Använder ni pressobryggare någonting?

Henrik

Administrator
Forumpersonal
Brygger ni något i pressobryggare? Köpte en för ett tag sedan och har använt den 5-6 gånger. Jag har bara hunnit prova två bönor och skulle gärna vilja ha tips på andra.

Man läser ibland att pressobryggaren är den bästa apparaten för att tillreda kaffe. Håller ni med om det?
 

ts

Well-known member
Henrik sa:
Man läser ibland att pressobryggaren är den bästa apparaten för att tillreda kaffe. Håller ni med om det?

Nej, det blir färgat vatten, precis som med de andra extraktionsmetoderna som inte använder tryck (Själv använde jag en pressobryggare i tre år).
 

rainman

Active member
Kör det på jobbet för att maskinkaffet är under all kritik.
Får räknas som godkänd under omständigheterna.
Kör Gevalia Bistro på jobbet för enkelhet, skäll så mycket ni vill ;)
Hemma kör jag mest Monsuned Malabaar när det ska bryggas eller pressas nåt.
 

jb

Well-known member
En pressbryggare har definitivt egenskar att ge ett mycket bra kaffe men naturligtvis inte espresso :!:

Värm vattnet i en vattenkokare eller på spisen, låt det precis bara koka upp, häll det över kaffet i pressbryggaren och rör om, vänta 3-4 minuter och pressa sedan ner filtret!

Köp ett riktigt bra kaffe och mal det färskt (lite grövre än vanligt bryggmalet) och prova i pressbryggaren så kan du servera ett mycket gott kaffe att njuta av (jag anväder faktiskt hellre Caffè Mauro's Atto Primo i pressbryggaren än som espressokaffe... ;) )
 

linken

lilla Kaffe & Chokladhandeln
Helt OK, jag använder den dagligen. Rätt malt och riktigt kaffe blir hur bra som helst om man vill ha en vanlig kaffe.
 

JvD

Well-known member
Har i allt större utstäckning kommit att dricka kaffe från min Pressobryggare efter att jag upptäckt vilken skillnad det vara att göra presskaffe på bra malda fräscha bönor istf gammalt torrt surkaffepulver i affären. Har givetvis också en EvaSolo som gör kaffe enligt samma princip och ger också det ett underbart kaffe (samt är också min snyggaste kaffepryl ;-)

Man måste inse att "presskaffe" som ni valt att kalla det här är något helt annat än espresso, som äpple och päron. Ibland vill man ha päron och ibland äpplen. En del gillar inte alls päron men det innebär inte att bryggmetoden som sådan är usel. Jag gillar kaffe rakt över under förutsättningen att det är bra och vällagat kaffe, oavsett teknik/metod. Sedan jag blivit mer petig med mitt drickande har jag kommit att dricka allt mindre kaffe men bättre. Orkar helt enkelt inte med att dricka surkaffe från en "melissabryggare", är då hellre utan.

Tack för tipset JB, skall proba Caffè Mauro's Atto Primo i min EvaSolo alt presspot.
 

zix

Well-known member
Använder bara pressobryggare i undantagsfall när det inte finns något annat. Smaken ifrån vacuumbryggaren är för det mesta bättre (det är bara en gammal don Pedro, nilsjohan, som jag har använt), och från aeropressen alltid bättre. don Pedron ger mycket klarare, renare kaffesmak men ofta något mindre styrka. Aeropressen kan ge samma styrka och "botten" som presson, men har också vakuumbryggarens fördelar.
Allting, även presso, gillar jag bättre än elbrygg. (förutom kanske moccamasterbryggaren, men den har jag inte tillgång till)
 

andbok

Member
”espresso argumentet” är löjligt

Ställer mig frågande till idén att espresso är den främsta tillagningsmetoden. Antagandet skulle bara vara rimligt om alla bönor och rostningar skulle vara lämpade för just espresso bryggaren. Men det är de inte (olika rostning, olika bönor osv.), därför kan man inte hävda att en pressobryggare skulle vara sämre än espresso. Olika bryggmetoder ger olika karaktär, olika konsistens och olika smak. Ta liknelsen med vin, ”espresso argumentet” skulle då lyda: efter som att rött vin från Bordeaux på druvsort X är gott måste alla andra vin sorter från andra platser vara sämre. Men det är de inte, en annan bryggmetod och ett annat bönmaterial ger en andra och kvalitativt lika bra resultat.

