

bobby orlando

Active member
Lars sa:
Personligen är jag lite besviken på Lilla Kafferosteriet. Jag var där några gånger när de precis hade öppnat, men jag har faktiskt inte druckit något riktigt gott kaffe där än. Kan ha varit inkörningsproblem. Jag får ge stället en ny chans. Dock känns det onödigt att betala 15 spänn för en enkel när man kan få en riktigt bra för en tia.

Jag håller med om att man kan få bättre espresso elsewhere (iallafall Solde), men jag dricker minst dubbelt så mycket bryggkaffe sedan kafferosteriet öppnade, både hemma och där. Presskaffe på bönan från Nicaragua är bland det bästa jag vet. Testa!
 

Lars

Well-known member
Jag borde faktiskt testa! Jag får erkänna att mina kunskaper när det gäller bryggkaffe är ytterst begränsade. Det skulle vara kul lära sig mer. Det står väl ett par presskannor hemma i skåpet, dock vet jag inte om de är något att ha.
 

Forumstatistik

Trådar
14,632
Inlägg
155,467
Medlemmar
19,331
Senaste medlemmen
ca.nord
Topp