Forza!

Cheffalo

Hedersmedlem
Är detta ett underbart land? Jepp, det är det! Bara en sån sak som att hela Milano fick gemensam orgasm när Italien gjorde målen i fotbollen igår... Florens är så trevligt som alla säger, ännu bara druckit fem espresso som alla varit helt ok, t.o.m den på tåget. 1a morgon cappuccinon serverades i morse med hjärta och allt. Damerna vid bordet bredvid fick cappuccino MED etching. Standard satt ;-)
 

Cheffalo

Hedersmedlem
8) Ursäkta särskrivning osv, skriver från mobil och ids inte redigera... 1 St kopp skaffad till samlingen. Ciao
 

Lars

Well-known member
Chef! Räknade kallt med att du inte skulle kunna hålla dig borta från forumet ;) Låter som att du har det bra på din semseter! Jag är inte alls avundsjuk...
 

andcar

Well-known member
Nej! Inte är vi avundsjuka inte... Men det är ju tur att det finns några som jobbar under sommaren så att allt i hela världen stannar... :D
Fortsätt njuta!
 

Cheffalo

Hedersmedlem
Det började hur bra som helst. Vi tvangs övernatta i Milano då det inte gick några nattåg till Florens just den natten (hela resan kommer gå i förrvirringens tecken, allmän inkonsekvens och märkliga kutymer. Underbart!) så vi tog in på ett lagom billigt hotell mittemot stationen. Under kvällen slog Italien Tyskland och alla som hade ett signalhorn av något slag använde det flitigt hela natten. Jag lyckades somna vid fyrasnåret och då höll de fortfarande på utan antydan till ritardando.. :lol:
Morgonen efter var det så dags att ta en första kopp. Hotellets Barista ses nedan, och är väl ett bevis för att man inte ska låta ens ögon bedra sig ;)



Han jobbade med en Brasilia och okänt kaffe (jag frågade vilket men fick då en espresso att skölja ned min cappuccino med *s*) och levererade cappuccino med hjärtan till var och en. Två tjejer vid bordet bredvid fick etching i sina hjärtan, varpå vår flintskallige Barista skuttade högt och slog ihop händerna. Sedan smög han sig intill för att se hur tjejerna tog emot de små ansiktena han etchat.

Jag tänkte att det här kommer bara bli så bra så bra. Faktum är dock att det var den enda art jag upplevde personligen på hela resan. Såg andra få, när jag just bara tagit en espresso, så har inga fina cappusar att visa.
 

Cheffalo

Hedersmedlem
Framme i Firenze, loggade in, höll jag på att säga (är lite trött), checkade in och gick till närmsta bar. Då vi bodde riktigt centralt, precis bredvid S. Lorenzo, var denna bar helt nära Domen. Då det var en liten bakgata fick man två espresso, en flaska vatten och en panini för en tredjedel av priset jämfört med gatan bredvid Domen.



En sån här kopp köpte jag för ett par euro, fast grönt tryck.
 

Cheffalo

Hedersmedlem
Hittade inget Mauro nånstanns, antar att vi var för långt norröver. Det närmsta jag kom var denna fruktaffär i Firenze, Mauro Frutta:

 

Cheffalo

Hedersmedlem


Limoncello........ I Lucca. Självklart finns sånt hemma här nu, i kylen. :dreglar bara lite:

[börjar jag glida ifrån kaffet nu....]
 

Stenqvist

www.danstenqvist.com
Cheff, jag kan bara säga: stabilt! Pressen på oss andra att komma upp med liknande resereportage är enorm. Standarden är satt. Ha en fortsatt trevlig resa. Jag har fått lite inside information att du åter är på jobbet i augusti. (Hade vägarna förbi "maskinen" i stockholm idag nämligen... 8) Jag och Amelie ska komma upp och hälsa på dig inom en snar framtid.
 

Cheffalo

Hedersmedlem
Av naturliga orsaker var det mycket Passalacqua på barerna runt Neapelbukten (där vi avslutade resan) och jag hade aldrig något att klaga över.



Dessvärre hade jag såna koppar sedan innan så det blev inga fler. Dock ett kilo Mehari från en Passalacquabutik i Neapel. Hade brått att hinna med tåget så valde Mehari eftersom jag mindes det som gott och var i lagom prisklass för min hårt ansatta reskassa...
 

Cheffalo

Hedersmedlem
Ah, så trevligt, Stenis! Ser jag fram emot!
Jag är dock åter i Sverige nu, sitter här och redigerar bilder och postar mer eller mindre direkt från minneskortet. Ca 300 bilder, men jag ska nog inte posta alla 8)
 

Cheffalo

Hedersmedlem
Sista kafferelaterade bilden. En sista kopp (om man inte räknar med de på flygplatsen) i Milano innan vi åkte hem igår kväll. Tjusig Faema med fet Anfim. Stolt Barista :D

 

Cheffalo

Hedersmedlem
Det var en skön känsla att bevittna alla Baristors uttryck av välbehag var gång man svarade "No Grazie, espresso per favore" på deras sorgsna fråga "Americano?" :)

Nu orkar jag inte posta fler bilder, och de jag har kvar är mest på miljöer, konstverk, Neapelbukten i feststämning sekundrarna efter att de vann VM, delikatesser osv mm etc.

Jag ska försöka lobba för att Kaffemaskinen öppnar butik i Italien, jag är på! :lol: Nu ska jag bara låta denna eufori jag drabbats av avta en smula, genom att röra ihop en god risotto och avsluta dagen på balkongen där mitt manshöga citronträd beslutat sig för att blomma medan vi var borta. Tror det passar med en liten liten (yeah, right) Limoncello till doften av hundra utslagna citronblommor. Tycker nån att jag är romantisk och fjollig så har ni fattat alldeles rätt! 8)
Dock saknar jag att inte ha en vulkan som fond till det hela...

 

Cheffalo

Hedersmedlem
Tackar! Detsamma!
Nu har vi smuttat på både Limoncello och Crema di Limoncello, så nu är det läggdags.

Vill bara visa den lilla byn där vi bodde på slutet, Marina di Puolo, en vik väster om Sorrento. Där fanns ca 10 ställen att få kaffe och alla var lika bra. Favoriten blev dock den enda som inte körde Passalacqua utan Caffè Cola som rostades i Massa Lubrense som ligger i nästa vik västerut. Riktigt gott! Och självklart blev det en Caffè Cola-kopp 8)

Sov gott!

 

Forumstatistik

Trådar
14,630
Inlägg
155,464
Medlemmar
19,331
Senaste medlemmen
ca.nord
Topp