En annan synpunkt är på detta är att t. ex. ”turkisk” bryggmetod ger ett helt annat kaffe samt representerar en annan kaffekultur. Om alla skulle gå över till espresso skulle kaffe kulturen bli bra mycket fattigare och alla lokala varianter förloras. Med det vill jag säga att olika bryggmetoder leder till olika kaffeupplevelser som alla har sina inneboende kvalitéer.
 

lupoo

Well-known member
Ställer mig frågande till idén att espresso är den främsta tillagningsmetoden.

Vem har den idén? Tycker att takhöjden och acceptansen för hur kaffet tillreds är mycket väl tilltagen på formet. Finns det bara en vilja/passion att tillreda kaffe på vilket sätt som helst som tillvaratar kaffets stora potentialer att vara en upplevelse mer än ljumet surt bryggkaffe (men det finns säker indivder som gillar de också) så är uppfattas det som något positivt.

Med det vill jag säga att olika bryggmetoder leder till olika kaffeupplevelser som alla har sina inneboende kvalitéer.

Spot on! Bullseye! Du ger ju ett alldeles utmärkt svar på din egen fråga och jag kan inte annat än hålla med.
 

Molarin

Well-known member
När jag träffade DC för ett tag sedan berättade han mycket passionerat om hur man tillreder kaffe i presskanna. Fascinerande!

Så... Espresso är inte allt. Men absolut det som jag gillar bäst.
 

andbok

Member
"Ställer mig frågande till idén att espresso är den främsta tillagningsmetoden." Jag tycker bara att jag allt för ofta hör den åsikten, någon gång på detta forumet, men främst på annat håll.

"Tycker att takhöjden och acceptansen för hur kaffet tillreds är mycket väl tilltagen på formet." Så är det säkert, och det är utmärkt.
 

Björn

Well-known member
Vem har den idén? Tycker att takhöjden och acceptansen för hur kaffet tillreds är mycket väl tilltagen på formet. Finns det bara en vilja/passion att tillreda kaffe på vilket sätt som helst som tillvaratar kaffets stora potentialer att vara en upplevelse mer än ljumet surt bryggkaffe (men det finns säker indivder som gillar de också) så är uppfattas det som något positivt.



Spot on! Bullseye! Du ger ju ett alldeles utmärkt svar på din egen fråga och jag kan inte annat än hålla med.

Du skriver ungefär vad jag hade tänkt svara, innan jag läste ditt inlägg vill säga. :) Personligen tycker jag bäst om espresso och bryggkaffe, men presso, mocka eller turkiskt/grekiskt är också alldeles utmärkt gott. Jag skulle inte våga mig på att påstå att just mina favoriter är objektivt bäst i någon mening.
 

Nickeh

Well-known member
Tog i jul med mig en påse Hawaii Kona från News tillsammans med en 8:a koppars bodum press för att slippa droppbryggt gevalia och det var grymt trevligt! Press bryggaren är ett riktigt smidigt alternativ när man inte vill släpa med sig vaccumbryggaren som känns alldels för bräcklig för att kasta ned i en resväska.
Som sagt var bryggteknik har sin plats och passar till olika kaffebönor.
 

Barista

Member
Med pressobryggaren så blir det nästan bara färgat vatten, om man har gjort fel.

Om man har gjort rätt så blir det färgat vatten med en ganska aromatisk smak.

Brukar faktiskt mala espresso med min Hugin Coffea kvarn...(Coarse) (Coarse=Grovmalet)

Och gör lite kaffe.

Det blir väldigt gott!
 
Topp